Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

ירוק מכל עבר והיסטוריה עתיקה: האתרים המרתקים של שביל מגידו החדש שהושק לאחרונה גם במפה (וידאו)

ירוק מכל עבר והיסטוריה עתיקה: האתרים המרתקים של שביל מגידו החדש שהושק לאחרונה גם במפה (וידאו)

אורכו של השביל החדש הוא כ-70 ק״מ, והוא עובר בנופי טבע ואתרי מורשת בין ישובי רמות מנשה, קיבוצים ומושבים, ובכמה מוקדי עניין מרתקים כמו טחנות קמח בנחל קיני, גבעת יאשיהו-תל אל-אסמר (גבעה געשית), חורשות אולמוס ואלוני תבור, עין נילי ועוד

החברה להגנת הטבע פרסמה בחודש האחרון (ינואר 2024) מדריך ומפה של שביל מגידו החדש, שכולל את כל מה שצריך לדעת כדי לצאת לטרק באחד האזורים היפים ביותר בארץ – רמת מנשה. זהו המוצר הראשון מתוך סדרת הטרקים החדשה של ישראל, שמתאים לכל מי שרוצה לתכנן טיול עצמאי באזור ולצאת אליו בקלות, ולכל חובב וחובבת טבע שמעונייים להעשיר את היעד שלהם בזמן ההליכה במסלול או אחריו.

שביל מגידו, שסימונו הושלם רק לאחרונה, עובר לאורך כ-70 ק״מ ברמות מנשה, בין יערות עבותים, נחלים זורמים ואתרים היסטוריים. השביל המעגלי מתחיל ומסתיים בצומת מגידו, שסמוכה לאחד האתרים החשובים ביותר באזור – תל מגידו.

יתרון חשוב של השביל – נקודת ההתחלה והסיום שלו נמצאת מאחורי תחנת אוטובוס, וכך השביל נגיש במלואו לתחבורה ציבורית. לצומת מגידו המרכזית מגיעים קווי אוטובוס רבים, וכל מה שצריך הוא לרדת מהאוטובוס, לשים את התרמיל על הגב – ולהתחיל לטייל בנופים הנפלאים של השביל. נגישות בתחבורה ציבורית לאתרים ולשבילי טיולים בארץ אינה דבר מובן מאליו.

מפת השביל. עריכה: הוועדה לשבילי ישראל ליד החברה להגנת הטבע

הטיול בשביל מומלץ במיוחד בחורף המאוחר ובאביב – אחרי שהגשמים צובעים את כל המרחב בירוק משגע ומדובר בהזדמנות לטייל ולהכיר את המרחב הביוספרי רמות מנשה שמשתרע על פני 197 אלף דונם – שטח כפול מזה של גוש דן – שקיבל בשנת 2011 הכרה בינלאומית מארגון אונסק”ו כשמורה ביוספרית, השנייה בישראל אחרי שמורת הר הכרמל. בעולם מוכרות כ-300 שמורות ביוספריות, שמוקמות במרחבים בעלי חשיבות אקולוגית גבוהה, תוך שילוב בין אזורים שבהם הטבע נשמר ללא כל שינוי לבין אזורים שבהם מוקמים בתים או אתרי תיירות תוך התחשבות רבה בהגנה על הסביבה הטבעית.

השביל עובר בנופי טבע ואתרי מורשת בין ישובי רמות מנשה, קיבוצים ומושבים, ובכמה מוקדי עניין מרתקים כמו טחנות קמח בנחל קיני, גבעת יאשיהו-תל אל-אסמר (גבעה געשית), חורשות אולמוס ואלוני תבור, עין נילי, נחל שלף, עמק השלום, נחל השופט ונחל גחר, ג’וערה, אנדרטת הקיבוצים ואנדרטת קרב משמר העמק.

כמו כן, המטיילים בשביל החדש ייהנו מתצפיות יפות על האזור וסביבתו: תל מגידו, גלבוע, הר תבור וגבעת המורה, כרמל, הר אמיר ועוד. השביל תוכנן על ידי המועצה האזורית מגידו ותושביה בשיתוף עם הוועדה לשבילי ישראל, קק’ל ורט”ג, והוא מסומן בצבע לבן-סגול-לבן.

צילום: עומרי סלנר, החברה להגנת הטבע >

איציק בן דב, רכז סימון השבילים בחברה להגנת הטבע, ציין בחודש אפריל האחרון כי מדובר בשביל מגוון מאוד, עם נופים מיוחדים, בין יער עבות לבין מישורים עם צמחיה נמוכה, בין פריחות לבין מים זורמים, בין תצפיות גבוהות, ערוצי נחלים ואתרים ארכיאולוגיים והיסטוריים.

// נוף לאורך מסלול שביל מגידו. צילומים: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע

“אחרי חשיבה משותפת, למידת השטח, סיורים והתייעצויות, בשעה טובה סיימנו את תכנון וסימון ‘שביל מגידו’, באזור עם שטחים פתוחים נרחבים שקרוב יחסית למרכז הארץ.

“במהלך החורף והאביב, אזור רמות מנשה מכוסה במרבד ירוק ובפריחות מרהיבות: נרקיסים, עיריונים, כלניות בשלל צבעים, תורמוסים ועוד, הנחלים זורמים והמעיינות שופעים. כולי תקווה שעל השביל יטיילו מטיילים רבים שיכירו את האזור ויהנו ממה שהשביל מזמן להם לאורכו”, הוא אומר.

מרחב ביוספרי מגידו משתרע על פני 197,000 דונם – שטח כפול מזה של גוש דן. המרחב כולל שטחי מרעה, שטחי חקלאות, יערות נטועים ויערות אלון טבעיים, מגוון של בעלי צמחים וצמחייה טבעית נדירה.

נועה אשכול, מנהלת פרויקטים ויזמויות במחלקת חינוך של מועצת מגידו, שדחפה והובילה את תכנון וביצוע השביל, מספרת כי המועצה ונציגי היישובים – אלעד טסלר מרמת השופט ויניב שרייבר,  שהלכו ורכבו את המסלול לפני סימונו – יחד עם נציגים מקק”ל ורט”ג, עשו הכל על מנת לוודא שהתוואי הנבחר הוא הנכון ביותר לתושבים ולמטיילים שצפויים לפקוד את השביל.

“פרויקט זה הפך מחלום למציאות בזכות אנשים רבים שהתגייסו למשימה. כמי שגדלה והתחנכה על חינוך בשבילי טיולים, זה מה שאני רוצה עבור ילדי מגידו והאזור – שיריחו את פריחת האביב ,יחושו את האדמה, יטעמו מצמחי המאכל, יראו את השינויים בסביבה לפי עונות השנה ויקשיבו לרחשי הטבע. מה שמרגישים מבעד לסנדלים, לא ישכח לעולם. בכוונתי להפוך את המושג חינוך ביוספרי לחווייתי עבור ילדים, אנשים וקהילות שיצעדו עליו באזור שהוא היפה ביותר בישראל”, היא מוסיפה.

איציק חולבסקי, ראש המועצה האזורית מגידו: “המועצה, בשילוב כוחות בין מחלקת המרחב הביוספרי בראשות הגר ראובני ומחלקת החינוך בראשות קרין שטרן, מקדמים את הפרויקט היפהפה, שהוא פרוייקט קהילתי-חברתי-חינוכי וסביבתי, אשר יוצר חיבורים נפלאים בין היישובים, התושבים, מערכות החינוך וערכי הנוף והמורשת הייחודים במגידו וכל זאת בשותפות עם הקרן הקיימת לישראל, רשות הטבע והגנים והחברה להגנת הטבע וכמובן עם הצועדים הרבים שיגיעו אלינו לשביל באזור היפה בישראל”.

הועדה לשבילי ישראל שליד החברה להגנת הטבע מסמנת כבר עשרות שנים את שבילי הטיולים ברחבי ישראל, כדי לאפשר למטיילים את מלוא החוויה של היכרות עם אוצרות הטבע של הארץ ועם מורשתה תוך שמירה מקסימלית על הטבע ועל בטיחותם של המטיילים.

איציק בן דב, שעומד בראש צוות סימון שבילים מציין כי המטיילים הראשונים שיעברו על השביל ידרכו ויסמנו את תוואי השביל גם ברגליהם בתקווה שכאשר תכסה הצמחייה האביבית את השטח, תוואי השביל יראה גם ב”פס ההליכה” שיווצר.

“המטיילים לכל אורכו של השביל יכירו את רמות מנשה בהיבטים של טופוגרפיה, גיאולוגיה, מורפולוגיה, נחלים, מעיינות, צומח, חי, תנ”ך, ארכיאולוגיה ומורשת, וגם את ישובי האזור. העובדה שזה אזור יפה ומעניין מובילה לתקווה שהשביל שיסומן ימשוך מטיילים רבים. מובטחת למטיילים בשביל חוויית טיול מעשירה וייחודית”, סיכם.

// גבעת יאשיהו. צילום: איציק בן דב, החברה להגנת הטבע

// עדכון ראשון: 27.3.2023

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
2 .
Inline Feedbacks
View all comments
דיווחי מגדלור ניוז
דיווחי מגדלור ניוז
מנהל
Reply to  גל
30/01/2024 17:25

אכן צורפה

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן