Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

מגזין שישי | הסליק ליד חדרה, היחיד בארץ מסוגו שנותר בשלמותו, שופץ ושודרג

מגזין שישי | הסליק ליד חדרה, היחיד בארץ מסוגו שנותר בשלמותו, שופץ ושודרג

הסליק נבנה בשנת 1940 על ידי ארגון ההגנה מתחת לשוקת ברפת הקיבוץ. כעת שופצה הכניסה הנסתרת, האבוס המתהפך, ולצד זאת גם נוספו מדריך קולי וסרטון

הסליק ההיסטורי של משמר השרון הסמוך לחדרה ושייך למועצה האזורית עמק חפר, שעבר בחודשים האחרונים שיפוץ, שימור ושדרוג נרחבים, על מנת לשפר את את חוויית המבקרים בו, נחנך במתכונתו החדשה, בטקס בו השתתפו סגן שר הביטחון אלון שוסטר, ראשת המועצה ד”ר גלית שאול, סגנה חיזקי סיבק ומנכ”ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עמרי שלמון ואוצרת הפרויקט יפעת פרל. בטקס המרגש נכחו רבים מוותיקי הקיבוץ ועמק חפר, ובהם גם יעקב בן ציון, בן 94 מהדר עם, שכונה בהגנה “מלך”.

הסליק נבנה בשנת 1940 על ידי ארגון ההגנה מתחת לשוקת ברפת הקיבוץ. כעת שופצה הכניסה הנסתרת, האבוס המתהפך, ולצד זאת גם נוספו מדריך קולי וסרטון.
בסליק עצמו נשמרו כלי הנשק, מרגמות ואמצעי קשר שונים. הסליק שימש את חברי הקיבוץ וארגון ההגנה להטמנת נשק ופעילות ביטחונית נוספת של הישוב היהודי בארץ, בטרם הוקמה המדינה. במהלך השבת השחורה ב-1946 ערכו הבריטים חיפוש בקיבוץ אך לא הצליחו לגלותו.

אבל לא רק הם לא היו מודעים לסליק. גם רוב חברי הקיבוץ לא ידעו במשך שנים היכן הוא נמצא. רק בשנת 1984, נתגלה במקרה שהשוקת ברפת מתהפכת וחושפת דלת סתרים, ומאחוריה חבויות המדרגות שמובילות למטמון הנשק התת-קרקעי, שבקרבתו היו ממוקמים כלים חקלאיים ממתכת, שנועדו לשבש את מגלי המתכות של הבריטים. בהמשך הוגדר הסליק כאתר מורשת ונפתח לסיורים של הקהל הרחב.

כעת, כאמור, הוא נפתח באופן מחודש ומשודרג. בסליק מבקרים בין היתר תלמידות ותלמידים רבים מהעמק ומרחבי הארץ כולה כדי ליהנות מפעילות חינוכית ערכית ומעשירה.

סגן שר הביטחון אלון שוסטר: “אני מברך על הפתיחה המחודשת של ה’סליק’ ברפת של קיבוץ משמר השרון. גם כאן, כמו בעשרות אתרים ברחבי ארץ ישראל, מתחת לפני הקרקע של עמק חפר, התחוללה, בשנות ה 40, דרמה. גם כאן צברו חברי ‘ההגנה’ את היכולת הצבאית שבשלה לכדי הכרעת האויב, הכרזה על עצמאות והמאבק על קיומה של מדינת היהודים. הפתיחה המחודשת של המרתף הסודי תאפשר לקהלים נוספים להיחשף לדרך המתוחכמת והנחושה בה נאבק ‘הישוב’ על קוממיות ישראל”.

// צילומים: גיא שמואלי 

ראשת המועצה האזורית עמק חפר ד”ר גלית שאול: “זקני העמק והקיבוץ מגדירים את הסליק כ’מקום קטן שמנציח תקופה גדולה’, והוא אכן חובק בתוכו סיפורים וזיכרונות רבים, שחלקם עוברים מפה לאוזן וחלקם מסב לאב ולבן. כולם מספרים על גבורתם של אנשי היישוב, שהשתתפו במאבק להקמת המדינה, ולקחו בו חלק משמעותי. אני מזמינה את התושבות והתושבים שלנו ואורחים מכל הארץ לבקר בסליק, שהוא עדות מרתקת להיסטוריה של המדינה שלנו ולהקמתה”.

את שיפוץ הסליק הובילו מטעם קיבוץ משמר השרון מרכז המשק רועי מרגלית, וחברי הקיבוץ עידו לבנה, רבקהל’ה לבנה, אריה בן ארויה, פנחס לויתן ויהודית פלוטניק.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן