יום שני, ספטמבר 22, 2025
Google search engine

כ-15% עוברים על החוק: מה עושים חלק מהישראלים באוטובוסים?

בזמן שתחבורה ציבורית בישראל ממשיכה לסבול מעיכובים, ביטולים וצפיפות, הולכת ומתרחבת תופעה מדאיגה: נוסעים רבים עולים לאוטובוס – אך בוחרים לא לתקף את הנסיעה. אם בעבר אי-תיקוף נתפס כהימור מסוכן העלול להסתיים בקנס, כיום רבים רואים בו אקט מחאה על השירות הירוד והמחירים שעלו, ואף מתגאים בכך ברשתות החברתיות.

אוטובוס אגד. צילום ארכיון. לחברת "אגד" אין קשר ישיר לתוכן הכתבה. צילום: ויקיפדיה

השיטה פשוטה: סורקים את קוד התשלום באפליקציה אך לא מאשרים את החיוב. אם פקח עולה לאוטובוס, משלימים את התיקוף בזמן אמת וניצלים מקנס של 100–180 שקלים. אם לא מגיע פקח – הנסיעה חינם. לפי החוק, כל נוסע חייב לתקף מיד עם העלייה, ותיקוף מאוחר נחשב אף הוא לעבירה.

במשרד התחבורה מעריכים כי כ-15% מהנסיעות אינן מתוקפות, בעיקר בקווים עירוניים, קווי תלמידים וחיילים. המשמעות הכלכלית אדירה: הפסד של כ-400 מיליון שקלים בשנה.

בכתבה שפורסמה היום ב"ידיעות אחרונות" התראיין ת', נוסע קבוע בתחבורה ציבורית, שמודה כי הפסיק לתקף ממחאה על השירות: "חיכיתי לאוטובוס והוא לא הגיע, גם זה שאחריו לא, ועד שכן הגיע היה צפוף כמו קופסת סרדינים. החלטתי: אין מצב שאני משלם על הנסיעה הזאת. מאז אני משלם רק כשאני מרגיש שקיבלתי שירות". לדבריו, רבים פשוט מנצלים את העובדה שכמעט אין פקחים.

משבר אמון מחריף

סיון שמואלוביץ', מנכ"לית ארגון "15 דקות", מסבירה כי מדובר בתסמין למשבר אמון עמוק: "מרד התיקופים נובע בראש ובראשונה ממשבר אמון חריף שהולך ומתעצם בשנים האחרונות בעקבות עליות מחירים בלי שיפור אמיתי בשירות. העלייה האחרונה למחיר של 8 שקלים במסגרת רפורמת 'צדק תחבורתי' הייתה רק הטריגר".

לדבריה, הנזק הוא כפול: גם כלכלי וגם תפעולי. "כשלא מתקפים, אי אפשר לאמוד את הביקוש – וזה מוביל לקיצוץ תדירויות ושיבושים בתכנון עתידי", היא מזהירה.

דוח הלמ"ס שפורסם לאחרונה מראה כי בשנת 2024 בוצעו 769.8 מיליון תיקופים – פחות מהיקף התיקופים ב-2019, למרות גידול האוכלוסייה והרחבת השירות. בקווים בין-עירוניים נרשמה ירידה של כ-11% בתיקופים לעומת 2019. בלמ"ס מציינים כי חלק מהנסיעות כלל לא תוקפו ולכן לא נרשמו, מה שמעיד שהפער בין מספר הנסיעות בפועל לבין הנתונים הרשמיים גדל.

עו"ד אמיר שניידר, מנכ"ל פורום חברות התחבורה הציבורית התחרותיות, מתריע כי "אי-תיקוף הוא לא רק עבירה אלא גם פגיעה ישירה בציבור הנוסעים ובעשרות אלפי העובדים בענף. זה כסף שאמור לחזור לשיפור השירות. בלי תיקופים אין מידע מדויק – קשה לדעת איפה לתגבר קווים ואיך להשקיע בתשתיות".

במשרד התחבורה מציינים כי נעשים צעדים של הסברה, תמריצים ותיקוף אוטומטי כדי להילחם בתופעה. בארגון "15 דקות" קוראים למשרד להזרים בהקדם את 180 מיליון השקלים שיועדו לשיפור השירות בשנת 2025 ועדיין לא מומשו. "אי-תיקוף אולי חוסך כמה שקלים בטווח הקצר", מסכמים בארגון, "אבל בטווח הארוך כולנו נשלם ביוקר על מערכת פחות מתפקדת".

עוד חדשות
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments

עוד כתבות

- Advertisment -
- Advertisment -
Google search engine
- Advertisment -
Google search engine
- Advertisment -
Google search engine