לזכרה של רחלי מתוקי ז”ל: הכירו את מצטייני החינוך של מחוז חיפה לשנת תשע”ט

בין המצטיינים השנה: היחידה לקידום נוער באור עקיבא, גן ארבל בחדרה, בתי הספר "החיטה" ו"פלך" בזכרון יעקב, בית ספר "שרת" בפרדס חנה-כרכור וגן "טיור אלג'נה" בג'סר א-זרקא
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב facebook

הצטרפו אלינו

ארכיון כתבות

לזכרה של רחלי מתוקי ז”ל: הכירו את מצטייני החינוך של מחוז חיפה לשנת תשע”ט

בין המצטיינים השנה: היחידה לקידום נוער באור עקיבא, גן ארבל בחדרה, בתי הספר "החיטה" ו"פלך" בזכרון יעקב, בית ספר "שרת" בפרדס חנה-כרכור וגן "טיור אלג'נה" בג'סר א-זרקא

מגדלור-פיד ♋

השבוע הוענקו פרסי חינוך מחוזיים למוסדות חינוך מצטיינים לשנה”ל תשע”ט, בהיכל התאטרון, “יד למגינים”, אולם אזורי – קיבוץ יגור. פרס החינוך המחוזי מהווה ביטוי להוקרה והערכה על עשייתם הייחודית של מוסדות החינוך בתחומי החינוך. העשייה היום יומית במוסדות החינוך הינה ביטוי לחזון חינוכי לאומי ומחוזי המעמיד את מערכת החינוך כשלב משמעותי בבניית חברה אזרחית איכותית, מעורבת וערכית. הטקס התקיים במעמד ראשי רשויות במחוז, הסתדרות וארגון המורים, מנהלי אגפי ומחלקות חינוך, ועדי הורים, מנהלים בתי ספר צוותי הוראה וקהילת בית הספר.

מנהל מחוז חיפה במשרד החינוך ד”ר סער הראל ציין כי “אני גאה בבתי הספר שזכו בפרס, מוסדות החינוך הללו מאופיינים בחדשנות, בהישגיות יזמות ויצירתיות. כמו כן בתי הספר פועלים לצמצום פערים ולמניעת נשירה של תלמידים תוך מתן דגש על אווירה חינוכית איכותית השׂמה דגש על אקלים מיטבי על כבוד הדדי ועל דרך ארץ. משרד החינוך העלה על נס את נושא המעורבות החברתית והתרומה לקהילה ואני רואה לנכון לשבח את בתי הספר אשר מצטיינים בחינוך לערכים, למורשת, לסובלנות ולדו קיום ובהדגשת חשיבותה של המעורבות בחיי הקהילה ובקירוב הקהילה במעשׂה החינוכי. המוסדות המצטיינים מהווים מגדלור מחוזי, ובטוחני שיהוו מוקד השראה למוסדות נוספים במחוז ובארץ כולה הן בחתירה למצוינות והן בחשיבה ובעשייה פורצת דרך. עוד הוסיף מנהל המחוז את מלוא הערכה לפיקוח ולרשויות המקומיות על שותפות בקידום מוסדות חינוך הללו”.

במשרד החינוך ציינו השבוע כי “אחד היעדים של מחוז חיפה הוא קידום מצוינות, יזמות וחדשנות חינוכית, המחוז מוביל את מערכת החינוך ובתי הספר לעבודה המחויבת ליעדים ולתוצאות. העשייה היום יומית במוסדות החינוך הינה ביטוי לחזון חינוכי לאומי ומחוזי המעמיד את מערכת החינוך כשלב משמעותי בבניית חברה אזרחית איכותית, מעורבת, וערכית. תפישה זו של מעורבות ואחריות חברתית הינה פועל יוצא של השקעה חינוכית רבת שנים בכל שלבי הרצף החינוכי, בגן הילדים, בבית הספר היסודי, ובביה”ס העל יסודי. וכן הינה תוצאה של שילוב ושיתופי פעולה בין מערכת החינוך הפורמאלית ומערכת החינוך הבלתי פורמאלית, וכן שותפות בין המנהיגות החינוכית במחוז ובבתי הספר יחד עם המנהיגות ברשות המקומית והנהגת  ההורים. שיתופי פעולה אלה, ובניית רצפים חינוכיים הם הבסיס להשגת היעדים והמטרות החינוכיות, והם שהופכים את העשייה החינוכית ממיטבית למצטיינת.

“השנה בחרנו להעלות על נס את פועלם של מוסדות החינוך המצטיינים במחוז. רשימת המוסדות המצטיינים כוללת זה לצד זה גני ילדים עם בתי ספר יסודיים ועל יסודיים. וכן חינוך פורמאלי לצד חינוך בלתי פורמאלי. כל המצטיינים מהווים דוגמא ומופת במנהיגותם ובמחויבות האישית והמערכתית להובלת מערכת החינוך הציבורית לאיכויות, להצטיינות ולפריצות דרך. המוסדות המצטיינים מהווים מגדלור מחוזי”.

מוסדות חינוך מצטיינים מחוזיים לשנה”ל תשע”ט – דברי צוות הפרס: 

יחידת קידום נוער “אור עקיבא”

צוות היחידה לקידום נוער באור עקיבא || צילום: אגף החינוך, עיריית אור עקיבא

מנהלת: זהבה אוחנה, מפקחת: דקלה סגל. יחידת קידום נוער היל”ה בעיר בניהולה של זהבה אוחנה הוקמה מחדש לפני 16 שנה, ונותנת מענה יצירתי לבני נוער 13-18 תוך מתן דגש על כבוד, אהבה ותקווה לבני נוער המצויים בסיכון. ביחידה מעניקים שירות חינוכי-השכלתי, רגשי ומשפחתי. היחידה לקחה תחת חסותה גם את יחידת הנוער של חוף הכרמל. זו הפעם הראשונה במחוז בה מוענק פרס ליחידה שאינה חלק ממוסדות החינוך הפורמאליים,  אלא כזו התומכת בפעילות החינוכית השוטפת בעיר.

גן ממלכתי, קדם יסודי “ארבל”  בחדרה

מנהלת הגן: סמדר נחום, מפקחת: אסנת חורב. מנהלת גן ארבל שבחדרה עובדת באהבה ובמסירות אין קץ למען כל אחד ואחד מילדי הגן על פי מאפייניו וצרכיו. צוות הגן עובד בשיתוף פעולה מפרה ומעצים. הצוות רגיש ומכיל, משרה רוגע בגן והאקלים נינוח ומקבל. מזה שנים סמדר בוחרת בנושא רוחב ייחודי חדשני המשתלב לאורך השנה עם כלל נושאי הלמידה בגן. בשנה האחרונה הנושא היה “גן ארבל- גן מתבונן ומצלם” דרכו באים לידי ביטוי קידום תחומי המדע והטכנולוגיה, השפה, האמנות והביטוי האישי ריגשי וחברתי של הילדים. לאורך השנים נבנה קשר ייחודי עם קהילת הורי הגן והפעילויות והסדנאות המשותפות להורים ולילדים חושפים את באי הגן לדרך העבודה הערכית של הגן. פני הגן מתחדשים  מתפתחים בהתאם לאתגרים החדשים שהגננת מציבה כל פעם מחדש תוך שיתוף והתייעצות עם ילדי הגן והצוות.

גן ממלכתי, קדם יסודי “אלונים”, בגבעת עדה

גן אלונים גבעת עדה

מנהלת הגן: אורנית רביב, מפקחת: חנה פרבר. גן אלונים נמצא במושבה גבעת עדה בלב מטעים ושטחים חקלאיים, הילדים מגיעים בחלקם ממשפחות של חקלאים ומקימי המושבות בנימינה גבעת עדה. גן אלונים מכיר את ערכי אהבת הטבע וארץ ישראל, החשיבות של הקשר בין האדם לאדמה ושל האקולוגיה היישובית בו הוא נמצא. זו השנה הרביעית שגן אלונים לוקח חלק בפרויקט יישובי של למידה חוץ גנית ביער אלוני יצחק, אשר נמצא בישוב. ילדי הגן יוצאים לשהות של יום שלם ביער שם מתנהל יום הפעילות באופן המדגיש את עקרונות הלמידה החוץ גנית. בנוסף מתקיימים סיורים בסביבת הגן להכרת הסביבה הקרובה: גן המייסדים, הספרייה, בית הספר וכד. וכן מעקב אחרי גידולי שדה שונים והתייחסות לתהליכים בטבע לפי עונות השנה. כל זאת תוך התייחסות פדגוגית לכל מרכיבי הפעילות. הגננת מתייחסת בכבוד ורגישות רבה לכל שותפיה בכל מעגלי השותפות בעשייה החינוכית ומקיימת  קשרים בין אישיים הולכים ומתרחבים בין הגן למעגלי שותפות ועשיה כגון: הורים, קהילת הורים משנים קודמות, סבים וסבתות, בעלי תפקידים משמעותיים בישוב ואנשי קהילה שונים.

גן ממלכתי, קדם יסודי “זמארין”  בזיכרון יעקב

גן זאמרין זכרון יעקב

מנהלת הגן: חניתה בן שלוש. מפקחת: רחל שולמי. הגננת חניתה בן שלוש מגן זמארין, הנה גננת ותיקה ומקצועית ומוערכת על ידי דורות של הורים וילדים שאותם חינכה לאורך השנים בסבלנות, באהבה ומתוך תחושת שליחות. חניתה מצליחה להעביר בדרך עבודתה מסר חיובי לאהבת הארץ, המורשת, הסביבה ואהבה האדם. בגן מדברים ב”שפת הגישור” למניעת אלימות ופתרון בעיות, חינוך לסבלנות וסובלנות. השיח היום יומי בגן מושתת על כבוד והקשבה זה לזה ופתרון הקונפליקטים נעשה בידי הילדים המגשרים התורנים ויוצר אקלים גן מיטבי. דרכי העבודה בגן מושתתים על הגישה המתכללת כדרך חיים, המדגישה למידה חווייתית משמעותית בדרך של דיאלוג וחקר סביב סוגיות העולות מתוך עולמות העניין  של הילדים ומקבלות ביטוי מרכזי הגן. ניתן דגש מיוחד על חינוך לעצמאות, חינוך לשוויון, לקיחת אחריות, פתרון בעיות וחיזוק הקשרים החברתיים, כאשר אחת המטרות המרכזיות היא מכוונות עצמית ללמידה. דרכי ההוראה-למידה בגן הינם מבוססי מקום המסתמכים רבות על הסביבה הקרובה, תוך מיצוי האפשרויות הלימודיות הטמונות בזיכרון יעקב (“גבעת זמארין” לשעבר, כשם הגן), כמושבה עתירת היסטוריה, שהגשימה את המעשה הציוני הלכה למעשה ומקושרת קשר בל ינתק עם ישובו של העם היהודי במדינת ישראל. הגן קיבל הסמכה לגן ירוק וככזה הוא מקדם את הפליאה ומודעות הילדים לבעיות הסביבה המקומית מתוך ראיית הילדים כאזרחי המחר. כל זאת מתבטא בכל רובדי העשייה בגן בשיתוף פעולה מלא ביחד עם צוות הגן, הילדים, הקהילה והרשות המקומית ומתוך אמונה שבגיל זה מוטמעים ערכים של כבוד לאדם וערכי מורשת שאותם ייקח הילד עמו לבגרות.

גן “טיור אלג’נה” בג’סר א-זרקא

גן ממלכתי, קדם יסודי “טיור אלג’נה ” בג’סר א-זרקא

מנהלת הגן: אלין סלאמה, מפקח: סונדוס סיף.  הגננת בשיתוף צוות הגן מייצרת סביבה מותאמת לאוכלוסיית ילדי ג’סר אל זרקה ומזמינה את הילדים יחד עם הקהילה ליטול חלק פעיל בבניית והעשרת סביבות משחק בגן. כן גם מתקיימות תכניות ייחודיות בהובלת ושיתוף ההורים. הגננת מנצלת הזדמנויות לקידום ההתפתחות והלמידה בהתאמה אישית לכל ילד וילדה בגן, מעודדת ויוזמת אינטראקציות חברתיות תוך התחשבות בייחודיות של כל ילד ביישוב ג’סר אל זרקה כמו כן, מעודדת פתרון בעיות וקונפליקטים בין הילדים בדרכים שונות ויוצרת הזדמנויות להבעה רגשית. עבודתה נעשית מתוך תחושת שליחות ומחנכת לסובלנות, יצירתיות, ערכיות וחברתיות. האקלים החינוכי בגן הינו אקלים מיטבי אשר מחנך לקידום שיח ודיאלוג, ללקיחת אחריות, להגנה על איכות הסביבה ולשמירה על בריאות הילדים.

ביה”ס ממלכתי – יסודי “שרת” בפרדס חנה

מנהלת ביה”ס: רוחמה צדקה. מפקחת: גלית כץ. בית ספר “שרת” הינו מארג אנושי ובית לימודי לתלמידיו, המאמין בפיתוח אישי של תלמידיו בהתאם לכישוריהם האישיים. בביה”ס שואפים למיצוי יכולותיהם של התלמידים ולפיתוח מחויבותם החברתית למען הסביבה והחברה בה הם חיים.  דרך זו נבחרה לאור הרצון של בית הספר להעניק מענה דיפרנציאלי ומיטבי לכל תלמיד על פי צרכיו, לתת הזדמנות לפיתוח עצמי, לקדם שוויון הזדמנויות להשתלבות מיטבית בחברה ולהפוך את הלומדים לאזרחים פעילים, המקפידים על אורח חיים בריא והשומרים על הטבע והסביבה בה הם חיים.  בית הספר רואה ב”קיימות” דרך חיים – המשפרת ומעשירה את חיי ההווה ומגלה אחריות לעתיד בהיבטים של:   הסביבה, הטבע והאנושות. מיקום ביה”ס והמרחבים הפיזיים מזמנים למידה חוץ כיתתית בחיק הטבע.  במסגרת הייחודיות, בית הספר מחנך לאורח חיים בריא, לכבוד האדם והסביבה.

ביה”ס ממלכתי יסודי “החיטה” בזיכרון יעקב

מנהלת ביה”ס: שרה לרמן, מפקחת: זיוה רון. בית הספר פועל באופנים מגוונים ליישום מדיניות הלמידה המשמעותית על ידי פיתוח תהליכי הוראה-למידה והערכה המקדמים הישגיות, חדשנות, הבנה מעמיקה, טיפוח כלי חשיבה ולמידה, יצירתיות ומצוינות לימודית. תלמידי בית הספר מגלים סקרנות ועניין בלמידה ובחיים החברתיים. בית הספר פועל לטיפוח אקלים של דרך ארץ ומקיים דיאלוג עם האחר דרך תכניות המוטמעות בתכנית הלימודים כגון: דיאלוג וזהות ו – tec4schools-  עם המגזר הערבי-נוצרי-דתי  ופרויקט תאומות- עם יהדות ארה”ב. בדרך זו לומדים התלמידים סובלנות מהי וקבלת האחר. בית הספר נותן מענה לכל לומד על כל גווניו. תלמידים הלומדים בכיתות החנ”מ משתלבים בלמידה בכיתות הרגילות בהתאם ליכולותיהם והמורים מלמדים בהוראה דיפרנציאלית. ישנן תכניות מצוינות במקצועות שונים המאפשרות לכל תלמיד למצוא את המקום בו הוא יכול לבטא את החוזקות שלו. בי”ס שם לו למטרה לפתח את יכולותיו, כישוריו והפוטנציאל הטמון בכל תלמיד ע”י מימוש עצמי, המיושמות בכל שכבות הגיל. התלמידים מעבירים שיעור, במסגרתו הם מביאים את עצמם ומקבלים משוב מתלמידי הכיתה.

ביה”ס ממלכתי דתי יסודי “פלך”  בזיכרון יעקב

מנהלת ביה”ס: ברכה דביר, מפקחת: יעל בלום. כבית ספר קטן ויחסית דל במשאבים אנו משתדלים לחשוף את הבנות בתכניות מעשירות ומאתגרות מחוץ לכותלי בית הספר ותומכות בהן לעמוד בהן. בכל כיתות החטיבה והתיכון מתקיימת כל שנה למידה בין תחומית המשלבת תחומי דעת ומיומנויות מתחומים שונים. צוותי ההוראה המשתפים פעולה מפרים זה את זה וכמובן מפרים את הלמידה. לדוגמא: בנושא “מעבדות לחירות” בכל אחד מהמקצועות מתייחסים להיבטים שונים של הנושא: בשיעורי חינוך, היסטוריה, תושבע, עברית והבעה, אומנות, תיאטרון, ספרות. בכיתות התיכון אנו עוסקים בלמידה בין תחומית בעיקר סביב הפרויקט החברתי ומפיקים הצגה או פרויקט על הנושא . כל ההערכות שלנו הנן מילוליות ורק בכיתות י-יב במקצועות בהן יש הגשת ציונים לבגרות אנו מוסיפים גם ציון מספרי. אנו מלמדות את הבנות לקרוא את ההערכות ולהפיק מהן תובנות מעשיות.

רננים בזכרון יעקב

ביה”ס ממלכתי חנוך מיוחד “רננים” בזיכרון יעקב

מנהל: שרון שפר, מפקחת: דברת עיני. בית הספר רננים לחינוך מיוחד מהווה מסגרת חינוכית מיוחדת לנוער בסיכון, המוצא מהבית בחוק או בצל החוק ומגיע מפנימיות טיפוליות וכן תלמידים  אקסטרניים . בית הספר שם לו למטרה להפוך למסגרת לימודית שתספק את כל התנאים לנוער בסיכון לצאת ממעגל הכישלונות ולהיכנס למעגל ההצלחות. בי”ס נמצא בתנופת עשיה מקדמת מתמדת וחדשנית והשכיל  לפתח ולהנחיל תרבות בית ספרית סדורה שנשענת על חזון ברור ומוגדר ששואף לפתח את המודעות העצמית, תחושת המסוגלות העצמית והמצוינות בצד הנחלת ערכי ליבה שיביאו לשילובם המיטבי של תלמידיו בחברה. על מנת להפוך חזון זה למציאות, בית הספר פיתח תרבות ארגונית, המקדמת אקלים חינוכי מיטבי בצד  פיתוח מודלים ללמידה משמעותית. כך, הצליח בית הספר לרשום הישגים פדגוגיים משמעותיים בשנה החולפת, כאשר מאה אחוז מתלמידיו סיימו את לימודיהם עם תעודת גמר ולמעלה ממחצית התלמידים זכו לתעודת בגרות מלאה. בית הספר השכיל ליצור מערכת המאפשרת לכל תלמיד למצוא את מסלול הלימודים התואם ליכולותיו וראייה לכך  נבנו שלושה מסלולי בגרות המאפשרים לכלל התלמידים לסיים את התחנכותם בבי”ס כשמסלול החיים האזרחיים פתוח לפניהם. לצד הדגש על העצמתם והתקדמותם של התלמידים  בית ספר משקיע משאבים רבים בקידום הצוות הפדגוגי-טיפולי, מתוך הכרה בעובדה שתחושת מסוגלות של צוות, פיתוח מקצועי בצד תמיכה רגשית, הם ורק הם הדרך להשגת החזון הבית ספרי.

עוד הצטיינו: גן “אלדאהראת” בערערה, גן ממ”ד “פריאל” בחיפה, בי”ס יסודי “אלחורזמי” בבקה אל גרביה, בי”ס יסודי “גורדון” בקריית אתא, בי”ס יסודי  “פיכמן”  בחיפה, בי”ס יסודי “ויצמן” בקרית מוצקין, בי”ס יסודי “רמב”ם בחיפה, בי”ס העל יסודי “אורט טבעון” בק. טבעון, בי”ס לחנ”מ “אל אמל” באום אל פחם ומינהל חברה ונוער – יחידת נוער באקה בבאקה אל גרבייה.

 

לכל העדכוניםחדשות אור עקיבא
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram

מגדלור-פיד ♋

מגדלור-פיד ♋

הגיבו על הכתבה:

דילוג לתוכן