Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

זה המצב הרפואי המסוכן שיכול לקרות גם לאנשים בריאים

זה המצב הרפואי המסוכן שיכול לקרות גם לאנשים בריאים

כשאתם שומעים את המונח היפוגליקמיה כנראה שמיד תקשרו זאת עם סוכרת. היפוגליקמיה הוא מצב בו רמות הסוכר בדם נמוכות מאוד, סיטואציה שמצבים רבים נוספים מלבד סוכרת יכולים להוביל אתכם אליה וחשוב שתהיו מודעים אל גופכם ותבחינו בהם

רמת הסוכר בדם היא מקור האנרגיה העיקרי של הגוף. הגוף שלנו מווסת בקפידה את רמות הסוכר בדם כדי לשמור אותן בטווחים בריאים. עם זאת, מצבים בריאותיים מסוימים יכולים לגרום לרמות הסוכר בדם להיות נמוכות מאוד ולגרום למצב של היפוגליקמיה. רמות נמוכות של סוכר בדם קשורות בדרך כלל לסוכרת. עם זאת, מצבים נוספים יכולים גם לגרום לאדם לחוות היפוגליקמיה.

בדרך כלל היפוגליקמיה מתרחשת כאשר רמת הסוכר בדם נמוכות מ-70 מיליגרם לדציליטר. אז מהם התסמינים שצריכים להאיר לנו נורה אדומה?

·       הזעת יתר פתאומית, ללא קשר לדרגת החום באוויר

·       סחרחורת

·       תחושת בלבול

·       תחושת רעב

·       רעד בלתי נשלט

·       דופק מהיר

·       תחושת חרדה

אז מתי היפוגליקמיה יכולה להתרחש?

שתיית אלכוהול
כאשר רמות הסוכר בדם יורדות, הלבלב מפריש הורמון שנקרא גלוקגון. גלוקגון מאותת לכבד לשחרר אנרגיה שאגורה בו בצורת גלוקוז. בתגובה, הכבד משחרר גלוקוז אל מחזור הדם כדי להחזיר את רמות הסוכר בדם לטווח התקין. שתייה מופרזת של אלכוהול גורם לקושי בתפקוד הכבד. הוא עלול לאבד את היכולת לשחרר גלוקוז בתגובה על איתות הגלוקגון והתוצאה היא היפוגליקמיה זמנית.

אי אכילה סדירה
אנשים עם הפרעות אכילה אינם צורכים כמות מספקת של מזון וגופם אינו מייצר כמות מספקת של גלוקוז. ישנם אנשים שעורכים דיאטת צום וחשוב לדעת כי דבר זה עלול לגרום לשיבושים קשים ברמות הסוכר כמו היפוגליקמיה או היפרגליקמיה וחמצת מטבולית – הקרויה “קטואצדוזיס”. לפיכך, לאנשים הנוטים לסבול מרמת סוכר נמוכה בדם, מומלץ לאכול ארוחות וחטיפים קטנים יותר במהלך היום. הם צריכים גם לאכול בערך כל שלוש או ארבע שעות.

מתח
סטרס, לחצים ורמות מתח גבוהים יכולות להשפיע על ההורמונים ועל רמות הסוכר בדם. לפיכך, חשוב להיות בבקרה ולערוך תרגילי הרפיה.

Free Man Wearing Black Tank Top and Running on Seashore Stock Photo
צילום: pexels

פעילות גופנית
בזמן פעילות גופנית השרירים משתמשים בין היתר בגליקוגן המאוחסן בשרירים כמקור אנרגיה, בין אם מדובר בתהליך אירובי (בנוכחות חמצן) ובין אם מדובר בתהליך אנאירובי (ללא נוכחות של חמצן). כאשר חל דלדול של מצבורי הגליקוגן הללו, הגוף משתמש בגלוקוז הנמצא במחזור הדם, אשר בסיוע אינסולין נכנס לתאים ומשמש אותם כמקור אנרגיה לפעילותם. בשעת התאוששות מפעילות גופנית, הגלוקוז משמש לבנייה מחדש (סינתזה) של מצבורי הגליקוגן בשרירים ובכבד ולכן בפרק זמן זה, כמו גם בזמן הפעילות עצמה, השרירים משמשים משאבת סוכר המסייעת באיזון רמות הסוכר בדם.

ניתוח
ניתוחים מסוגים שונים יכולים לגרום למצב של היפוגליקמיה בעקבות שינויים שהגוף עובר בזמן הניתוח. תסמין זה נפוץ בעיקר בניתוחים במערכת העיכול ולכן, חשוב להיות ערניים לתסמינים הללו ולקבל טיפול מתאים.

תת פעילות של בלוטת יותרת המוח
זהו מצב נדיר המשפיע על המערכת האחראית על ייצור ההורמונים במוח. בלוטת יותרת המוח היא בלוטה קטנה הממלאת תפקיד מרכזי בוויסות תפקידים חיוניים של הגוף. היא ידועה בשם “בלוטת המאסטר”, מכיוון שהיא שולטת בפעילות של רוב הבלוטות האחרות המפרישות הורמונים. תסמינים של תת פעילות של בלוטת יותרת המוח יכולים לכלול היפוגליקמיה עקב רמות נמוכות של קורטיזול.

אינסולינומה
אינסולינומה היא מצב של גידול קטן בדרך כלל בלבלב, אך עשוי להימצא גם באיברים אחרים. הלבלב הוא איבר בבטן, ואחד מתפקידיו העיקריים הוא ייצור אינסולין. מכיוון שהתופעה גורמות ללבלב להפריש יותר מדי אינסולין, רמת הסוכר בדם יכולה לרדת לרמות נמוכות מאוד ולהגיע למצב של היפוגליקמיה.

לסיכום, ישנם מצבים רבים בהם ניתן לחוות היפוגליקמיה, גם ללא סוכרת. חשוב להיות ערניים לתסמינים ובאם אכן קיימים, לעקוב אחר רמת הסוכר בדם בעזרת מד סוכר רציף לצורך גילוי מקור התסמינים והטיפול ההולם.


הכותב, פרופ’ חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת במרכז רפואי וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת

מה אתם חושבים?

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן