סוף טוב | לאחר פציעה וטיפול ממושך: הצבה ג׳ודית הושבה לטבע בשמורת הבונים [וידאו]

"ג'ודית" טופלה ועברה שיקום במרכז ההצלה במשך כ-4 חודשים, במהלכם היא קיבלה בריכת מי ים נקיים בטמפרטורה קבועה, מזון מתאים, ניקיונות סדירים ועוד. הפגיעות של "ג'ודית" החלימו, היא מגלה התנהגות של צב ים בריא ומוכנה לחזור לטבע"

"ג'ודית", נקבת צב ים חום בוגרת, נפלטה לחוף בשמורת טבע הבונים בחודש מרץ, כשהיא רזה ומותשת, ולמזלה נמצאה ע"י עידן לוי עובד בשמורה.

עידן מספר על הרגע בו מצא את "ג'ודית": "הגעתי בבוקר למפרץ הסרטנים וראיתי צבה בחוץ, בדקתי שהיא חיה לפי הנחיות רשות הטבע והגנים. הצבה הייתה גדולה ויחסית כבדה ולכן קראתי ליהודית, תושבת עין איילה שכל בוקר מגיעה לשמורה להליכה והיא עזרה לי להרים את הצבה לרכב – מפה השם שנתנו לה – ג'ודית". פקח רשות הטבע והגנים רותם שדה הביא את "ג'ודית" מיד למרכז הארצי להצלת צבי ים, שם עברה בדיקות וטופלה.

"לאחר בדיקה מקיפה יותר הכוללת בדיקת CT ע"י הווטרינר ד"ר צחי אייזנברג במרפאת "כל חי", התברר כי היא סובלת מנוזלים בריאות ובאוזניים. פגיעות פנימיות אלו הינן פגיעות הדף, אשר נגרמו ככל הנראה כתוצאה מפיצוצים תת ימיים שמקורם טרם ידוע. הדף הפיצוץ גורם לפגיעה בדרך כלל באיברים בעלי חללי גז לדוגמת: ריאות ואוזן תיכונה. הפגיעה הקריטית היא בד"כ באיכות ויעילות הנשימה, ובהתדרדרות המצב הבריאותי לבצקות ודלקות בריאות, חוסר שמיעה, תפקוד לקוי עד חסר של אברים פנימיים ותיתכן אף פגיעה מוחית.

"ג'ודית" טופלה ועברה שיקום במרכז ההצלה במשך כ-4 חודשים, במהלכם היא קיבלה בריכת מי ים נקיים בטמפרטורה קבועה, מזון מתאים, ניקיונות סדירים ועוד. הפגיעות של "ג'ודית" החלימו, היא מגלה התנהגות של צב ים בריא ומוכנה לחזור לטבע. היא צפויה להשתחרר חזרה אל הים ביום שישי 09/07 בשעה 11:00 בחוף המרכזי של שמורת הטבע חוף הבונים, בליווי צוות העובדים של השמורה, שהצילו אותה וצבי ים נוספים בעבר, מתנדבי רשות הטבע והגנים שתורמים רבות למען צבי הים, וכן הקהל הרחב המבקר בשמורה.

במקביל לאירוע השחרור, יפעל דוכן הסברה אשר יספק מידע אודות פעילות רשות הטבע והגנים לשמירה על צבי הים בישראל, פעילות המרכז הארצי להצלת צבי הים, מידע כללי אודות צבי הים, מחזור החיים ומפגעים, הדגמה לילדים של קבלה וטיפול ראשוני בצב ים פצוע (בדמות בובה) ועוד.

מצאתם צב ים חי או מת בחוף? צלמו את הצב, שימרו מיקום מדויק ודווחו מיד למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639*. אל תעזבו את הצב והמתינו להגעת פקח/מתנדב או הביאו את הצב ישירות למרכז ההצלה לאחר הדיווח. בשום אופן אל תנסו להחזיר את הצב לים! צב ים שנפלט לחוף הוא חלש וצריך טיפול רפואי. גם אם כלפי חוץ הוא נראה שלם, רוב הסיכויים שהוא סובל מפגיעות פנימיות, דוגמת פגיעות הדף.

המרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים, האמונה על הגנת חיות הבר בישראל, הוקם בשנת 1999 במטרה לשקם ולהשיב חזרה לטבע את צבי הים הפגועים לאחר טיפול, התאוששות והחלמה. מאז הקמתו, טופלו במרכז למעלה מ-1,000 פרטים, עיקרם צבי ים חומים, ירוקים וכן צבים רכים, צבי ביצה ואף חמישה דולפינים.

כ- 70% מצבי הים שוחררו חזרה לים. הרוב המוחלט של צבי הים נפגעים מפעילויות אנתרופוגניות, דוגמת הסתבכות בפסולת המושלכת לים, דיג בשוגג, פגיעות מכלי שיט, פיצוצים ימיים, זיהום אור ועוד. לצד טיפול ושיקום צבי ים פגועים, המרכז הארצי להצלת צבי ים פועל בדרכים נוספות לשימור ואישוש אוכלוסיית צבי הים; סקרי חוף בעונת הרבייה לאיתור והעתקה של הקינים לחוות הדגרה בשמורות חוף, שיקום אוכלוסיית צב הים הירוק באמצעות טיפוח וקיום גרעין רבייה של מין זה, מחקרים ופעילות למניעת זיהום אור בחופים ותמיכה בהקמת שמורות טבע ימיות וחופיות. כמו כן, מוביל המרכז להצלת צבי ים סקרים ומחקרים במגוון תחומים הקשורים לצבי הים, כמו גם פעילויות חינוך והסברה באמצעות ערוצי התקשורת והמדיה החברתית, ואירועים לציבור הרחב לטובת העלאת המודעות לעולמם המרתק של צבי הים וחשיבות השמירה עליהם.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן