דוח חדש: חדרה היא העיר הכי מסוכנת לילדים בחופש הגדול

חופשת הקיץ היא זמן מועד לפורענות, הילדים ובני הנוער נמצאים יותר בדרכים ופחות במסגרות וחשופים יותר לסכנות ובפרט לתאונות דרכים. דו"ח חדש של עמותת "אור ירוק" בדק את מסוכנות הערים בישראל ומצא כי חדרה היא העיר המסוכנת ביותר לילדים בחופש הגדול

בשבוע שעבר יצאו תלמידי בתי הספר היסודיים לחודשיים של חופש גדול, ארוך ומסוכן. חודשי הקיץ והחופש הגדול הם תקופה שבה הסכנה של ילדים להיפגע בתאונות דרכים הולכת וגדלה בעיקר בשל היעדר מסגרת אשר תגן עליהם במהלך היום. ילדים רבים נמצאים ברחובות, חסרי מעש או בנסיעות ארוכות עם המשפחה. כל אלה מגבירים את הסיכון לתאונת דרכים, כאשר חודשי הקיץ – יוני, יולי ואוגוסט הם החודשים שבהם נרשמת ההיפגעות הכי גבוהה של ילדים ובני נוער בתאונות דרכים במהלך חודשי השנה.

בעמותת אור ירוק בדקו מי הן הערים המסוכנות לילדים בחודשי הקיץ, ערים שבהן מספר הילדים הנפגעים בתאונות דרכים הוא הגבוה ביותר בהשוואה לחלקם באוכלוסייה. באור ירוק בדקו את נתוני היפגעות הילדים (0-14) בתאונות דרכים בחודשים יוני, יולי ואוגוסט במשך חמש שנים (2017-2021) כאשר הנתונים נבדקו בהשוואה לכל אלף ילדים בכל עיר מעל 50 אלף תושבים.

מניתוח הנתונים עולה כאמור, כי חדרה (42 ילדים נפגעו בחמש שנים) היא העיר המסוכנת לילדים בחודשי הקיץ כאשר 0.36 ילדים נפגעים בתאונות דרכים לכל אלף ילדים בכל שנה. אחריה, במקום השני והשלישי עם 0.34, נהריה ועפולה (בהתאמה).

עוד עולה מהדו”ח כי בכל קיץ נהרגים בממוצע 17 ילדים ובני נוער בגילאי 0-19. כלומר, יותר מהרוג אחד בכל שבוע של חופש גדול. בנוסף, מדי יום נפגעים בממוצע 16 ילדים ובני נוער. בעשור האחרון נפגעו 14,160 ילדים ובני נוער בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול, 1,416 בממוצע בכל שנה. בשנת 2021, נרשם מספר שיא (143) של עשור של ילדים ובני נוער שנפצעו קשה בתאונות דרכים בחודשי הקיץ והחופש הגדול.

בנוסף, מבין חודשי הקיץ, במבט על פני עשור, מתברר כי חודש אוגוסט הוא החודש שבו נפגעים הכי הרבה (5,067) מכל חודשי השנה ולעומת יולי (4,662) ויוני (4,431) בפרט. עוד מתברר כי 71% מההרוגים הינם נוסעי כלי רכב פרטיים והולכי רגל. השעה הקטלנית ביותר ביממה, למקרה שתהיתם בין 14:00-15:00.

מה אפשר לעשות?
על פי המלצות הדו”ח, יש לבצע אכיפה: “על משטרת ישראל לפעול להגברת האכיפה באזורי סיכון בהם יש ריבוי של ילדים ובני נוער ובעיקר באזורי בילוי. במקביל, יש להגביר את הנוכחות המשטרתית בכבישי הצפון והדרום שבהם ישנה נסועה מרובה יותר של כלי רכב בתקופת החופש הגדול”. זאת לצד שיפור התשתיות העירוניות: “על ראשי הערים והמועצות המקומיות למתן ולרסן את מהירות נסיעת כלי הרכב באזורי ריכוז גבוהים של ילדים – בתי ספר, גנים ציבוריים, התכנסויות של קייטנות. ניתן לעשות זאת על ידי התקנת פסי האטה, הגבהת מעברי חציה ועוד” וכן לבצע הסברה והגברת החינוך לזהירות בדרכים: :על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בשיתוף משרד החינוך להגביר את החינוך לבטיחות בדרכים בקרב הילדים ובני הנוער לקראת חופשת הקיץ. על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לבצע הסברה ממוקדת וייעודית בתקופה זו אשר תופנה לילדים ובני הנוער במדיות שבהן הם עושים שימוש. יש להגביר את המודעות בקרב ההורים לשימוש בחגורות הבטיחות ומושבי הגבהה בכל נסיעה”.

בהמלצות הדו”ח ישנה התייחסות גם בהקשר של אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים: “על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים לקיים הסברה ממוקדת בקרב ילדים ובני נוער לגבי גיל הרכיבה המותר, החוקים והתקנות. יש להגביר את ההסברה לחשיבות חבישת קסדה בכל רכיבה. על משטרת ישראל והרשויות המקומיות לפעול לאכיפה אפקטיבית של הרכיבה על אופניים חשמליים וקורקינטים ממונעים בקרב ילדים ובני נוער והחשיבות של ציות לחוקי התנועה:

במקביל, יש לשלב במסגרת פעילות הלימודים המתרחשת בחופשת הקיץ (כגון בית הספר של הקיץ, קייטנות וכו’) תכנים ייעודיים העוסקים בהקניית הרגלי בטיחות ומתן כלים אפקטיביים המותאמים לגילאים אלו. מיפוי, ניטור וטיפול במפגעי בטיחות – כיום קיימים אמצעים טכנולוגיים ומידע נרחב המאפשרים לבצע מיפוי וניטור של המקומות בהם נרשמים שיעורי היפגעות גבוהים של ילדים ובני נוער בחודשי הקיץ. על משרד התחבורה והבטיחות בדרכים להוביל סקרים לאומיים ומקומיים בהם יאותרו וימופו אזורי סיכון אלו. בהמשך עליהם לבצע סקרי בטיחות ולתת מענה ייעודי ומתאים למפגעי הבטיחות.

עוד במבזקים

פרסמו במגדלור ניוז ותגיעו לעשרות אלפי קוראים וגולשים מכל האזור מידי חודש

השאירו פרטים ונציג האתר יחזור אליכם עם הצעה שמתאימה לכל תקציב >>

דילוג לתוכן