השר להגנת הסביבה: האמירות לתושבים להתפנות בגלל אסדת הגז "חסרות אחריות"

בפגישה עלה נושא ההודעה שהפיץ השבוע ארגון "שומרי הבית" לציבור ברשתות החברתיות בה המליץ הארגון להתפנות מהאיזור שבין נתניה לחיפה, בערי החוף, זאת לקראת נישובי ההרצה של אסדת הגז לווייתן בעקבות זיהום האוויר הצפוי, לטענת הארגון, באזור

השר להגנת הסביבה זאב אלקין, ערך אמש (חמישי) במשרדו בירושלים פגישה יחד עם מנכ"ל המשרד, גיא סמט, הצוותים המקצועיים וראשי הרשויות מאיגוד ערים שרון-כרמל. הפגישה נערכה ביוזמת יעקב אדרי, ראש עיריית אור עקיבא ויו"ר איגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל, והשתתפו בה אדרי וכן ראשי הרשויות אסיף אייזק, ראש מועצה אזורית חוף הכרמל; אריה שרון, ראש מועצה אזורית אלונה; זיו דשא, ראש מועצת מקומית זיכרון יעקב; איתי וייסברג, ראש מועצה מקומית בנימינה-גבעת עדה; הגר פרי יגור, ראשת המועצה המקומית פרדס חנה כרכור; איציק חולבסקי, ראש מועצה אזורית מגידו; וניר סהר, מנכ"ל איגוד ערים שרון כרמל.

בפגישה עלה נושא ההודעה שהפיץ השבוע ארגון "שומרי הבית" לציבור ברשתות החברתיות בה המליץ הארגון להתפנות מהאיזור שבין נתניה לחיפה, בערי החוף, זאת לקראת נישובי ההרצה של אסדת הגז לווייתן בעקבות זיהום האוויר הצפוי, לטענת הארגון, באזור.

השר וח"כ אלקין הצהיר בפגישה כי "אין שחר לאמירות חסרות האחריות הקוראות לתושבים להתפנות. גורמי המקצוע במשרד להגנת הסביבה בדקו את הנושא בצורה הקפדנית ביותר, ומהמידע שיש בידינו על פעילות האסדה בעת ההרצה, הרכב הגזים, כמויות הגזים שיפלטו, ותרחישים מחמירים של ריכוזים ביישובי החוף – ניתן לקבוע כי לא קיים סיכון לתושבי יישובי החוף בכל שלב משלבי ההרצה, כולל בזמן הנישובים. אם נגלה בזמן אמת כי מתרחשת עלייה בזיהום האוויר המסכנת אוכלוסייה – לא נאפשר לאסדה להמשיך לפעול".

• קראו גם: מלחיץ: מה עומד מאחורי ההודעה לתושבי איזור חדרה להתפנות מהבתים בקרוב?

מנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, הוסיף ואמר כי "המשרד להגנת הסביבה שם את בריאות הציבור בראש סדר העדיפויות ופועל כדי להבטיח שגם באירוע החמור ביותר לא תוצב אוכלוסייה בסיכון. למרות שאין כל סבירות לפגיעה בבריאות הציבור או בסביבה כתוצאה מפעילות ההרצה של האסדה, למשרד להגנת הסביבה נתונה הסמכות להפסיק את פעילותה במקרה של חשש לפגיעה בציבור או בסביבה, והוא מתכוון להפעיל אותה במידת הצורך".

השר והמנכ"ל עדכנו אף כי ביום הנישוב, צוותי המשרד יהיו מתוגברים על האסדה ובחוף, כולל בתחנות הניטור.

יו"ר האיגוד, יעקב אדרי, ציין כי "צוות איגוד ערים שרון כרמל ערוך להמשיך ולנטר את איכות האוויר מאסדת לוויתן גם בשלב הנישובים, כפי שביצע עד כה. מעבדת האיגוד ותחנות הניטור הוסמכו לכך על ידי הרשות להסמכת מעבדות בישראל"

בפגישה עלה נושא רישוי לאסדת הגז והגדרתה כמפעל זיקוק, והשר להגנת הסביבה, ח"כ זאב אלקין, אמר בפגישה, כי מנכ״ל משרדו יעביר למנכ״ל משרד הפנים מכתב המבהיר את עמדת המשרד לנושא סיווג פריט הרישוי לאסדה.

אסדת לוויתן עברה שלב ראשוני שבו הוזרם חנקן שדחק את האוויר ממרכיבי האסדה. בשלב הנישוב העיקרי יוזרם גז בארות (גז שמופק מהבארות) לא מטופל וידחוק את החנקן אל הסביבה. נובל תעדכן את המשרד והציבור שתי יממות לפני תחילת שלב הנישוב העיקרי. הרצה היא שלב ראשוני והכרחי בהכנת מערכת טכנולוגית לפני השימוש השגרתי והשוטף.

בשני שלבי הנישוב העיקריים יפלטו בכל נישוב 24 טונות של תרכובות אורגניות שאינן מתאן לסביבה במשך שמונה שעות. מתוך התרכובות הללו, יפלטו 76 ק"ג של התרכובת האורגנית בנזן הנחשבת הבעייתית ביותר ועל כן מהווה אינדיקציה מחמירה על ההשפעה של הפליטות מהנישוב על האדם והסביבה.

כדי להבטיח שלא ייגרם כל נזק המשרד להגנת הסביבה דרש מחברת נובל לבדוק תרחישי פיזור מזהמים מחמירים על מנת להעריך את ריכוזי הבנזן שיתקבלו ביישובי החוף בעת ביצוע פעילויות הנישוב. התרחישים נבדקו במצבים אטמוספריים מחמירים. במקביל, המשרד להגנת הסביבה בדק את תרחישי הפיזור של בנזן.

תרחישי הפיזור המחמירים ביותר הצביעו כי כמות הבנזן שתיפלט מהאסדה לא תעלה על 3.5% מערך הסביבה שהוא גם ערך היעד של הבנזן. *כדי להבין את המספרים, נציין כי מדובר בפחות מריכוזי הבנזן הנפלטים על-ידי התחבורה בכביש מס' 2 הסמוך.*

המשרד להגנת הסביבה דרש מחברת נובל להקים שני מעגלי ניטור כדי להבטיח קבלת מידע עדכני בזמן אמת:

הראשון על האסדה: מעגל זה מורכב מבדיקות שעתיות של הרכב הגז הנפלט בעת הנישוב, בדיקות המתבצעות לזיהוי דליפות מרכיבי ציוד וביצוע בדיקות סביבתיות על האסדה לפני, במשך ואחרי הנישוב. כל התוצאות יועברו במידית למשרד להגנת הסביבה והציבור הרחב יוכל למצוא אותם באתר של חברת נובל.

המעגל השני: מבוסס על ניטור באמצעות תחנות ניטור המצוידות בגלאי בנזן וגלאים של חומרים אחרים (תחמוצות חנקן ואוזון) בארבעה ישובים: בקיסריה, במעיין צבי, בנחשולים ובכפר הנופש דור. המשרד מעביר לתקופת ההרצה תחנת ניטור נוספת שתוצב בתחילה בזיכרון יעקב ואחר-כך בעתלית.

את תוצאות הניטור ניתן לראות באתר של המשרד להגנת הסביבה ובאפליקציית "אוויר בסביבה" של המשרד.

מה אתם חושבים?

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

דיווח: עבריין מפרדס חנה הכה באכזריות מאבטח מבוגר בסופרמרקט בתל אביב

מאבטח מבוגר הותקף באלימות חמורה על ידי צעיר מפרדס חנה | על פי דיווח של דניאל עמרם, הצעיר, בעל עבר פלילי, נמלט מהמקום אך זוהה על ידי הבלוגר | עמרם פרסם את שמותיהם של החשודים, תושבי פרדס חנה, וטען שהם ניסו להסתיר את זהותם

קרא עוד »

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן