הלם הקרב של האב והבן: ריימונד ראובן מאור עקיבא ובנו אליעז מזכרון יעקב מספרים על הטראומה שנותרה [וידאו]

אליעז נזכר בחאן יונס, בילדה הקטנה שחיבקה את אביה שכיוון לעברו נשק. האב, ריימונד, לא דיבר כמעט בכלל על האירועים שחווה במלחמות ההתשה, יום הכיפורים ולבנון הראשונה. אליעז: "היו לי התקפי זעם, הייתי מתפרץ, מתקרב לפנים של אנשים, נותן אגרופים בקירות. פניתי לנט"ל שם אבחנו אותי כפוסט טראומתי"

הסיפור של איציק סעידיאן הציף סיפורים רבים של פוסט טראומה, גם באירועים שוטפים ולאו דווקא במלחמה. בכתבה ששודרה במוצאי שבת במהדורת חדשות השבת של רשת 13, על אבות להלומי קרב שחושפים את הטראומה שלהם מהמלחמה, סיפרו אליעז ראובן ואביו ריימונד מאור עקיבא, על התקופה שהותירה בהם צלקת עד היום. 

הכתבה, שעסקה באבות של הלומי הקרב שחושפים לראשונה אחרי שנים את הטראומה שלהם מהמלחמה, מתארת סיפורים קשים, על התמודדות, שתיקה והשפעות ארוכות טווח של תקופת השירות הצבאי או הלחימה על חיי היום יום. בישראל למודת המלחמות ושירות צבאי שהוא חובה, הלם קרב הוא תופעה נרחבת הרבה יותר מאשר היא מאובחנת.

ריימונד (מימין) הכתבת מיה הידן ואליעז. צילומי מסך: חדשות 13

"אבא לא ממש מדבר על כל האירועים, רק בשנים האחרונות הוא התחיל להיפתח", מספר אליעז, לכתבת מיה איידן, שמתארת כי ריימונד לא יודה בפה מלא שהוא הלום קרב וכי הוא זוכר עצמו חייל צעיר, עולה מהודו, מפקד כיתה במלחמת ההתשה, מלחמת יום הכיפורים ומלחמת לבנון הראשונה.

"אני תמיד רציתי להיות מלפנים. היה לי חבר טוב, והוא נהרג. אז זה היה עבר. נגמר, ממשיכים לקדימה", מספר ריימונד, תושב אור עקיבא. אליעז שגדל בעיר והיום מתגורר בזכרון יעקב, ויושב לצדו, מתאר כיצד התייצב לשירות קרבי והתגייס ליחידת שמשון – ומצא עצמו בפעילות מבצעית בעזה.

"התפקיד שלי בתור קלע סער היה לאתר ולהוריד איומים", מספר אליעז. "זה לא אירוע טראומתי אחד. ירי כמעט כל יום, מארבים, מטענים. אני לא יכול לעצור לחשוב. אני זוכר שירו עליי אר-פי-ג'י שעבר מעל הג'יפ וזה כמעט פגע בנו. חזרתי לפלוגה, עישנתי סיגריה עם היד שלי שרעדה, חשבתי שירד לי הצבע בכלל. ואחרי 10 דקות, רבעי שעה, היית באותו מקום. עשיתי ניתוק. הייתי קורא לזה "סוויץ'".

הכתבה המלאה מחדשות 13 (מתוך עמוד היוטיוב של אליעז ראובן דנדקר) >>

 

לאליעז אינספור סיפורים. "אני רואה בן אדם", הוא נזכר, "מרים מה שנראה כנשק במחנה הפליטים חאן יונס. מרים לכיוון שלי, כאילו יורה. אני כבר הייתי עם כדור בקנה, ועם האצבע על ההדק. מרכז מסה שאני לא אפספס אותו ומוכן לסחוט את ההדק להוריד אותו.

"פתאום אני רואה ילדה קטנה, עם שמלה ורודה, עם פסים לבנים מסביב רצה ומחבקת אותו, את החזה. עכשיו, אין דיווחים בקשר, אף אחד לא שומע. גל של קור עבר בתוכי. קשה לי להוציא את הדמוי הזה מהראש. אז לא באמת יצאתי משם".

אליעז השתחרר מהצבא ולא השתחרר מהמראות, והתקפי הזעם היו הקדימון לפוסט-טראומה. "לי היו התקפי זעם, הייתי מתפרץ, מתקרב לפנים של אנשים, נותן אגרופים בקירות", הוא מספר.

"פניתי לנט"ל שם אבחנו אותי כפוסט טראומתי. אני בטיפול שם יותר מ-3 שנים. ללכת, בהתחלה לפחות, לפני כמה שנים, למשרד הביטחון ולבקש הכרה זה היה מאוד מפחיד. אבא לא רוצה עד עכשיו. שנינו היינו בקרבי, שנינו נלחמנו, ואני מאוד פחדתי מזה".

אליעז משרת היום במילואים, מתמודד עם הקשיים. "במשך תקופה פמפמו לנו כמה אנחנו צריכים להילחם, אחרי שבאים מהתיכון ופתאום להיות מכונות משומנות ולחזור לאזרחות. לי היה מאוד מוזר לראות בניינים לא מחוררים".

"אי אפשר להיות בפארקים": המטרד שמשגע את התושבים באור עקיבא

תושבים רבים בשכונת אור ים הלינו בימים האחרונים על מטרד יתושים וחרקים מעופפים בפארקים ורחובות בשכונה, דבר שלא מאפשר בילוי ויציאה לשטחים הפתוחים לזמן ממושך | העירייה: "ערכנו ניתור ברחבי העיר ובפרט בשכונה ולא נמצאו ממצאים חריגים או מקורות מים עומדים"

קרא עוד »

מה אתם חושבים?

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן