סיור להכנת תוואי בדיקת קרינה מקווי המתח הגבוה בפרדס חנה יתקיים ביוזמת המשרד להגנת הסביבה (וידאו)

השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל נתנה לאחרונה אור ירוק לקדם את הליך בדיקת הקרינה המקיף באזור שדרות הציונות והבתים הסמוכים לקו המתח בפרדס חנה - נושא נגדו נלחמים התושבים שנים רבות. אלה רוצים להזיז את קו המתח הסמוך לבתיהם. כעת נודע: בדיקה מקיפה של הקרינה צפויה להתחיל בקרוב, בשבוע הבא צפוי להתקיים סיור מיפוי נקודות הבדיקה

האם קווי המתח הגבוה של חברת החשמל יוזזו מהאזור הסמוך לבתי התושבים בפרדס חנה-כרכור? לאחר שבחודש הקודם העלו נציגי המושבה את הנושא בפני השרה להגנת הסביבה גילה גמליאל, קיבלו הנציגים אור ירוק לקדם את הליך בדיקת הקרינה המקיף באזור שדרות הציונות והבתים הסמוכים לקו המתח. כעת נודע ל'מגדלור ניוז' כי סיור מקצועי שכזה יחד עם אנשי המשרד יתקיים בקרוב על מנת למפות את כל הנקודות שיש לבדוק לעומק מבחינת הקרינה והשפעותיה.

כידוע, אחד הסיפורים היותר מוכרים בפרדס חנה הם נושא קווי המתח החולפים באזור הוותיק של המושבה, סמוך לפסי הרכבת, שכונת הדר לאורך כל שדרות הציונות, נווה פרדסים ודרומה. התושבים ניסו במשך שנים ארוכות להביא לתודעה ציבורית ולגרום למקבלי ההחלטות – בניהם משרדי ממשלה, חברת החשמל והמועצה המקומית – להזיז את קווי המתח ממקודם, בשבל קרבתם הגדולה לבתי התושבים. התושבים במקום סובלים מזמזום המתח באופן קבוע וישנם אף כאלה המעידים על סכנת הקרינה הגורמת לתחלואה שונה, אם כי נושא זה מעולם לא הוכח באופן מדעי.

מי שנכנס לעובי הקורה בנושא בשנתיים האחרונות הוא הפעיל החברתי תושב המושבה ארז אריאב. בפגישה עם השרה גמליאל, הוסכם כי אריאב יתפקד כסוג של 'פרויקטור' לנושא ויהיה האיש המקשר בין השטח, פרדס חנה והתושבים, לבין הנציג המקצועי המשרד להגנת הסביבה, על מנת לקדם את הטיפול בנושא.

בין היתר, מדובר בבדיקות אלקטרומגנטיות אשר יקבעו מה טיב הקרינה במקום על מנת להתקדם קדימה. ביום חמישי שעבר נפגשו אריאב, מחזיק תיק איכות הסביבה במועצה אביעד סיני ומ"מ ראשת המועצה יואב קעטבי יחד עם גורמים מקצועיים של המשרד וביום שישי יצאו לסיור מקדים בשטח על מנת לשלוח חומר ראשוני לנציגי המשרד.

כעת כאמור, נקבע, כי פרופ' סטיליאן גלברג, ראש אגף מניעת רעש וקרינה במשרד להגנת הסביבה, צפוי להגיע יחד עם צוות המודדים למקום בשבוע הבא על מנת להתחיל את הבדיקה המקיפה.

הזזת קווי מתח גבוה מקרבת בתי מגורים הוא נושא מסובך, קשה ויקר במיוחד. מדובר במיליוני שקלים, שחברת החשמל לא ששה לנדב ובפעמים רבות הנושא מטוטא מתחת לשטיח ותושבים ממשיכים לסבול. זכור במיוחד המאבק של תושבי שכונת גני רבין באור עקיבא לפני למעלה מ-15 שנה, אז נלחמו במשך שנים על מנת להזיז את קווי המתח הגבוה שהיו ממש מעל חלונם. אחרי שנים של מאבק יחד עם ראש עיריית אור עקיבא דאז, שמחה יוסיפוב, הצליחו התושבים להזיז את קווי המתח מהמקום בעבודה לוגיסטית מורכבת.

סיפור נוסף הזכור מהתחום היה בזכרון יעקב בשנת 2009, אז נלחמו אנשי שכונת חלומות זכרון, שהייתה חדשה אז, נגד קו מתח גבוה שחלף בשכונתם – מעל בתים ופארקים ציבוריים. ב-2010 הוחלט לבסוף להזיז את קווי המתח מהמקום.

בתיעוד מיוחד שמובא כאן לראשונה, תיעדו תושבים בפרדס חנה את חייהם לצד קו המתח. בסרטונים שהגיעו למערכת נראה כיצד תושבים פותחים את דלת חלון הסלון שלהם כאשר אז נחשף קו המתח הגבוה ממש ממול לסלונם.

יש לציין כי בשנת 2018 עלה הנושא גם בקרב ישיבות המועצה בפרדס חנה כרכור. אז דרשה המועצה מחברת חשמל לטפל בהקדם בקווי המתח בשדרות הציונות. "הדרישה הגיעה בהמשך לפניות חוזרות ונשנות בשנים האחרונות לפירוק הקווים או הטמנתם", נמסר בזמנו. ראש המועצה דאז, אלדד בר כוכבא, הוציא פניה ליו"ר דירקטוריון חברת החשמל המבהיר את אחריותם הישירה להשלכות הקרינה מקווי המתח. "דרישת המועצה מחברת חשמל היא להיערך להעתקת הקווים, פירוקם הטמנתם או לחילופין הפסקה או צמצום משמעותי של הספק המתח בקווים אלו", נמסר באותה השנה.

עמדת חברת החשמל בנושא לא השתנתה במשך השנים. החברה ביצעה במקום מספר פעמים בדיקות קרינה – שיצאו לטענתה תקינות ולא התקרבו כלל לסף העליון של רמות קרינה המצריכות בחינה מחודשת (כ-1,000 מיליגאוס). על פי החברה, הקווים במקום שייכים לרשת הולכת החשמל הארצית ומוקמו שם לפני עשרות שנים.

ממועצת פרדס חנה-כרכור נמסר: "מדובר בנושא חשוב לשיפור איכות חיי התושבים. התוואי מייצר מזה עשרות שנים מפגע ומטרד שאינו מתאים לאזור מגורים וברור, כי הפתרון הוא הטמנת הקו או העתקתו (כרוך באומדן ראשוני העולה על מאה מיליון ש”ח)”.

"ראש המועצה הגר פרי יגור והדרג המקצועי העלו מספר פעמים את הנושא מול נציגות חברת החשמל וגורמי ממשלה. כמו כן, קידום פרויקטים של התחדשות עירונית תלויים במציאת קרקע שתשמש למתחמי השלמה החסרים בתכנית המתאר של פרדס חנה כרכור.

"בשד’ הציונות קיים שטח העונה להגדרת מתחם השלמה ופרויקטים המיועדים לשם הותנו ע”י ראש המועצה בטיפול בקו המתח. ראש המועצה וממלא מקומה, יואב קעטבי, נפגשו בנושא הזה מספר פעמים עם חיים אביטן, יו”ר הרשות להתחדשות עירונית, לרבות בשבוע שעבר על מנת, בין היתר, לקדם סוגיה זו".

"הלל יפה": תושב חדרה הגיע בעקבות שלפוחיות בעור ואובחן עם סרטן מתקדם

אלון לוי מחדרה הגיע למרכז הרפואי הלל יפה לאחר שהבחין בשלפוחיות על גבי כפות הידיים והקרקפת | הוא לא תיאר לעצמו שאבחנה חדה של רופא המטולוג תגלה כי יש לו סרטן מסוג מיאלומה | הוא החל בסדרת טיפולים ועבר השתלת מח עצם תוך כדי שהוא ואשתו מצפים לילד משותף

קרא עוד »

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן