ממצאים מטרידים בדו"ח מבקר המדינה בפרדס חנה כרכור: "ליקויים משמעותיים העלולים לסכן את בריאות הציבור"

ליקויים העלולים לסכן את בריאות הציבור, רפורמה על מזון מן החי שיושמה באופן חלקי, חוסר עידוד מספק לעיסוק בפעילות גופנית וגידול נמוך מדי בתקצוב סל הספורט | מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם את דו"ח השלטון המקומי בנושאי השירות הווטרינרי והספורט העממי, ולא חסך בביקורת

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, פרסם לפני ימים אחדים את דו"ח השלטון המקומי פרדס חנה כרכור, בנושאי השירות הווטרינרי ברשויות המקומיות – הפיקוח על בשר ומוצריו, וכן ספורט עממי ברשויות המקומיות – תכנון והשקעה. לדבריו, הממצאים שעלו מהדו"ח מטרידים.

אשר לתפקוד הווטרינרים ברשויות המקומיות, בחודשים יוני עד נובמבר 2022 בדק מבקר המדינה את תפקודם של הווטרינרים הרשותיים בפיקוח על אתרים למכירת בשר ומוצריו; את פעולות משרד הבריאות לאסדרה של עבודת הווטרינרים הרשותיים; את הסמכתם של וטרינרים רשותיים ואיוש תפקידי וטרינרים ברשויות המקומיות; את מערכת המידע של משרד הבריאות שהוקמה לצורך פיקוח על מזון מן החי, ואת פרסום המידע על השמדת בשר ומוצריו המסכנים את בריאות הציבור.

הביקורת התקיימה במשרד הבריאות ובשש רשויות מקומיות, בהן המועצה המקומית זכרון יעקב, ובדיקות השלמה נעשו בתאגיד לפיקוח וטרינרי. מבקר המדינה וצוותו אף ערכו ביקורת פתע, שבה התלוו לביקורת שביצעו וטרינרים באתרים למכירת בשר ומוצריו בפרדס חנה כרכור וברשויות נוספות.

ממצאי דו"ח הביקורת מעלים ליקויים משמעותיים העלולים לסכן את בריאות הציבור או להביא לפגיעה חמורה בה. בין השאר מצא המבקר כי הרפורמה בפיקוח על מזון מן החי יושמה באופן חלקי בלבד, בחלוף יותר משנתיים ממועד כניסת הרפורמה במלואה לתוקף.

זאת ועוד, בביקורת התגלו ליקויים בפעילות משרד הבריאות, האחראי למערך הפיקוח על בשר ומוצריו והנושא באחריות להבטחת בריאותם של תושבי המדינה. כמו כן עלו ליקויים בפעילות הרשויות המקומיות לביצוע פיקוח וטרינרי על אתרים למכירת בשר ומוצריו בתחומיהן. כך, מצא המבקר כי הווטרינרים של הרשויות המקומיות לא ביצעו בשנת 2021 ביקורת ב-90% מהמקומות שבהם מוכרים בשר ומוצריו: ביקורת כזו נערכה רק ב-5,919 מתוך כ-70,000 אתרים.

עוד נמצא כי וטרינרים רשותיים חשופים במהלך עבודתם ברמה יומיומית לאיומים ולאלימות פיזית ומילולית. משרד הבריאות לא העביר הנחיות לרשויות המקומיות ולווטרינרים הרשותיים בנוגע לשמירה על ביטחונם האישי של הווטרינרים הרשותיים.

בנוסף, נכון ליוני 2022, 33% מהרשויות המקומיות (84 רשויות) אף לא העסיקו וטרינר לפיקוח על אתרים למכירת בשר ומוצריו או שהעסיקו וטרינר רשותי שלא היה מוסמך לבצע פיקוח כזה.

המבקר אנגלמן קורא למשרד הבריאות ולרשויות המקומיות לפעול לתיקון הליקויים ולוודא כי הפיקוח הווטרינרי יתבצע בעתיד על כלל האתרים למכירת בשר ומוצריו, ובכלל זה גם במוסדות שבחלקם מתגוררים חסרי ישע.

קידום ספורט עממי?

אשר לתכנון והשקעה בספורט עממי ברשויות המקומיות, חשוב לציין כי כ-50% מהישראלים הבוגרים עסקו בפעילות גופנית סדירה בשנת 2021, אך רק 22% מתושבי הרשויות שנבדקו סבורים שהרשות המקומית שלהם מעודדת במידה רבה את תושביה לעסוק בפעילות גופנית.

זאת ועוד, הספורט העממי הוא ענף הספורט הגדול ביותר הן בישראל והן בעולם. כ-50% מהישראלים הבוגרים עסקו בפעילות גופנית סדירה (לפחות פעמיים בשבוע בקביעות לאורך כל חודשי השנה ולא פחות מ-30 דקות ברציפות לכל פעם) בשנת 2021, לפי סקר של איגוד הספורט העממי בישראל.

מבקר המדינה אנגלמן בדק בחודשים מאי עד נובמבר 2022 היבטים שונים בנוגע לפעולותיהן של הרשויות המקומיות לקידום הספורט העממי בתחומן בשנים 2018 – 2022. בין היתר נבדקו השקעות הרשויות המקומיות בספורט העממי, שימוש בתשתיות הספורט ברשויות והתאמתן לצורכי התושבים. הבדיקה נעשתה בין השאר בעיריית חדרה ובמועצה המקומית פרדס חנה כרכור.

בביקורת נמצא כי תקציב התמיכות הכולל שהעביר מינהל הספורט בשנים 2019 – 2021 גדל בשיעור של כ-29% (מכ-389.5 מיליון ש"ח לכ-504 מיליון ש"ח), ואילו תקציב סל הספורט לרשויות המקומיות, שהוא עיקר התמיכה התקציבית של מינהל הספורט בפעילויות הספורט העממי ברשויות המקומיות, גדל באותן שנים בשיעור של כ-9.5% בלבד (מכ-52.8 מיליון ש"ח לכ-57.8 מיליון ש"ח).

משאלון שהפיץ משרד מבקר המדינה עלה כי 78% מהמשיבים העריכו שהרשות המקומית מעודדת את התושבים לעסוק בפעילות גופנית במידה בינונית (39%) ומועטה (39%), ו-22% מהמשיבים העריכו שהרשות המקומית מעודדת את התושבים לעסוק בפעילות גופנית במידה רבה.

המבקר אנגלמן ממליץ כי הגורמים הרלוונטיים – ובהם משרד התרבות והספורט, משרד הבריאות, משרד החינוך ונציגי הרשויות המקומיות – ישקלו הקמת גוף מתאם או מרכֵּז שיגבש מדיניות לאומית כוללת וארוכת טווח לקידום הספורט העממי בקרב תושבי ישראל, לשם הגדלת מספר התושבים הפעילים בספורט ולמען בריאותם ורווחתם של כלל התושבים.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

השופטת לשעבר מחוף הכרמל מחזיקה תעודת שופט בפועל בניגוד לנוהל; מה אמרו בבתי המשפט?

על פי הנוהל, על שופט שסיים את תפקידו, כמו כל עובד מדינה אחר, להחזיר את תעודת העבודה שלו (כרטיס עבודה) עם סיום כהונתו או עבודתו | השופטת בדימוס אתי כרייף: "זה ליופי, זה לא לשימוש ולא לשום דבר. זה חלק מהכיסוי של הטלפון"

קרא עוד »

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן