Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

מגדלור ניוז

רוכבים בשביל השביל: 150 רוכבי אופניים השתתפו ברכיבת מחאה בפרדס חנה

כ-150 רוכבי אופניים הגיעו ביום שישי האחרון (5.2) לרכיבת מסה קריטית – רכיבת אופניים מחאתית-חברתית שנועדה להעלות את נושא שבילי האופניים על סדר היום הציבורי במושבה, ולעודד כמה שיותר תושבים להשתמש באופניים ככלי תחבורה זמין ונגיש במקום השימוש ברכב הפרטי. הרכיבה מסמנת את יריית הפתיחה למסורת של רכיבות מקומיות שצפויות להתקיים מעתה בכל יום שישי הראשון של החודש (בדומה לשיקשוק הוותיק) והיציאה אליה תהיה מהוואדי שבמרכז המושבה. 

ההתארגנות המקומית לקידום שבילים החלה בשנתיים האחרונות על ידי קבוצת “מושבת האופניים” – קבוצה של עשרות פעילים שמאגדת מאחוריה מאות תומכים שפועלים אל מול המועצה כדי שזו תפתח את תשתית שבילי האופניים. החזון של הפעילים, הוא סלילת שבילים חדשים תוך יישום תוכנית המתאר והוספת שבילים טקטים על בסיס הכבישים הקיימים על מנת לחבר את כלל הישוב ברשת של שבילים בדגש על בתי ספר, מרכזים קהילתיים ומרכזי בילוי וקניות.

בשלב זה, קיימים שבילים בודדים בלבד אשר אינם מאפשרים לנוע בביטחון ובחופשיות ברחבי המושבה. בתוך כך, בעקבות הלחץ שהפעילו הפעילים הודיעו לאחרונה במועצה על כוונתם לסלול מספר שבילים חדשים בהם שביל טקטי (שביל שמשתלב בכביש קיים ולא דורש סלילה מיוחדת) ברחוב דרך למרחב.

צילום: מושבת אופניים

פרדס חנה כרכור היא מושבה אידיאלית לרכיבה על אופניים, אין בה עליות או ירידות חדות, ויש בה רחובות רחבים שמאפשרים לשלב בתוכם שבילי אופניים טקטיים בעלות מזערית, כפי שניתן לראות כיום בערים רבות בארץ ובעולם. המטרה בקידום השבילים היא הורדת נפח התנועה מכבישי הישוב, לאפשר לילדים לנוע בעצמאיות לבית הספר חוגים ולחברים מבלי להיות תלויים בהסעות של ההורים, ולאפשר הגעה לרכבת ולמקומות העבודה.

רכיבות מסה קריטית מתקיימות ברחבי העולם מאז 1992, ובמסגרתן, רוכבי אופניים נפגשים אחת לחודש כדי לרכוב יחד וליהנות מהבטיחות ומהחברה של רוכבים אחרים, ומהנסיעה והטיול המשותף. הפילוסופיה הכללית מבוטאת על ידי סיסמה שמרבים להשתמש בה: “אנחנו לא חוסמים את התנועה; אנחנו התנועה”.

בשנים האחרונות ערים רבות הפכו את שבילי האופניים לחזון, והמגמה העולמית היא להגדיל ככל הניתן את השימוש באופניים בתוך הערים ומנגד להפחית את השימוש ואת התלות ברכב הפרטי, מתוך הבנה שיש בכך השפעה ישירה על איכות חייהם של התושבים. משבר הקורונה שהביא עמו גם סגרים והגבלות, הפחית את מספר הרכבים בכבישים, ובערים רבות החליטו לנצל זאת להאצת פיתוח תשתיות השבילים.

כך יצא, שמפרוץ המשבר נוצרו אלפי קילומטרים של שבילי אופניים, מרביתם ללא סלילה אלא באמצעים מהירים כגון צביעת נתיבים, הפרדת נתיבים על ידי קונוסים או בטונדות, שינוי רחובות מיועדים לרכב פרטי למיועדים לתנועה משולבת ועוד.  דוגמאות לא חסרות, בבריסל למשל סללו 40 ק”מ של שבילי אופניים במהלך תקופת הקורונה וקראו לתושבים להעדיף רכיבה על אופניים, בצרפת הודיעה הממשלה כי הקציבה 20 מיליון אירו לעידוד הרכיבה בעיר עד כדי תמריצים כספיים למי שירכב על אופניים, בפריס הודיעה העירייה כי תסלול 50 ק”מ של שבילי אופניים, וכ-150 ק”מ נוספים של שבילים בעיירות מסביב לפריז.

מהלכים דומים מתרחשים גם בערים: ניו יורק, קופנהגן, בריסל, אמסטרדם. בישראל הזינוק המשמעותי ביותר בנושא מתרחש בעיר ת”א שכוללת כיום כ-140 ק”מ של שבילים והתחייבה להוסיף 220 ק”מ נוספים של שבילים עד לשנת 2025. בתקופת הקורונה אף נרשמו זינוקים חדים בהיקף השימוש באופניים, בפינלנד למשל חל זינוק של 303% במספר המדוושים, בפולין 280% ובקנדה 248%. בנורבגיה נרשם גידול של 228% ובגרמניה גידול של 175%. במקביל, נרשם מחסור כלל עולמי בזוגות אופניים לאחר שהציבור “התנפל” על החנויות וחיסל את המלאים הקיימים. 

בראיה אזורית, ביישובים סביב פרדס חנה כרכור יש מספר בשורות, כך למשל החברה לפיתוח קיסריה החלה בסלילת שביל אופניים משכונת אור ים לפארק התעשייה של קיסריה. מועצת בנימינה הצהירה על כוונתה לסלול מספר שבילים כולל שביל סובב גבעת עדה. אחת המטרות של פעילי מושבת האופניים היא שהמועצות הסמוכות ישתפו בניהן פעולה כדי לחבר את הישובים, פרדס חנה, בנימינה, גבעת עדה, קיסריה וזיכרון יעקב בתשתית של שבילים.  

דילוג לתוכן