Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

“חלם שגרם לבזבוז כספי ציבור”: יו”ר ועדת הכלכלה בכנסת נגד ההוראה לביטול תחנת הרכבת עמק חפר-מנשה

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון דורש לדעת: מי נתן את ההוראה לביטול תחנת הרכבת עמק חפר-מנשה בקו הרכבת המזרחי? משרד התחבורה: התחנה בוטלה בשל חריגה תקציבית ותחנה אחרת תקום בבאקה הסמוכה; ראשת מועצת עמק חפר: תחנת באקה אינה פתרון, היא תקום, אם בכלל, בעוד 15 שנה; בדיון התברר שההחלטה נמסרה לנת"י ביוני 2020, אך לא ברור מי קיבל אותה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח”כ מיכאל ביטון, קיימה אמש (שני) דיון מיוחד שעסק בשינוי בתכנית להקים תחנת רכבת שתשרת את תושבי המועצות האזוריות עמק חפר ומנשה, על קו המסילה המזרחית. הישיבה התקיימה על רקע ההחלטה לבטל את תחנת אחיטוב, שתוכננה בתוואי הרכבת המזרחית, שהעבודות לסלילתו מתקיימות בימים אלה. את הישיבה פתח היו”ר ביטון ואמר כי מדובר במציאות לא מובנת, שבה הממשלה מקדמת תכנית וחוזרת בה. הוא ביקש לדעת מתי התקבלה ההחלטה והאם היא סופית.

מנהל תחום תכנון ארוך טווח במשרד התחבורה, אריאל פיפרנו, אמר כי הקו תוכנן בתחילה לרכבות מטען, ובגלל שהוא עובר ליד ריכוזי אוכלוסייה הוחלט לתכנן בו גם תחנות. אחת הנקודות הייתה סמוך לבאקה אל גרבייה, בפאתי המושב אחיטוב בעמק חפר. עם זאת, פיפרנו לא מסר נתונים על עלות תכנון התחנה, וציין כי בשל חריגות תקציביות הסיכום עם האוצר היה צמצום תחנות בתוואי. לדבריו, בעוד מספר שנים תוקם מסילת העמק ותיבנה תחנה במרחק 3 ק”מ מצפון לאחיטוב.

היו”ר ביטון הקשה ושאל האם רק ב-2019 גילו במשרד התחבורה שבאקה וג’ת קיימים, והאם העלויות שהושקעו בהקמת התחנה, בתכנון והפקעת אדמות, היו שוליות. פיפרנו השיב כי הדבר נדון מול מספר שרים וכולם קיבלו את אותה החלטה, ואמר כי ברביעי הקרוב תקיים גם שרת התחבורה הנוכחית דיון בנושא.

ראשת המועצה האזורית עמק חפר, ד”ר גלית שאול, אמרה כי בעמק גרים 43 אלף תושבים שכבר היום לא מצליחים לצאת מהבית בגלל הפקקים, והם סובלים וממתינים לקו המזרחי שיחלץ אותם מהפקק. לדבריה, תחנת באקה אינה פתרון מאחר שהיא תקום, אם בכלל, בעוד 15-20 שנה, בעוד שבתקופה זו ישנה בנייה בעמק ואי אפשר להשאיר את האזור הזה ללא תחנה כל כך הרבה זמן. נציג התושבים, רן שכטר, הוסיף כי באזור באקה יהיה קושי להפקיע אדמות. “תחנת באקה תקום באולי ב-2035 או 2040 ומי שייהנו ממנה יהיו אולי הנכדים שלי”, אמר. פרופ’ ניר שוולב אמר כי אם הכסף לא יושקע עכשיו זה יהיה הפסד של 100 מיליון שקל בשנה.

ראשת מועצת עמק חפר, גלית שאול. צילום ארכיון 

סמנכ”ל תשתיות רכבת בנתיבי ישראל, צחי גורה, אמר כי התקציב להקמת תחנה הוא 200 מיליון שקל. גורה ציין כי עצרו את החברה בשלב התכנון המוקדם, והקבלן כבר כיסה את השטח שהיה מיועד לתחנה. היו”ר ביטון ביקש לדעת מתי נתינה ההוראה ומי נתן אותה. גורה השיב כי ההוראה ניתה ממשרד התחבורה ביוני 2020, ואמר כי השינוי כבר עלה 15 מיליון שקל.

ח”כ רות וסרמן, שציינה כי לאחרונה עברה לגור במושב גן יאשיה הסמוך, אמרה כי מדובר בתחנה שתשרת עשרות אלפי תושבי עמק חפר, מנשה, באקה, ג’ת והיישובים הסמוכים, שלהם אין חלופות תחבורתיות אחרות. היא הוסיפה כי משרד התחבורה לא מספק את המידע כמה תעלה הקמת התחנה. ח”כ יבגני סובה אמר כי לדעתו המספרים להקמת התחנה מחדש מוגזמים, והצטרף לבקשה לקבל נתונים. ח”כ רון כץ אמר כי מהלכים שנעשו בגלל אילוצים פוליטיים קודמים לא קיימים יותר, וכי מה ששמענו הוא לא פחות ממחדל. לדבריו, על פניו מדובר בהחלטה לא מנומקת בגלל אילוץ בתקופת בחירות. “לא אתן לדלג מעל עמק חפר”, אמר ח”כ כץ.

ח”כ מיכל שיר הוסיפה: “אני מבינה שמשרד התחבורה היה תחת ניהול כושל בעשור האחרון, ובגלל זה הדבר נראה איך שזה נראה”. ח”כ סמי אבו שחאדה שאל כמה תחנות יש כיום בחברה הערבית וכמה מתוכננות, והשיב בעצמו כי כיום אין אף תחנה ביישוב ערבי.

את הישיבה סיכם היו”ר ביטון כשאמר, כי “לפעמים מתחילים דיון תמים ומגלים שהוא לא תמים. כשמקלפים את הדיון ומתקרבים, רואים שבמינימום יש חשש לבזבוז כספי ציבור, ובמקסימום מדובר במחדל וחלם. מישהו, ביוני 2020, מבטל ולא יודעים מי ולא ראינו מסמך. ביטול הוא חלם לא בגלל הביטול, כי לא אמרו לנתיבי ישראל לעשות מינימום שאם נקים תחנה זה לא יעלה עוד עשרות מיליוני שקלים. כשנציג נתיבי ישראל אומר שקיבל הוראה זה מיליונים לקבלן ולשינוי תכנון ומיליונים מיותרים להפקעות. לזה אני קורה חלם ומחדל. אני מצפה ממשרד תחבורה ונתיבי ישראל להביא מספרים”.

היו”ר ביטון ביקש לדעת האם היה דיון יסודי, ואמר: “זה חלם של תכנון ארוך טווח שהופך לקצר טווח ולבזבוז כספי ציבור. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה ונתיבי ישראל להעביר לה, עד 1 בדצמבר, תיעוד מלא של ההחלטה שהתקבלה ביוני 2020. מי החליט? מתי? האם כל הצדדים השמיעו את קולם? האם הות”ל ידע? ועוד הרבה שאלות. מה קרה ביוני 2020, בזמן שממשלות וכנסות מתחלפות? האם היה מחטף או שיטה בהחלטה חד צדדית? הוועדה אף קוראת לשרת התחבורה, שמקיימת דיון דחוף, שתרד לעומקם של דברים, שתחקור, שתנבור שתראה את הנזק והפגיעה באזרחים ושתוכל אולי להוביל להחלטה אחרת”, אמר היו”ר ביטון.

הוא הוסיף כי במרץ הקרוב תקיים הוועדה ישיבת מעקב, ואמר: “יש שתי אפשרויות, או שאנחנו מתבשרים שהתחנה נכנסת לתכנית העבודה של הממשלה ובא לציון גואל והשרה פתרה את הבעיה, או שנחקור ונעמיק בנתונים ובמחדל הזה ונראה מה קרה. אנחנו מעדיפים את אופציה א'”. ​

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

הבנת הפרעות אכילה: ניווט דרך אתגר בריאותי מורכב

הפרעות אכילה הן מצבים חמורים המאופיינים בהפרעות בהתנהגויות אכילה ובמחשבות ורגשות קשורים. הם אינם עוסקים רק באוכל, במשקל או במראה החיצוני, אלא בבעיות בריאות נפשיות מורכבות שעלולות להיות להן השלכות חמורות אם לא מטפלים בהן

קרא עוד »

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן