"ממצא מדהים": צלל עם שנורקל בחוף הכרמל – וגילה חרב בת מאות שנים

תושב עתלית צלל ביום שבת האחרון וגילה על הקרקעית כמה ממצאים עתיקים, בהם חרב שככל הנראה הייתה שייכת לאביר צלבני. "חפץ אישי שלוקח אותך בדמיון 900 שנה אחורה". לפי המומחים, מקום מציאת החרב שימש כמעגן טבעי קטן וזמני לספינות שמצאו בו מסתור

שלומי קצין, תושב עתלית, לא יכול היה לדמיין שהצלילה הרגילה שלו ביום שבת האחרון באזור חוף הכרמל תביא לגילוי ארכיאולוגי מסעיר.

במהלך צלילתו הוא הבחין לפתע על הקרקעית בכמה ממצאים עתיקים: עוגנים עשויים ברזל, שברי כלי חרס ולא פחות מחרב, שאורך הלהב שלה כמטר, ואורך הידית שלה כ-30 ס"מ. הפריטים העתיקים נחשפו, ככל הנראה, כתוצאה מפעילות הגלים והזרמים. קצין חשש שהפריטים ייגנבו או יכוסו בחול שוב, ולכן לקח את החרב איתו ודיווח לרשות העתיקות.

"החרב, שהשתמרה במצב מושלם, היא ממצא יפה ונדיר ונראה כי הייתה שייכת לאביר צלבני", סיפר ניר דיסטלפלד, פקח היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות.  "מרגש להיתקל בחפץ אישי שלוקח אותך בדמיון 900 שנה אחורה בזמן, לתקופה אחרת, של אבירים, שריונים וחרבות".

צילומים: שלומי קצין, באדיבות רשות העתיקות

מנהל היחידה לארכיאולוגיה ימית ברשות העתיקות, קובי שרביט, הסביר: "בחוף הכרמל קיימים מפרצים טבעיים רבים, שיכלו לשמש מקומות מסתור לספינות קדומות בעת סערה, ואף מפרצים גדולים יותר, שסביבם התפתחו יישובים שלמים וערי נמל עתיקות, דוגמת דור ועתלית. התנאים האלה משכו לאורך כל התקופות ספינות, שהותירו אחריהן עקבות ארכיאולוגיות רבות. החרב שנמצאה לאחרונה היא רק אחת מהן".

האתר שבו התגלו העוגנים והחרב נמצא תחת מעקב של רשות העתיקות מחודש יוני. הממצאים במקום נגלים ומתכסים בהתאם לתנועת החולות, ולכן חמקמקים מאוד. "גילוי ממצאים עתיקים על ידי שחיינים וצוללים חופשיים היא תופעה שהולכת וגדלה בשנים האחרונות, עם התרחבותם של ענפי ספורט אלו", הוסיף שרביט.

שלומי קצין והחרב. צילום: ניר דיסטלפלד, רשות העתיקות

שרביט הוסיף: "כל סערה – אפילו קטנה, מזיזה את החול וחושפת שטחים בקרקעית הים, ובמקביל, מכסה שטחים אחרים. מכאן החשיבות הגדולה שבדיווח על גילויים ארכיאולוגיים. הממצאים שדווחו מהאתר מלמדים שהמקום שימש מעגן טבעי קטן וזמני לספינות שמצאו בו מסתור. עוד עולה שהמעגן שימש כבר בתקופת הברונזה המאוחרת – לפני 4,000 שנה, וכעת, מציאת החרב עשויה להעיד שהמעגן הטבעי שימש גם בתקופה הצלבנית, לפני כ-900 שנה".

מנהל רשות העתיקות, אלי אסקוזידו, שיבח את שלומי: "כל חפץ עתיק שנחשף, מסייע לנו בהרכבת הפאזל ההיסטורי של ארץ ישראל. לאחר שהחרב תנוקה ותיחקר במעבדות רשות העתיקות, נפעל להציג אותה לקהל".

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן