תקנות משרד התחבורה החמירו את סכנת החיים של רוכבי האופניים החשמליים [הטור של סער סוקולוב]

מאת: סער סוקולוב, 14.4.19, 10:20

בחדרה אין כמעט שבילי אופניים ורוכבי אופניים חשמליים, שגם ככה הפכו ל'מוקצה' נאלצים לרדת לכביש - לסכן את עצמם ואת משתמשי הדרך. מה נותר לעשות?

בשנים האחרונות ישנה תופעה הולכת וגוברת: האופניים החשמליים החלו להיות פופולריים בקרב הציבור החדרתי ובכלל בארץ.

הן נותנות  תחושה של עצמאות להגיע לאן שאני רוצה באופן עצמאי בלי להסתבך עם חנייה או לשגע את ההורים. אבל הכלי הזה גם גובה מחיר כבד של אנשים שנוהגים בו ללא שיקול דעת, הכרת התנועה או ציות לתמרורים ולא מעט רוכבי אופניים ואנשים נהרגים מדי שנה כתוצאה מהשימוש לא בטוח בכלי.

המשטרה החליטה להגביר את האכיפה וקבעה תקנות חדשות לפיהן רוכבי האופניים החשמליים חייבים לרכב על שבילי האופניים. אם רוכב ייתפס רוכב על מדרכה הוא צפוי לקנס.

המשטרה העבירה את רוכבי האופניים החשמליים מהמדרכה אל הכביש או אל שבילי אופניים. הבעיה היא שאין מספיק שבילי אופניים בחדרה בכלל ובארץ בפרט אז מה שנשאר לי בתור רוכב אופניים הוא לנסוע על הכביש עם המכוניות שלפעמיים לא מבחינות ברוכבים שלעומת הרכב הם קטנים ופגיעים.

צילום ארכיון: דוברות עיריית חדרה

כמה אירוני שהגבירו את האכיפה בגלל  מקרה של ילד שרכב בלילה עם חבריו על אופניים חשמליים על הכביש ונהג שיכור דרס אותם והרג אותם. כנראה שלא למדו לקח אם הפתרון הוא להעביר את רוכבי האופניים לכבישים.

כיום רוכב אופניים חשמליים יכול לרכב או על המדרכה ולהסתכן בדוח של 500 ולעיתים אף 1000 ש”ח או לרכב על הכביש ולהסתכן בתאונה עם רכב.

רוכבי אופניים חשמליים על הכביש הם כמו ילד קטן שרץ לכביש. מכוניות בקושי רואות אותו כאשר חוצה את הדרך. בשנת 2018 לבדה נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים ואילו מספר ההרוגים הכללי דווקא ירד.

בנוסף, קשה שלא לדבר על פערי המהירות רכב בכביש עירוני. המהירות המותרת היא 50 קמ”ש בזמן שאופניים חשמליות תקניות מגיעות למהירות של מקסימום 25 קמ”ש. זה מאלץ את רוכבי האופניים להידחף בין התנועה כדי לא לעכב את המכוניות שצופרות וממהרות לעבודה.

צילום ארכיון: דוברות אור ירוק

להעביר את רוכבי האופניים החשמליים בכביש הוא פתרון מסוכן שרק יעלה את מספר הקורבנות. זה לא מקום בטוח לנסיעה לאופניים. החוקים החדשים נחקקו בגלל הקורבנות הרבים בכבישים, אבל גם בין מכוניות יש תאונות וזה לא גורם למישהו שם לקבוע שהמכוניות יעברו לנסוע מהיום על מדרכות כדי לצמצם נפגעים. נשמע לא סביר.

במקום להתמקד באכיפה אגרסיבית של דוחות, המדינה צריכה להקצות תקציב להפיכה להגדלה של המדרכות, להפוך חלק מהן לשבילי אופניים. כך אף רכב לא יכול לפגוע ברוכבים והרוכבים לא יפגעו בהולכי הרגל.

אפשר אפילו לחשוב על הצעד הבא, למזג את שבילי האופניים כחלק מן הכביש עם רמזורים ותמרורים ייחודיים לרוכבים שלהם יהיו חייבים לציית כמו כל כלי רכב בכביש.

הכותב הוא תלמיד תיכון תושב העיר חדרה

.