Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

גן עדן לחרדונים: איפה תוכלו לפגוש עשרות מהם בבנימינה?

כמויות יוצאות דופן של חרדונים נצפו לאחרונה באזור טיילת שוני והשדות הסמוכים. לכבוד עונת הרבייה של זן הלטאות המצוי, יצאנו לבדוק מי הוא אדון חרדון והאם הוא באמת פוחד מגברת חרדונה?

תושבים שטיילו השבוע באזור טיילת שוני והשדות הסמוכים, הבחינו בכמויות יוצאות דופן של חרדונים מזן חרדון מצוי אשר מסתובבים לאורכה, החל מאזור השדות ועד לאזור העצים והשיחים. קל להבחין בלטאות, במיוחד בין החודשים אפריל ליולי, שכן ממש בימים אלו מתקיימת עונת הרבייה.

למי שלא יצא לו לטייל בטיילת שוני – מפסיד. מדובר בטיילת ארוכה שעוברת סמוך למתחם שוני (ההופעות) וממשיך עד לבית ספר כרמים. בדרך תעברו בין עצים, שדות, ספסלים ושיחים, הרבה טבע ירוק – וגם הרבה חיות כמו פרפרים, צרצרים, לטאות, עכבישים, זוחלים וכמובן – חרדונים.

החרדונים הם ממשפחת הלטאות וקרובי משפחה של האיגואנות והזיקיות. המשפחה כוללת כ- 400 מינים, שתפוצתם באסיה, באפריקה, באוסטרליה ובדרום אירופה. בארץ חיי שישה מינים: חרדון מצוי, חרדון החולות, חרדון סיני, חרדון המדבר, חרדון צב מצוי וחרדון צב הדור.

החדרון המצוי, אותו כאמור, ניתן לפגוש בימים אלה בטיילת שוני, הוא זן של לטאה ממשפחת החרדוניים. הוא נפוץ במזרח התיכון וביוון וזהו גם הזן השכיח ביותר בישראל. ישנם שני תת-מינים של החרדון המצוי שנפוצים ברוב חלקי הארץ, כאשר תת מין אחד נמצא באזור הצפון והמרכז ותת מין נוסף באזור הדרום. ניתן להבחין בין שני תתי המינים על פי גודלם, משקלם, צבעם ואורך אצבעות רגליהם האחוריות. כאשר הזן הדרומי גדול יותר, צבעו בהיר יותר והכתמים שעל גופו כתומים-אדומים ובולטים יותר.

טיילת שוני. באביב והקיץ אפשר לראות פה עשרות חרדונים בטיול אחד | צילומים: מגדלור ניוז, Charles J. Sharp

אורכו של החרדון המצוי הוא לרוב עד 30 ס”מ, ראשו רחב, שטוח ומשולש. גופו מוצק, מגושם ומחוספס. על גופו ועל זנבו קשקשים גדולים וקוצניים. צבעי גופו של החרדון המצוי משתנים בהתאם לשלל גורמים כגון: אזור המחייה, גיל, זיווג וטמפרטורת הסביבה.

לרוב בשעות הבוקר הקרירות יהיה צבע גופו של החרדון כהה יחסית, על מנת לקלוט את חום השמש ביעילות ואילו בהמשך היום עם התחממות מזג האוויר צבעו הולך ומתבהר. החרדון המצוי, הוא זן טריטוריאלי והוא ניזון בעיקר מחרקים ופרוקי רגליים שונים וכן מצמחים. והוא מועיל לאדם מאחר והוא טורף מזיקים שונים במקומות יישוב ובשטחי חקלאות.

כאמור בימים אלה מדובר בסוף עונת הרבייה של החרדונים, אשר כדי לחזר אחר נקבות, משתמשים במעין תנועות קידה. הזכר שומר על הטריטוריה ואינו נותן לזכרים זרים להיכנס אליה. לרוב נוכל לראות סביב כל זכר עד ארבע נקבות וצעירים אחדים. במהלך עונת ההטלה של החרדונים, חופרת הנקבה גומה באדמה לחה ומטילה בה בין 6 ל-13 ביצים. כעבור חודשיים בוקעים החרדונים הצעירים.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן