מטה המאבק לרשות שדות התעופה: שגיאות וכשלים בטיחותיים בתכנית להקמת שדה התעופה בחדרה

בין היתר, השטח עליו מתוכנן לקום השדה נמצא במזרח חדרה, קרוב באופן מפחיד למסלול שדה"ת עין שמר. הקרבה החריגה בין שני המסלולים מלמדת על חפיפה של המסלולים במרחב האווירי ועתידה להוביל לבעיות בטיחות, סיכון בהמראות ונחיתות בשל חפיפות מסוכנות בזמני ומסלולי טיסה
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שיתוף ב twitter
שיתוף ב facebook

הצטרפו אלינו

ארכיון כתבות

מטה המאבק לרשות שדות התעופה: שגיאות וכשלים בטיחותיים בתכנית להקמת שדה התעופה בחדרה

בין היתר, השטח עליו מתוכנן לקום השדה נמצא במזרח חדרה, קרוב באופן מפחיד למסלול שדה"ת עין שמר. הקרבה החריגה בין שני המסלולים מלמדת על חפיפה של המסלולים במרחב האווירי ועתידה להוביל לבעיות בטיחות, סיכון בהמראות ונחיתות בשל חפיפות מסוכנות בזמני ומסלולי טיסה

מגדלור-פיד ♋

במשך שבועות עשו לילות כימים חברי מטה המאבק כנגד הקמת שדה”ת בחדרה, ניתחו נתונים, ערכו השוואות והתייעצו עם מומחים עד שהשבוע, הגישו את התייחסותם לטיעוני רשות שדות התעופה בנוגע לחלופת חדרה מזרח.

עוד במגדלור ניוז >>
קשה ומצער: אדם נמצא ללא רוח חיים בכניסה למגרש הטניס בפרדס חנה
רמי לוי קפץ לביקור באור עקיבא – כדי להכין את השטח למועד פתיחת הסניף
מגדלור ניוזים – עדכונים מכל האזור מסביב לשעון

 

במענה המפורט שהוגש מטעם מטה המאבק, הוצגה התייחסות “לשגיאות מובהקות, אי דיוקים והתעלמות מאספקטים מרכזיים בנושאי סביבה, בטיחות, המרחב האווירי והקרקעי”. קריאה מהירה של חלק קטן מסעיפי המסמך מציגה תמונה עגומה. החל מהמסלול של שדה התעופה, שמסוגו(table top runway)  יש רק עוד כ 20 בעולם, ובשל היותו שדה מסוכן מתרחשות עשרות תאונות תעופה קשות, חלקן קטלניות, בשדות תעופה מסוג זה, וכלה בקרבה החריגה של המרחב האווירי המתוכנן לשדה בחדרה לזה של שדה התעופה עין שמר, קרבה שבהחלט עלולה להגדיל את הסיכונים הבטיחותיים והסיכונים לתקלות ותאונות.

כזכור, המאבק כנגד הקמת שדה”ת התחיל לפני כשלוש שנים מהציבור עצמו, שהצביע ברגליים נגד התכנית ויצא להפגין, מטה התושבים בהמשך זכה גם לתמיכת הרשויות באזור, ביניהן גם עיריית חדרה. התמיכה אף הגיעה משרים וחברי כנסת, אך בשל חילופי ממשלות תכופים לא  הבשילה לכדי ביטול התכנית. הרשויות הגישו עתירות כנגד הקמת השדה, ולפני כחצי שנה, בג”צ החזיר את התכנית להקמת השדה בחזרה אל שולחן הדיונים ודרש מהות”ל לאפשר לרשויות והתושבים להשמיע את טיעוניהם (זכות ההיוועצות). לאחר הצגת טיעוני הרשויות במשך כ-5 שעות בוועדה לתשתיות לאומיות, נדרשה רשות שדות התעופה לתת מענה לטיעונים כנגד בחירת חלופת חדרה תוך חודשיים.

לפני כחודש נשלחה התייחסות רשות שדות התעופה, ולדברי מוביל מטה המאבק, חבר המועצה רון שגן, “התכניות לחלופת חדרה הן גרועות ממה שחשבנו”. שגן מתייחס לחוסר ההתאמה של האתר בו מתוכנן לקום השדה, מבחינת המרחב האווירי והקרבה ל”מכשולים” כמו רכבת מזרח שעתידה להיבנות בשנים הקרובות, או קווי המתח הגבוהים אשר מצויים ממש בקצה המסלול. “חלופת חדרה היא בוודאי לא החלופה המועדפת, אם בוחנים את התאמת השטח בכל הפרמטרים.” מסביר שגן. “ההתעקשות של רש”ת על חלופת חדרה הביאה לתכנון מאולץ העלול להוביל לסכנות בטיחותיות אדירות, עלויות אסטרונומיות בעת בה המדינה נמצאת במשבר כלכלי חמור וממילא קיים עודף בתשתיות תעופה, וכן סיכונים הנוגעים לתכנון מסלול המוגבה על סוללת עפר. נראה כי חוקי תכנון האווירי ומרחבי הבטיחות הנדרשים בתכניות אחרות שמקדמת רש”ת, כמו שדה התעופה במחניים או שדה התעופה באילת פשוט זוכים להתעלמות בתכנית שדה התתעופה בחדרה. כאן “המציאו” חוקי בטיחות שיתאימו לשטח”.

השבוע כאמור, מסמך הטיעונים של מטה המאבק עשה את דרכו לרש”ת, לות”ל ולכל גופי התכנון הרלוונטיים. קצרה היריעה מלהציג את כלל טיעוניהם המקצועיים של חברי המטה, אך אם אתם תושבי האזור, יש דבר או שניים שכדי שתדעו בנוגע לשדה הזה.

השטח עליו מתוכנן לקום השדה נמצא במזרח חדרה, קרוב באופן מפחיד למסלול שדה”ת עין שמר. הקרבה החריגה בין שני המסלולים מלמדת על חפיפה של המסלולים במרחב האווירי ועתידה להוביל לבעיות בטיחות, סיכון בהמראות ונחיתות בשל חפיפות מסוכנות בזמני ומסלולי טיסה. למרות הבעייתיות, שלא לומר הסכנות הממשיות, הציון שניתן להתאמת המרחב האווירי לחלופת חדרה הוא עשר עגול.

הציון המושלם הזה ניתן לחדרה כחלופה שבה יידרשו כביכול שינויים מזעריים במערך האווירי, עם זאת, רש”ת כבר הודו במסמך התייחסותם כי למעשה, התכנון בחלופת חדרה יחייב שינויים ניכרים במערך נתיבי האויר. ומה עם היבשה? על מנת להתמודד עם מכשולי הבטיחות בסביבה, שדה התעופה בחדרה תוכנן כך שכל שטח המסלולים באתר עומד להיות מוגבה בכעשרה מטרים באמצעות סוללת עפר ענקית בעלויות אדירות וסיכונים מורכבים. מדובר במסלול מסוג table top, מסלול קשה בהמראה ובנחיתה, לטייסים מיומנים ועל אחת כמה וכמה לפרחי טיס. השימוש במסלול זה הוא נדיר, וקיים כיום אך ורק במקומות הרריים בהם לא מתאפשרת הקמת מסלול רגיל.

עשרות תאונות, חלקן קטלניות תועדו בשנים האחרונות במסלולים מהסוג הזה בעולם. תשתית המסלול לא משאירה מרחב לטעויות או הגנה מתקלות, אפילו הפשוטות ביותר. בחדרה, כך מסביר שגן, “במקרה של תאונה כזו במסלול כמו זה המתוכנן לנו, כל משב רוח חזק, או מזג אויר רטוב המגביר סיכוני החלקה, עלול להוביל לנפילת מטוס מגובה מסוכן, ולסכן לא רק את הטייס, אלא להביא לידי סיכון ממשי לרכבות החולפות ליד המסלול.” שגן אף מוסיף כי חלק משימושי השדה המתוכננים הוא בית ספר לטיסה, למרות שטייסים חדשים בוודאי יתקשו לצלוח את המסלול המסוכן והלא סלחני שתוכנן לחלופת חדרה.

לאורך התקופה האחרונה מטה המאבק פעל בעיקר במישור התכנוני והמשפטי כנגד הקמת השדה בחדרה. כעת, חברי המטה מגבירים הילוך במישור הפוליטי- ציבורי ומתכוננים לפגישת עבודה עם מנכ”ל משרד הפנים מרדכי כהן, שאמון על גופי התכנון ויכול להיות דמות מפתח בביטולה המוחלט של התכנית להקמת השדה.

שגן מסכם  “שדה התעופה הזה נולד בחטא ויש כאן נסיון שלא יצלח לאלץ אותו לתא השטח שבין חדרה למנשה. כפי שהבטחנו מלכתחילה, אם נדרש, נהפוך למומחי תכנון יותר ממהנדסי ערים ומומחים לתחום האווירי יותר מטייסים ומומחי תעופה, בכדי להסביר את הכשלים, אבל למען האמת צריך רק הגיון בריא ושתי עיניים בכדי להבין שהשדרה הזה פוגע בתושבי האיזור וממילא אינו מתאים גאוגרפית לשטח שנבחר.”

394970cookie-checkמטה המאבק לרשות שדות התעופה: שגיאות וכשלים בטיחותיים בתכנית להקמת שדה התעופה בחדרה

האם הכתבה עניינה אותך? 👆

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
שיתוף ב print
guest
2 .
Inline Feedbacks
View all comments
ססנאי

רגע, לא היה פעם פרסום כאילו מצד מישהו לא היתה מניעה לשדה תעופה ושהתוכנית לא ידועה למי שעכשיו תומך במטה המאבק? לפי חיפוש ברשת על חדרה לא התנגדה לשדה.
מה יגידו בעוד כמה שנים שלא היה ידוע על רעש מרכבת או מה עשוי להיגרם מקו מתח ויקום עוד מטה מאבק שינסה להתמודד?
למה צריך שדה ולמה תוכניות לאומיות כמו מסילה ארצית שתקיף שכונות וקו מתח ארצי חוצה שכונות בחדרה? קושי של תושב לא מדאיג יותר מקושי לטייס חדש?

חרגול

אולי אדם רציני יכול להסביר לנו מדוע חדרה זקוקה לשדה תעופה . העיר הזו עדיין תקועה בשנות החמישים ומה שחסר זה שדה ״תרופה״ לנחיתת בואינגים ……אם כמה חברים מאד רוצים לעוף , הם יודעים היכן משיגים את הקורס .
ניראה שלמדינת ישראל יש עודפי כסף לזרוק , גם כפר קרע מבקשת שדה תעופה …… מה האפליה הזו , להם לא מגיע ? ? ?

מגדלור-פיד ♋

מגדלור-פיד ♋

עוד ניוז >>

אולי יעניין אותך


דילוג לתוכן