החורף בעיצומו, מומחה לתשתיות על ההצפות בחדרה: “מחדל של המדינה המסכן חיי אדם”

מספר ימי גשם, ושוב, גם השנה רחובות רבים בחדרה הוצפו והביאו לסיכון ממשי בחיי אדם ונזק רב לתשתיות ולרכוש. מומחה תשתיות: "זה רק עניין של זמן עד האסון הבא"

החורף בעיצומו, מומחה לתשתיות על ההצפות בחדרה: “מחדל של המדינה המסכן חיי אדם”

מספר ימי גשם, ושוב, גם השנה רחובות רבים בחדרה הוצפו והביאו לסיכון ממשי בחיי אדם ונזק רב לתשתיות ולרכוש. מומחה תשתיות: "זה רק עניין של זמן עד האסון הבא"

מגדלור-פיד ♋

החורף החל באופן רשמי, וכמדי שנה כמעט, הביא אתו הצפות כבדות אשר חלקן הביאו לצורך בסיוע של כוחות חילוץ והצלה. התמונות החוזרות של נהרות ברחובות, רכבים שקועים במים, פקקי תנועה כבדים, מהווים סכנה ממשית לחיי אדם. רק לפני מספר ימים רכב נתקע בשלולית ברחוב אהרונוביץ’ בעיר. גם אזור בית אליעזר וכפר הים ידועים כסובלים מבעיית ההצפות מידי שנה.

בעיית ההצפות איננה גזירת גורל, העובדה היא שבערים מובילות בעולם, בהן כמות הגשמים רבה יותר מבישראל, הטמיעו פתרונות להתמודדות למניעת הצפות. יצאנו לבדוק כיצד הם עושים זאת, וכיצד ניתן ליישמם בקלות גם בישראל.


לפי יגאל נוי, מהנדס ראשי של חברת אברות, בעל נסיון של יותר מעשור בעבודה עם מערכות ניקוז מתקדמות ישראל ובעולם: “זה רק עניין של זמן עד האסון הבא כתוצאה מהצפות. מדובר במחדל מתמשך של המדינה שמסכן חיי אדם ושעולה מיליוני שקלים בשיקום הנזקים לאחר כל הצפה. המדינה מתעקשת להמשיך ולעשות שימוש בתשתיות המיושנות לניקוז שלא מסוגלות לעמוד בעומס פינוי המים, ולכן מדי חורף אנו רואים את אותן תמונות של נהרות ברחובות ובתים מוצפים. התכנון העירוני מפגר מאחור. התשתיות המיושנות אינן מתוחזקות כראוי, גם בחדרה וערי השרון, ואינן מסוגלות לעמוד בעומס פינוי המים. כל חריגה קטנה בעוצמת הגשמים גורמת להצפה. המשמעויות הכלכליות הישירות והעקיפות כבדות”.

ההצפות צפויות לחזור מדי שנה  לא רק היכן שיש תשתיות ישנות, אלא גם בשכונות חדשות. שהרי תופעת התכנון המזורז מתעלמת לרוב מפתרונות הניקוז המתאימים ובגשם החזק הראשון גם בתים חדשים במקומות נמוכים עלולים לסבול מהצפות.
“כאשר מדברים על תשתיות ניקוז, יש לכך מספר רבדים”, מציין נוי “החל מסתימות תעלות ופתחי הניקוז, שהן באחריות העיריות, ועד לצינורות ניקוז מיושנים מבטון, שבשל חיכוך המים הכבד בהם, המים זורמים בהם באיטיות, ולעתים אף גורמים לסדקים ושברים בחומר הקשיח.

אז מה הפתרון? באירופה למדו כבר מזמן שכדי להתמודד עם בעיה זו יש להניח צינורות בעלי חיכוך מים קטן בהרבה, ועם גמישות גדולה יותר מחומרים מתקדמים כמו פלדקס ומחומרים חלקים דומים אחרים. דמיינו מגלשת מים מבטון לעומת מגלשת מים מפלסטיק, הרי ברור היכן ניתן לגלוש הרבה יותר מהר- ולסלק מים במהירות רבה יותר. בארץ, משום מה, הרשויות ממשיכות להניח צינורות בטון, כולל בשכונות החדשות הנבנות במסגרת ‘מחיר למשתכן’. מי שנהנה מהסחורה של החברה הישראלית הן בעיקר ערים בצרפת, גרמניה, אנגליה, קפריסין ועוד. הפרדוקס הוא שצינורות מסוג זה הם גם זולים ופשוטים יותר להתקנה מצינורות הבטון הכבדים והמסורבלים”.

בהיבט הכלכלי מסביר נוי,  “המשמעויות הכלכליות הישירות והעקיפות של ההצפות הן כבדות. כך לדוגמא נזקי ההצפות שהיו בחורף שעבר בכאבול בלבד הוערכו בכ-1.5 מיליון שקל ולכך נוספים ביטול ימי לימודים, אובדן ימי עבודה ועוד וכן גם בערים נוספות.
“בערים מובילות בעולם אף הלכו צעד קדימה והותקנו בריכות איגום תת קרקעיות בנפח של מאות קובים (מאות אלפי ליטרים), הבנויות מתחת לכבישים ולרחובות. הבריכות קולטות את המים ומשחררות אותם באופן מדוד למערכות הניקוז העירוניות. פתרון זה קל ומהיר ליישום גם בישראל ודרושים ראשי ערים שיירתמו לפרויקט. היתרונות הכלכליים בהשקעה בפתרונות כאלו עולים בהרבה על הנזקים הנגרמים כתוצאה מהצפה. הגיע הזמן שגם אצלו יתעוררו לפני שהיה מאוחר מדי.

לכל העדכוניםחדשות חדרה

עוד בחדרה

פרסמו במגדלור ניוז ותגיעו לעשרות אלפי קוראים וגולשים מכל האזור מידי חודש

השאירו פרטים ונציג האתר יחזור אליכם עם הצעה שמתאימה לכל תקציב >>

עוד ניוז >>

עוד בחדרה

הצטרפו אלינו


 

ארכיון כתבות
דילוג לתוכן