"חיסכון של עד 350 ש"ח לכל משפחה בשנה": זה הצעד של ועדת הכלכלה של הכנסת

"חיסכון של עד 350 ש"ח לכל משפחה בשנה": זה הצעד של ועדת הכלכלה של הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה השבוע ביטול שורה של תקנות לפי חוק מקורות אנרגיה, העוסקות בחיסכון ונצילות של מכשירי חשמל. הביטול מהווה חלק מיישום הרפורמה בייבוא, אותה אישרה הוועדה בשנה שעברה, שנועדה לאפשר ייבוא בהליך מהיר של מוצרים שעומדים בתקינה האירופית.

מנהל חטיבת אנרגיה מקיימת במשרד האנרגיה והתשתיות, רון אייפר, הציג את הבקשה ואמר כי שוק מוצרי החשמל מגלגל 10 מיליארד שקל בשנה, וביטול התקנות נועד להשלים את הרפורמה בייבוא מוצרי חשמל ולעבור לתקינה האירופית. אייפר ציין, כי הרפורמה נכנסה לתוקף בספטמבר האחרון, ואמר כי היא כבר נותנת את אותותיה בשטח, בעלייה במספר דגמי מוצרי החשמל שאושרו לייבוא במסגרת הרגולציה החדשה, ובגידול משמעותי במספר היבואנים הפונים למסלול החדש.

לדברי אייפר, לפי המצב כיום נדרשים היבואנים לקבל אישור אנרגיה ולהעביר את המוצר לבדיקה פיסית במעבדה, בהליך שלוקח עשרות ימים. לאחר ביטול התקנות ניתן יהיה לבצע בדיקה, או הצהרה ולקבל אישור אנרגיה תוך חמש שניות. הוא הסביר כי מדובר בבשורה לכל משק בית בישראל, ואמר כי הרפורמה תגדיל את התחרות בשוק, תוריד את עלויות הייבוא ב-10%, ותגדיל את מגוון מוצרי החשמל היעילים באנרגיה, שיפחיתו את חשבון החשמל של כל משפחה בעד 350 שקל בשנה.

ועדת הכלכלה של הכנסת, השבוע. צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב

עוד הסביר אייפר, כי הביטול יכנס לתוקף 30 יום לאחר הפרסום ברשומות, כך שמאז והלאה הייבוא יצרך להיות לפי הרגולציה האירופית. כאשר במשך שנה נוספת ניתן יהיה לשווק מוצרים שכבר יובאו. באשר למזגנים נקבע כי הכניסה לתוקף של הביטול תהייה בעוד שנה, והשיווק של המלאי הישן ימשך עוד שנה לאחר מכן.

היו"ר ביטן אמר כי הוא מברך את שר האנרגיה והתשתית, ישראל כץ, ואת המשרד, אך גם ביקש לוודא שגם הצרכן ייהנה מהרפורמה, כך שהמחיר לצרכן ירד ולא רק היבואן ייהנה מהפחתת עלות הייבוא. הוא אף ציין כי אם עלות הייבוא תפחת ב-10% אז הצרכן צריך ליהנות מהפחתת מחיר של לפחות 5-10 אחוז, וקרא למשרד האנרגיה לוודא זאת. נציג אגף התקציבים באוצר, עמית גולדמן, אמר כי אי אפשר להגיד ליבואנים להוריד מחיר, וההפחתה אמורה להתחלק בין היבואן לצרכן. "יש פה הקלה משמעותית וזה אמור להתגלגל לצרכן", אמר.

היו"ר ביטן אמר כי צריך לוודא שהצרכן ייהנה מכך וצריך שתהייה סנקציה על היבואנים אם לא יורידו את המחיר. הוא הוסיף כי במקרה כזה צריך לשקול להחזיר את היבואנים למצב הישן כך שלא יחסכו להם עלויות, ואמר כי בעוד כחצי שנה יכנס את הוועדה לדיון מעקב.

המשנה למנכ"ל תדיראן, דני וקנין, אמר כי יצרני המזגנים בארץ צריכים את זמן ההיערכות שנקבע בתקנות, והוסיף כי לא בטוח שהמחיר ירד, שכן יצור לפי תקן חדש אומר שכל המזגנים החדשים יהיו צריכים להיות מזגני אינוורטר שהם יקרים יותר. עם זאת, הוא הוסיף כי התחרות תלחץ את המחירים כלפי מטה.

מנהל החטיבה הענפית באיגוד לשכות המסחר, עו"ד צביקה גושן, אמר כי הוא לא יכול להבטיח הוזלת מחירים. הוא הוסיף כי האיגוד סבור שהיה צריך לאפשר תקופת מעבר ארוכה יותר, בגלל שהמחסנים מלאים במלאי שהצטבר עוד מתקופת הקורונה. למרות זאת, הוא הוסיף כי האיגוד תומך בתקנות כפי שהוגשו לוועדה.

היו"ר ביטן שב וקרא להבהיר ליבואנים כי הוועדה תמשיך לעקוב ותוודא שהמחיר לצרכן ירד. אם זה לא יקרה, הזהיר היו"ר ביטן, נפעל להחזיר את הרגולציה הקודמת. הוא סיכם את הדיון וביקש להודות לשר האנרגיה והתשתיות כץ שהגיש את התקנות במהירות, ולמשרדי האנרגיה, האוצר והכלכלה על יישום המדיניות שמפחיתה מחירים. "יש סיכוי להפחתה של 10% במחיר וזה חשוב. אנחנו נבדוק שזה באמת משפיע", אמר.

מה אתם חושבים על זה?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments

עדכונים נוספים >

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-
דילוג לתוכן