Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

בזכרון יעקב החליטו: מצילים את עץ האלון בן ה-400 שנה

לאחר החלטת מחלקת איכות הסביבה לקדם את הטיפול בעץ האלון העתיק בכניסה הצפונית למושבה, היערן עירוני והמומחה לעצים בן בכר החל בהנחיות לגוזם המומחה מטעם משרד החקלאות בנוגע לכל העבודות שכוללות מספר שלבים: "אנו פונים גם אל הציבור - סייעו לנו לשמור על אוצר טבע"

ביום שני 17.1.22 בעקבות חג ט”ו בשבט נערך טקס קטן לעץ אלון מצוי בגן תשבי הממוקם בכניסה הצפונית לזכרון יעקב. על הליך העבודה הסביר היועץ המקצועי של הפרויקט בן בכר, יערן עירוני ומומחה עצים שליווה את כל תהליך השיקום ושימור עץ המורשת. האירוע נערך בנוכחות ראש מועצה זיו דשא, מ.מ. ראש המועצה מאיר ואנונו, מנהלת מחלקת איכות סביבה טליה מבור וצוות המחלקה.

במרכז האירוע עמד, במלוא משמעות המילה, עץ אלון מצוי שגילו מוערך במאות שנים – השמועות מדברות על 400 שנה אולם אין תיעוד מוכח לכך. היקף הגזע בגובה 1.3 מטר הוא 5.65 מטר ושוויו הכספי מעורך בכ-283,843 ₪.

מצבו הבריאותי בעבר הלא רחוק לא היה מסביר פנים, קיימות פגיעות שיצרו חלל גדול בגזע הראשי בקוטר של 1.1 מטר ועוד מספר פגיעות שיצרו חללים נוספים שהוזנחו, התפתחו וגדלו ככל שעבר הזמן. החללים הפנימיים נאטמו בבטון שהיה מקובל לעשות בעבר וזה גרם בין היתר לאילוח המאפשר מצע טוב להתפתחות פטריות. בנוסף, העץ נתקף על ידי נוברי גזע, כל זה יצר מצב ופתח לפתוגניים שונים וליצירת כשלים עתידיים וצפויים בחוזק מבנה שלד העץ.

לאחר החלטת מחלקת איכות הסביבה לקדם את הטיפול בעץ המורשת, בן בכר החל בהנחיות לגוזם המומחה מטעם משרד החקלאות בנוגע לכל העבודות שכוללו מספר שלבים בהתאם למפרט העבודה.

בוצעה בדיקה לניתור טבעות ורקמות פנימיות , בדיקות מעבדה לגילוי פטריות ומצב הקרקע, הותקנה תמיכה קונסטרוקטיבית שמאפשרת תמיכת בד בוגר עם כשל בבסיס. נוצרו תעלות לאוורור בית שורשים בהיקף הגזע ובתוואי של עד קצה היקף נוף העץ על ידי מחפר סילוני לטובת צמצום נזקים הצפויים לשורשי העץ במהלך עבודה מסוג זה.

לצורך השלמת האוורור הועברה לאזור קרקע (בשילוב דשנים אורגנים ושבבי עץ) ממיקום אחר בגן שנמצא במרחק של כ-200 מטר דרומית ובו נטועים 2 אלונים מצויים, אומנם צעירים יותר אך מדובר בעצים בוגרים ומצבם הבריאותי מצוין. המהלך נעשה בציפייה “לזכות” בפטריות המיקוריזה אשר מסייעות להתפתחות העץ ויחסי הגומלין הטובים והידועים בין השניים.

בן בכר ליד העץ העתיק. צילומים: דוברות המועצה

בנוסף, לאחר טיפול בחלל הגזע והסרת חומרים שהיו בפנים, נסגרו החללים בכיסוי מאוורר המאפשר אוורור חללי הגזע ובקרה תקופתית. לדבריו של בן בכר, “תנאי הסביבה מאפשרים כניסת כלי רכב עד לקרבה לגזע העץ ועלולות לגרום לפגיעות מכניות שככל הנראה כבר קרו בשלד העץ, בהתאם לממצאי בדיקות הקרקע מדובר בקרקע כבדה ולכן נוצר הידוק בית גידול המגדיל את הסיכויים לרקבון השורשים ולכן סגרנו את השטח על ידי סלעים שימנעו כניסת כלי רכב.

“אנו עושים עבודה המתחשבת בכל המדדים אך פונים גם אל הציבור ומבקשים לסייע לנו לשמור על אוצר טבע מיוחד זה. לא מדובר בטיפול חד פעמי ועץ המורשת יידרש לבדיקות תקופתיות שוטפות וטיפול בהתאם לממצאים מפעם לפעם. מטרת הפרויקט היא שימור ושיקום לצורך הארכת חיי העץ העתיק, והדרת פני זקן”, הוא סיכם.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן