לקראת התקנות החדשות על אופניים חשמליים: כיצד ישפיעו על רוכבי האזור?

מאת: איתי טטרו, 3.10.18, 11:00

קנסות כבדים, דחיית מתן רישיון נהיגה בשנה, חובת חבישת קסדה ועוד. כל מה שצריך לדעת לקראת התקנות החדשות בתחום האופניים החשמליים || גורם משטרתי על אור עקיבא: "אין בעיר מספיק תשומת לב בעיה"



לאחר הטרגדיה הקשה של מותו של ארי נשר בן ה-18, בעת שרכב על אופניים חשמליים ולאחר שנפגע בתאונת הפגע וברח בתל אביב בשבוע שעבר, הודיעה משרד התחבורה על שורה של תקנות חדשות לרוכבי האופניים החשמליים.

על פי התכנית החדשה, החל מה-1 בינואר 2019 יחויבו תלמידים בגילאי 16 ומעלה הלומדים תיאוריה בבית הספר, לעבור קורס קצר וייעודי לרכיבה, בסופו ייערך מבחן, וכך יוכל התלמיד לקבל אישור כשירות לרכיבה על אופניים חשמליים. עוד הוחלט שהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים תפעל להכשרת התלמידים בבתי הספר לצורך הרכיבה על האופניים החשמליים.

עוד הוחלט כי מתן רישיון נהיגה לנערים מתחת לגיל 16 אשר ייתפסו רוכבים על אופניים חשמליים – יידחה בשנה. כמו כן, הוחלט על קביעת קנס של 10,000 ש"ח לכל מי שהיה מעורב בשינוי מבנה האופניים החשמליים, או בהאצת האופניים למהירות הגבוהה מ-25 קמ"ש. עוד הוחלט על החרמת האופניים למי שייתפס נוהג מתחת לגיל 16.

עוד הוחלט כי הרשויות המקומיות יהיו מוסמכות לבטל רישיון עסק למי שימכור אופניים חשמליים בלתי חוקיים, או כאלה שיספקו אופניים לא חוקיים ובמידת הצורך, גם יוטל עליהם קנס של 10,000 ש"ח על כל מכירה לא חוקית. התכנית גם כוללת העלאה משמעותית של הקנסות למי שייתפס נוהג באופניים חשמליים, או בקורקינט חשמלי בניגוד לחוק.

במסגרת זו, נסיעה ללא קסדה, נהיגה מתחת לגיל 16, דיבור בטלפון במהלך הרכיבה על האופניים או נסיעה עם אוזניות, יגררו קנסות כבדים. שר התחבורה ישראל כץ הורה לבחון את המשמעויות והאפשרות להצמדת לוחית זיהוי לאופניים חשמליים, שתאפשר זיהוי של האופניים. עוד הוחלט לבחון אפשרות לחייב את רוכבי האופניים החשמליים בשימוש באפוד זוהר ובפנס תקניים במהלך רכיבה בלילה.

כיצד ישפיעו התקנות החדשות על רוכבי האזור ומה מצב הרוכבים והאכיפה היום?

בעיריית חדרה מציינים כי "העיר היתה מהערים הראשונות בארץ שיצאה בהסברה ואכיפה בנושא אופניים חשמליים ותמשיך לאכוף ולנסות לשמור על בטחונם של המשתמשים בכלים הללו". עוד צוין כי מחודש יוני עד היום נרשמו 127 דוחות נגד רוכבי אופניים חשמליים בעיר, מתוכם 40% לבני נוער בגילאי 16-18. הדוחות ניתנו על נסיעה והרכבה של אדם נוסף, חציית רמזור אדום ודיבור בטלפון במהלך הרכיבה.

גם באור עקיבא בוצעו במהלך החודשים האחרונים מבצעים יזומים של הפיקוח העירוני לאכיפה של תקנות הרכיבה על האופניים החשמליים, נינתו אזהרות לרוכבים, והוריהם עודכנו על כך. עם זאת, גורם במשטרה מסר למגדלור ניוז כי האכיפה באור עקיבא לוקה בחסר, ובערים אחרות ברחבי הארץ כבר הוכשרו פקחים ייעודיים לאכיפה של עבירות תנועה הנעשות על ידי רוכבי האופניים החשמליים. "אין בעיר מספיק תשומת לב לבעיה, וככל הנראה רק לחץ של הציבור על העירייה יכול להוביל לשינוי", מסר אותו גורם משטרתי.