Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

מהר לפני שיגמר: שלוליות החורף בפרדס חנה-כרכור וחדרה מחכות לכם [וידאו]

ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, קיימות כיום עשרות בריכות חורף * המלצה לטיול לסוף השבוע ולתקופה הקרובה: בריכות החורף ביער חדרה ובפרדס חנה-כרכור, ששופעות פריחה, מלאות במים ומביאות הרבה מצב רוח טוב

בריכות החורף של קק”ל (שלוליות) ובכלל הן לא מה שחשבתם ואפשר לפגוש אותן רק בטיולים שעושים בחורף.

קרן קימת לישראל מזמינה את הציבור הרחב להגיע לטייל ולצפות בתופעת טבע ייחודית – בריכות (שלוליות) החורף – אגמים בגדלים שונים המספקים מקור חיים לחיות, צמחים ואף לבני האדם. ברחבי הארץ קיימים כיום עשרות בריכות חורף אך במחקר שביצעו קק”ל גילו כי מספרם הולך ונעלם.

ברחבי הארץ, מצפון ועד דרום, קיימות כיום עשרות בריכות חורף. מדובר באגמים טבעיים בגדלים שונים המתמלאים בחודשי החורף בלבד מהגשמים ומתייבשים בחודשי הקיץ. בריכות החורף הן תופעה ייחודית וקק”ל, שלקחה על עצמה לשמור על אותן בריכות, הכינה גם דרכי הגעה נוחות למבקרים שיוכלו ליהנות מהתופעה הייחודית שמשפיעה על מארג חיים שלם ביער. בשנים האחרונות גוברת המודעות לחשיבות שלוליות אלה שאף תורמות לתחום התיירות והפנאי ביערות. 

בריכות החורף מהוות בית לבעלי חיים רבים, שחלקם מצויים בסכנת הכחדה, ביניהם סוגי צפרדעים, סלמנדרות כתומות, חיפושיות וחרקים, שפריריות, וסוגי ציפורים שונות. בנוסף, לבריכות החורף תפקיד חשוב בשימור היער. הבריכות מהוות מערכת אקולוגית ביער וכך מגדילות את הפוטנציאל של היער מבחינת שמירה על העצים והצמחים, מהוות מקור מים לבעלי חיים שונים ואף תורמות לאקויפר התת-קרקעי מבחינת מי השתייה שאנו משתמשים בהם. 

במחקר שביצעו בקק”ל בנושא גילו כי ברחבי הארץ ישנם כיום 23 בריכות במרחב צפון, 17 בריכות ביערות המרכז, ושמונה בלבד בדרום הארץ. לפני שנים היה ניתן למצוא ברחבי הארץ מאות בריכות שכאלו אך התרחבות עירונית, בנייה וניקוז ביצות פגעו באותן בריכות שנעלמו לחלוטין. כל ניסיון שחזור ובנייה מחדש של בריכה שנהרסה כשל. מסיבה זו מנסים עובדי קק”ל לשמור על הבריכות הקיימות ואף להעלות את המודעות הציבורית לסכנות העלולות להתרחש ליערות ולבעלי החיים במידה והן ייעלמו.


חדרה: בריכת היער ששופעת פריחה 

ברשות הטבע והגנים מציינים כי בריכת יער חדרה, הנמצאת דרומית לעיר חדרה וסמוכה לכביש 4, היא אחת מבריכות החורף הגדולות בישראל וגם המרהיבות שביניהן. עם מקבץ אזורים מימיים נרחבים בשטח של מאות דונמים, מוקפים בחלקם בעצי אקליפטוסים שחלקם בחורף זה טבולים בתוך המים. בריכת החורף נושקת לגן הלאומי פארק השרון וליער חדרה. בבריכות מיני ברווזים מסוג אגמיות וברכיות, עופות מים כגון אנפית בקר וסיקסקים. קולות ציוצי ציפורים ועופות המים נשמעים מכל כיוון ומסלול עפר ארוך מקיף את הבריכות.

// צילומים: איתי טטרו

בריכת יער היא מהעשירות בבריכות מרכז הארץ. מתרבים בה כל חמשת מיני הדו-חיים שאפיינם לאזור בכלל זה אילנית מצויה, קרפדה ירוקה, צפרדע נחלים, חפרית מצויה וטריטון פסים. בבריכה עומדים מרשימים של כף צפרדע אזמלני ובוציץ סוככני ודמסון כוכבני. הבירה מצטיינת בעושר גדול במיוחד של חסרי חוליות בכלל זה סרטנים, חלזונות, חרקי מים (פשפשאים, שפיראים, בריומאים) ועוד.

איך להגיע: לרשום בוויז תחנת דלק דור אלון פארק חדרה. מאחורי התחנה יש חנייה ושביל עפר שמוביל מערבה. כעבור 500 מטר ניתן לראות את הבריכה מצד שמאל. בימים גשומים במיוחד צריך לשים לב שדרך העפר עבירה. אחרת מומלץ להשאיר את הרכב בחניית תחנת הדלק וללכת ברגל לעבר הבריכה.

מה עוד באתר / באזור: פארק השרון – יער חדרה.

כמה עולה: ללא עלות


 

פרדס חנה-כרכור: שביל פרכ”ור שייקח אתכם גם לבריכת החורף במושבה 

שביל סובב פרכו”ר שנחנך ביוני 2021 מקיף את המושבה פרדס חנה כרכור ויוצר חיבור בין המושבה, האנשים והטבע. בימים אלו הטבע פורח במלוא תפארתו וזה בדיוק הזמן לצאת עם המשפחה והחברים ולהכיר מקרוב את אוצרות הטבע שנמצאים ממש מתחת לאף שלנו.

לאחרונה נחנך שביל באורך 24 קילומטרים שסובב את המושבה פרדס חנה – כרכור. מטרת השביל היא ליצור חיבור בין המושבה לשטחים החקלאיים המקיפים אותה. השביל מחבר אתרי מורשת וטבע שונים המהווים חלק מהתרבות וההיסטוריה של המושבה. הטבע המקיף את השביל מרהיב ביופיו ומחבר בין תושבי האזור לבין הנוף והטבע שבמקום. ניתן להתחיל ולסיים את השביל בכל נקודה בה בוחרים. כמו כן, ניתן לצעוד בשביל בכל כיוון בו אתם חושקים. לאורך השביל תוכלו לצפות באתרי טבע שהם כבר מזמן הסמלים של המושבה, החל מהאלון הבודד מכרכור, אתר צפרות עופות מים בבריכת חורף טבעית בנווה רותם, נופי חקלאות מורשת, האקליפטוס המפורסם של מאיר אריאל, אגם טבעי קסום, מבנה חאן היסטורי ועוד.

כעת, לאחר גשמי החורף הפריחה מלבבת, מאגרי המים מלאים וזה בדיוק הזמן לצאת, לטייל בשביל ולהכיר את האזור מקרוב.

לפני כעשור תושב המושבה, עמיקם הרפז, יזם ומיפה את השביל. בשנה האחרונה המועצה לקחה את היוזמה צעד אחד קדימה והפכה את השביל משביל רעיוני לשביל פיזי מסומן לרווחת התושבים והציבור הרחב. לצד זאת בשיתוף החברה להגנת הטבע שכבת כיתות ד’ בבתי הספר אימצו את השביל וחיברו אותו למערך הלימודים כדי ליצור ללמידה מבוססת מקום שמשלבת חקר ולמידה תוך התנסות בסביבה והכרת הערכים והמורשת של המושבה.

// צילום: דוברות המועצה 

השביל נגיש לקהילה וכולל בתוכו שלטי הכוונה רבים, בממוצע בכל כ-300 מטרים קיים שילוט הכוונה כדי שהתושבים יוכלו לבקר ברחבי השביל בנוחות ובביטחון. כמו כן בחלק מאתרי השביל מתקיים ממשק שמירת טבע אקטיבי, כגון פרויקט שיקום בריכת החורף ועוד. בתי הספר מאמצים את אתרי הטבע ומבצעים בהם ממשק אקטיבי לטיפוח ושיקום בתי הגידול.

הטיול בשביל חושף את ערכי טבע הרבים, המגוונים וייחודיים של המושבה בשל הימצאותה של פרדס חנה כרכור בנקודת חיבור בין בתי גידול רבים, אשר חלקם אף נמצאים כיום בסכנת הכחדה עולמית, ביניהם אדמות חמרה, כורכר, חולות וכן בתי גידול לחים. שטחים ייחודיים אלה מאכלסים מגוון ביולוגי עשיר של מיני צמחים ובעלי חיים המעשירים את ערך השטחים הפתוחים במושבה. בסקר טבע עירוני שנעשה במושבה, נמצאו 15% מהמינים המצויים בסכנת הכחדה בישראל, שוכנים בבתי גידול אצלנו במושבה.

>>> למידע נוסף על השביל, הקליקו כאן <<<


לדברי עדי נוי ממנהלת מחלקת תכנון במרחב מרכז בקק”ל: “באזור המרכז והשרון קיימות בריכות יפהפיות שמומלץ לבקר בהן ולכל אחת יש מגוון חיים שונה. ביניהן –  בריכת צרטה ובריכת ברקת ליד שוהם, בריכת אלעד ליד העיר אלעד, בריכות יפהפיות ליד יער חדרה ובריכת בטיח באזור פרדס-חנה כרכור.”

עדי נוי מסבירה כי נוצר בלבול בין שלוליות חורף לבריכות חורף. בזמן שבשלולית חורף – לאחר שיורד גשם המים עומדים כמה ימים ומתייבשים, בבריכת חורף- המים עומדים לפחות 3 חודשים שמספיקים למחזור חיים של הרבה ייצורים. בבריכות החורף יש בע”ח שחיים פרק זמן קצר ואח”כ נכנסים לתרדמת לכל תקופת הקיץ”.

ענת גולד, מנהלת אגף תכנון בקק”ל, סיפרה: “קרן קימת לישראל מקדמת שיקום והחזרה של בריכות חורף שהלכו ונעלמו עם הפיתוח המואץ בארץ ישראל. המטרה שלנו היא להחזיר לטבע את המערכות הטבעיות שלו שנעלמו עם הזמן. מבחינתנו בפרויקט בריכות החורף אנו לא מתמקדים רק בשיקום אלא גם פיתוח מבוקר על מנת שבריכות מסוימות יהיו נגישות לציבור הרחב לבוא, לטייל, לראות וליהנות מהשטחים האלה שיכולים להוות מוקד תיירות מוביל. כחלק מהפיתוח ביצענו ברוב הבריכות גם עבודות הגשה במטרה להתאים את האתר לאנשים עם מוגבלויות. 

“את עבודת השיחזור והפיתוח של הבריכות הרבות ברחבי הארץ התחלנו על בסיס מפות היסטוריות מהתקופה הבריטית. לאחר מכן הצלבנו את המפות עם שטחי היער שאנו אחראיים על הניהול שלהם וגם עם המצב בפועל בשטח. כך נחשפו הרבה שלוליות שהמיפוי הבריטי לא ציין. אנו כמובן מסתכלים על הבריכות בראייה רחבה ארצית במטרה ליצור רשת של בריכות חורף, מהצפון ועד הדרום. כך נוכל להחזיר ליערות את הבריכות שאבדו, לשמור על אלו הקיימות וגם להוסיף עוד אתרי תיירות ביערות לציבור הרחב”.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן