Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

ייפוי כוח מתמשך – כלי חשוב לעתיד של כל אחד מאיתנו | מאמר מאת עו”ד מוחמד ג’בארין

ייפוי כוח מתמשך – כלי חשוב לעתיד של כל אחד מאיתנו | מאמר מאת עו”ד מוחמד ג’בארין

ייפוי כח מתמשך מהווה הגנה וכיבוד רצונו של הפרט והאוטונומיה שלו עד כמה שרק ניתן, במקום שלילתה באמצעות מינוי אפוטרופוס | עו"ד מוחמד ג'בארין מסביר

עסקינן ברפורמה בדיני הכשרות המשפטית והאפוטרופסות המהווה מהפכה אשר נועדה בין היתר לאפשר לכל אדם להפקיד ייפוי כוח מיוחד כמוגדר בחוק.

בשנת 2017 נכנס לתוקף תיקון חשוב וחשוב בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות – חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות (תיקון מס’ 18) 2016.

חקיקה חשובה זו נועדה לצמצם את מוסד האפוטרופסות ולהפחית את הפגיעה בחירותו ובזכויותיו של האדם.

מדובר במהפכה שנועדה בין היתר לאפשר לכל אדם להפקיד ייפוי כוח מיוחד כמוגדר בחוק, שכוחו יהיה יפה גם במצבים שעד כה לפי החוק הקיים הפקיעו את תוקפם של ייפוי כוח, וחייבו נקיטת הליך של מינוי אפוטרופוס על אותו אדם – הליך מסורבל, מיותר והשולל באופן גורף וכמעט בלתי הפיך את סמכויות האדם באופן מלא עד כדי שלילה מוחלטת של שליטתו על רכושו ועל גופו שלא לדברר על הטרטור והייסורים שעובר האפוטרופוס מול הרשויות.

עד היום, כאשר אדם נתן ייפוי כוח לבצע פעולות בשמו, לרבות פעולות והוראות למקרים בהם יאבד את יכולתו, בהגיע שעת המבחן, כשאותו אדם נכנס למצב בו לא היה מסוגל עוד לפעול באותם עניינים, ולו לזמן מוגבל, אבד תוקפו של ייפוי הכוח, ונוכח הוראות חוק השליחות, שליחותו של מיופה הכוח הייתה מסתיימת, והמצב היה מוביל להגשת בקשה למינוי אפוטרופוס על כל המשתמע מכך.

על מנת להימנע ממצב בו יאלצו קרובי המשפחה לפנות לבית המשפט ולבקש למנות לאדם הזקוק לך אפוטרופוס שאולי החסוי לא היה ממנה אותו כאפוטרופוס שלו נוצר הכלי של ייפוי כוח מתמשך, אשר יינתן על ידי אדם כשיר, וייכנס לתוקף כאשר האדם הממנה  יאבד את יכולתו לקבל החלטות בעניינו, בכלל או באופן מושכל.

ייפוי כח מתמשך מהווה הגנה וכיבוד רצונו של הפרט והאוטונומיה שלו עד כמה שרק ניתן, במקום שלילתה באמצעות מינוי אפוטרופוס. ייפויי הכוח החדש יהיה תקף, שריר וקיים מעבר למה שהיה עד כה במצב של יפוי כח נוטריוני כללי.

מיופה כח ילווה אותך בכל אשר תלך, והוא לא מתערב אלא כאשר מתעורר הצורך, וגם אז, רק כדי לסייע לך במידה הדרושה ולכך מיועד להיות ייפוי כוח מתמשך.

הנושא של יפוי כח מתמשך  נשלט בחקיקה פרטנית שמתיימרת לתת מענה מקיף למגוון המצבים הכרוכים במתן כוח ושליטה לאדם אחר, תוך שמירת זכותו של נותן ייפוי הכוח להגדיר באופן מדויק מהן הוראותיו למיופה הכוח מטעמו, כולל הזכות לקבוע מיופה כוח מחליף, ואף למנות מלכתחילה יותר משניים כמיופה כוח.

על ייפוי כח מתמשך רשאי לחתום עליו כל אדם בגיר שהוא בעל כשירות, לרבות אדם עם מוגבלות, המסוגל להבין את המשמעות של נתינתו, מטרותיו ותוצאותיו.

צילום המחשה: פיקסאביי

העניינים בהם ממנה (נותן ייפוי כח) יוכל ליפות את כוחו של ממונה ביפוי כוח מתמשך כלולים:

עניינים אישיים הנוגעים לרווחתו האישית של אדם הממנה, לצרכיו היום–יומיים,  למקום  מגוריו, לבריאותו, או לענייניו הגופניים, הנפשיים או החברתיים,  עניינים הנוגעים  לרכושו ועניינים הקשורים לבריאותו . אפשר להגביל את יפוי כח לחלק מהעניינים הנ”ל בלבד ואפשר למנות יותר ממיופה כח אחד ביחד או לחילופין.

סמכויות מיופה הכוח רחבות ביותר והן נועדו לאפשר למיופה הכוח לפעול כאילו היה מי שנתן את ייפוי הכוח, אך בהגבלות נקובות שלא ניתן להתנות עליהן אפילו אם ירצה בכך נותן ייפוי הכוח: המרת דת, פעולות מתוקף היותו של נותן ייפוי הכוח הורה או אפוטרופוס, מתן הסכמה למסירת ילד לאימוץ, השתתפות בבחירות, עריכת צוואה, ופעולות לפי חוק החולה הנוטה למות.

החתימה על מסמך ייפוי כוח מתמשך חייבת להיות בפני עורך דין שעבר הכשרה מיוחדת והסמכה של משרד המשפטים לעניין עריכת ייפוי כוח מתמשך, ושאין לו עניין אישי בייפוי הכוח.

לסיכום –
בשלל הוראות בחקיקה מסתתרת מהות חשובה: יש כעת כלי משפטי חדש, מודרני וגמיש אשר שם את האדם ורצונותיו במרכז, ונותן מענה למצבים שעד כה לא טופלו, היינו המשך תפקודו של אדם ועבור האדם בתקופת הביניים שבין אבדן יכולתו להבין בדבר ועד מותו. אקט החתימה לא יהיה עוד רגע קצר, אלא יחייב קיומו של הליך סדור של הסברים, שיקול דעת והתייחסות פרטנית מצד הממנה, וכן הפקדה וכפיפות לכללי פיקוח, יידוע ובקרה. אנו ממליצים להשתמש בכלי המשפטי החדש וקוראים לכל אחת וכל אחד – לך תחתום – לכי תחתמי.

 


הח”מ מוסמך מטעם משרד המשפטים לערוך יפוי כח מתמשך. 

לייעוץ הנכם מוזמנים לפנות אלינו.

עו״ד ג’בארין – משרד עורכי דין ונוטריון, שד’ דוד המלך 520, אור עקיבא. טלפון לתיאום: 054-6171780, 04-6263460 פקס: 04-6100248 או באתר.  


// האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
// מדור משפטי בשיתוף עם עו”ד מחמוד ג’אברין (מדור חסות)

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן