הטור של ד”ר עינת ינוביץ || קצת על צידיות ודומיננטיות צידית

המושג "צידיות" מתייחס ליכולת של הפרט להבחין בין ימין לשמאל ולהבין הוראות שבהן משתמשים במושגים ימין ושמאל. תפיסת הצידיות היא חשובה מאחר והיא משמשת בסיס לתחושת הכיוון וההתמצאות של הילד בסביבתו

הצטרפו אלינו

ארכיון כתבות

הטור של ד”ר עינת ינוביץ || קצת על צידיות ודומיננטיות צידית

המושג "צידיות" מתייחס ליכולת של הפרט להבחין בין ימין לשמאל ולהבין הוראות שבהן משתמשים במושגים ימין ושמאל. תפיסת הצידיות היא חשובה מאחר והיא משמשת בסיס לתחושת הכיוון וההתמצאות של הילד בסביבתו

מגדלור-פיד ♋

פגשתי השבוע בבית הספר את המורה לחינוך גופני. בחיוך שאלה באיזה גיל הילדים צריכים להבחין בין ימין לשמאל? באיזה גיל הם יודעים מה הרגל או היד הדומיננטית שלהם?

אז החלטתי לכתב לקוראים קצת על צידיות ולשתף במספר פעילויות נחמדות שניתן לעשות בשעות הפנויות.

המושג “צידיות” מתייחס ליכולת של הפרט להבחין בין ימין לשמאל ולהבין הוראות שבהן משתמשים במושגים ימין ושמאל. התפתחות הצידיות מהווה את הבסיס להתפתחות המודעות לכיוונים שמחוץ לגוף ( מימין לחבר, ברחוב הבא פנה שמאלה). בתקופה שבין גיל ארבע וחמש, הילד מבין, כי הימין והשמאל הם שני צדדים נגדיים בגופו, אך עדיין אינו בטוח ואינו מזהה איזה מהם ימין ואיזה שמאל.

מגיל חמש ואילך, הילד ידע לזהות בעקביות בין ימין שמאל של האיברים הזוגיים.

תפיסת הצידיות היא חשובה מאחר והיא משמשת בסיס לתחושת הכיוון וההתמצאות של הילד בסביבתו.
דומיננטיות צידית מתייחס להעדפה של חלק אחד של הגוף על החלק השני הדומה לו והנמצא מעבר לקו האמצע של הגוף כמו: יד, רגל, עין ואוזן. הדומיננטיות יכולה להיות טהורה משמע, הדומיננטיות של היד, הרגל והעין באותו צד של הגוף או דומיננטיות מעורבת לדוגמא, יד ימין, רגל שמאל ועין ימין.

בגילאי 3 עד 5 נראה עלייה בנטייה להשתמש ביד ימין. גילאי 5 עד 7 הנטייה להשתמש רק ביד אחת עדיין אינה עקבית. מגיל 9 העדפה בקרב 80% מהילדים מתייצבת ( העדפה ליד ורגל ימין) ובגיל 10 ניתן לראות העדפה ב70% מהילדים לעין ימין.
עיצוב היד הדומיננטית חשוב מאוד בביצוע מיומנויות גסות ועדינות ( זריקה, חבטה, השחלה וכתיבה).

מספר תרגילים לשיפור הצידיות וההעדפה הצידית:
1. הדבקת מדבקות בצבע אחד על כל האיברים הזוגיים בצד אחד של הגוף ובצבע אחר על האיברים בחציו השני של הגוף.
2. מול מראה קריאה בשמם של איברים לא זוגיים ( אף פה, סנטר, לשון) והדבקת מדבקה על כל אחד מהם 😊.
3. בעמידה הרמת יד אחת הצידה והליכה לכיוון היד המסמנת.
4. העברת חפץ ממקום אחד למקום אחר פעם ביד אחת ופעם ביד השנייה.
5. גלגול כדור רק ביד המסומנת במדבקה ועכשיו עם הרגל המסומנת במדבקה, כעת באיברים ללא מדבקה ואחר כך לסרוגין.
6. בזוגות- עומדים פנים מול פנים אחד מבצע תנועה ביד ימין והשני מעתיק אותו וכנ”ל בשמאל.
7. בשלבים מתקדמים כאשר מבחינים בין ימין לשמאל ההורים מבקשים מהילדים להביא חפץ ביד מסויימת, להגיע לשולחן האוכל בניתורים על רגל שמאל וכד’.


ד”ר עינת ינוביץ מפרדס חנה-כרכור היא ראש המגמה לגיל הרך במכללה האקדמית בוינגייט, אלופת ישראל לשעבר ואמא לספורטאיות עלית. אשת מילואים במרכז כושר קרבי ובעלת עסק ע.ד.י. היא פתחה בעבר את המשחק ‘שווה בתנועה’ ביוזמת משרד התרבות והספורט ואתנה.
83600cookie-checkהטור של ד”ר עינת ינוביץ || קצת על צידיות ודומיננטיות צידית

האם הכתבה עניינה אותך? ▲

מגדלור-פיד ♋

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

מגדלור-פיד ♋

עוד ניוז >>

שתפו את הכתבה

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב telegram
שיתוף ב email
שיתוף ב print

עוד באתר >>

דילוג לתוכן