מ”מ ראש העיר ניר בן-חיים והמשנה לראש העיר חדוה יחזקאלי סיירו בתחנת רכבת מזרח, כדי לעמוד מקרוב אחר התקדמות העבודות לשחזור מבנים בתחנה.
מדובר במבנים העוברים שימור במסגרת העבודות להקמת המסילה המזרחית של רכבת ישראל, ובסיור השתתפה גם הממונה המחוזית לשימור אתרים נעמה מזרחי, ומנהל אגף אירועים ותחזוקה בעירייה אהוד ואנה.
תחנת רכבת מזרח נכללת בנספח השימור של עיריית חדרה כאתר לשימור, ומשכך מקדמים ראש העיר צביקה גנדלמן יחד עם בן-חיים ויחזקאלי, בשיתוף עם מחוז חיפה, את פיתוח התחנה והפיכתה למקום שוקק לבילוי ופנאי.
התחנה, שהוקמה בשנות ה-20 של המאה הקודמת, הייתה חלק ממערך התחנות על קו הרכבת חיפה-לוד שהיה פעיל גם זמן קצר לאחר קום המדינה. התחנה עודדה את שיווק התוצרת החקלאית בעיקר בעונת הקיץ והחליפה את התעבורה הימית והגמלים.
אתר התחנה ההיסטורית זכה לשמו “רכבת מזרח” מאחר שהוא ממוקם ממזרח לעיר חדרה, בקצה המזרחי של רחוב צה”ל. לאורך תוואי המסילה מבנים היסטוריים ושני גשרים החוצים את שני יובליו של נחל חדרה מצפון ומדרום. מתחם התחנה מלווה את מסילת פסי הרכבת משני צידיה ויוצר אתר ארוך וצר לאורכה, מגשר נחל חדרה ועד גשר כביש 65.
המבנים ההיסטוריים במתחם נבנו בין 1920 ל-1940, ביניהם: מבנה תחנת הרכבת משנת 1944 שהחליף את המבנה המקורי משנת 1927; מגדל מים; מגורי הקוון משנת 1930 שנבנו על-פי דגם שנבנה באותה תקופה גם בתחנת זיכרון יעקב; סככת ההדרים משנת 1935; רציף סככת ההדרים; גשר שנבנה מעל נחל חדרה על-ידי הצבא הבריטי עם פתיחת הקו המזרחי; מגורי מנהל התחנה משנת 1935; מגדל שמירה, עמדת שמירה עגולה ומבנים נוספים. המבנים אינם בשימוש ומצבם דורש שיקום ושימור.
במתחם עדיין קיימים שרידי סככת ההדרים והרציף, ולאור תכנון התחנה העתידית במסגרת פיתוח הקו המזרחי, לא מן הנמנע שמבנה הסככה יפורק וייבנה מחדש בתחומי התחנה במסגרת התכנון המפורט ובליווי אדריכל שימור.