בריכת חורף-המטווח בפרדס חנה-כרכור פותחת עונת טיולים קרוב לבית

במושבה החלו בהליך שימור, היכרות ושימוש באוצרות טבע יישוביים במטרה לשמור ולעבות ריאות ירוקות במושבה ובמועצה מזמינים את התושבים והמבקרים להכיר את בריכת החורף בכרכור - בה מגוון של חי וצומח ייחודיים

פרדס חנה כרכור כמושבת גנים וטבע עירוני פועלת לטיפוח המרחב העירוני באופן מגוון המותאם לצרכי התושבים והמבקרים במושבה, תוך שימוש באוצרות טבע יישוביים ושמירה ועיבוי ריאות ירוקות בהמשך למדיניות וחזון ראש המועצה, הגר פרי יגור.

במועצה שמים השבוע את הזרקור, במסגרת חשיפת הטבע העירוני, על אתר ייחודי: "בריכת החורף – המטווח" שבכרכור.  בין שכונות המגורים הגלריה וחץ שוכנת בריכת חורף עונתית המהווה בית גידול לח, המאכלס מגוון עשיר של יצורים. בשל אופייה הזמני של בריכת החורף מתקיימת בה מערכת אקולוגית ייחודית.

בקיץ הבריכה יבשה ואינה מקיימת חיים. עם רדת הגשמים מתמלאת בריכת החורף במים ומתעוררת לחיים. כל טיפה של מים מכילה סוגים רבים של יצורים זעירים: אצות, סרטנים, רכיכות, חרקים ועוד. בעלי החיים בבריכה תלויים במים לקיומם ועל כן עליהם להשלים מחזור חיים שלם במהלך התקופה הלחה של הבריכה, הנמשכת מספר חודשים בשנה.

בין היצורים הקיימים בבריכה סרטנים ירודים: שטרגל גדול וזימרגל, מינים ייחודיים החיים בבריכות חורף בלבד. צדפונית הנראית כמעין זרע קטן אך בפנים מסתתר סרטן אמיתי.

בנוסף, ניתן למצוא קרפדה ירוקה, מין ייחודי למקווי מים זמניים (בסכנת הכחדה) ואילנית מצויה שאת רוב זמנה מבלה על העצים בסביבה ואל בריכת החורף יורדת לצרכי רבייה. ביבשה נמצאים קיפודים ואפילו מין נדיר של עטלף בסכנת הכחדה- אפלול מצוי.

בשטח הפתוח סביב הבריכה ובשטח המטווח הישן הסמוך, ניתן למצוא מינים ייחודים של צמחים כמו סחלב קדוש, שפתן מצוי, דבורנית דינסמור ועוד. בחודשי החורף והאביב, דצמבר-מרץ, בריכת החורף משמשת כתחנת תדלוק עבור הציפורים הנודדות. בריכת החורף מאפשרת הרמוניה פסטורלית בין בעלי החיים במים וביבשה.

ניתן להתרווח מתחת לאקליפטוס הגדול ואלוני התבור המספקים צל נוח לפיקניק, ספורט, חקר או ליקוט. מועצת פרדס חנה כרכור מטפחת את הבריכה מזה מספר שנים, ולפני כשנה ביצעה המועצה עבודות הנדסיות של העמקה ואיטום הבריכה, לצורך הארכת חיי הבריכה ושיפור התנאים ההידרולוגיים והאקולוגיים. הפרויקט נערך בליווי אקו- הידרולוגי מקצועי של חברת מורן ייעוץ ופיתוח.

בנוסף, מפעילה המועצה בשיתוף פעולה עם בית ספר שדה חוף הכרמל והחברה להגנת הטבע תכנית אימוץ הבריכה על ידי תלמידי בתי הספר מעיינות, ממלכתי כרכור ורימון שמסייעים בטיפוחה ושמירתה.

תלמידי בתי הספר לומדים אודות האקולוגיה של הבריכה וסביבתה, תפקידי בית גידול לח, זורעים צמחי בר, מסירים מינים פולשים ומבצעים הסברה לשמירה על הבריכה.

פעילות קהילתית ענפה סביב הבריכה

תושבי שכונת גלריה נטעו עצי פרי בגדת הבריכה והמועצה סיפקה להם תשתית השקייה. תושבי השכונות הסמוכות מבצעים הסברה לשמירה על הניקיון ומבצעים ימי ניקיון בסביבה. תושבים עם ידע אקולוגי מבצעים ניטור אקולוגי עונתי ללמידת המגוון הביולוגי של הבריכה ומתכננים בשיתוף עם המועצה גידור ושתילות צמחי מים.

בנוסף, מדי שנה מקיימת המועצה ימי הדרכה חקר ולמידה אודות היצורים מתחת למים. בשבת האחרונה (5.12.20) נערכו סיורים והדרכות מטעם מועצת פרדס חנה כרכור בשיתוף החברה להגנת הטבע. משפחות הגיעו יחד עם ילדיהם להינות ממשאב הטבע הייחודי ולמדו על אודות בעלי החיים המתקיימים במים.

הפנינג קיימות, מיחזור וטבע בחסות תאגיד המחזור תמיר אשר התקיים בימים 8-9.12 התארח בבריכת החורף במטרה לחשוף את הציבור לקסם הטבע הקיים מתחת לאף. ההפנינג כלל מפגש חוויתי שמביא עולמות של סביבה, מחזור, טבע. בין התכנים: מגוון מיצגים אינטראקטיביים מעולם הקיימות, מיצגי אמנות סביבתיים מחומרים ממוחזרים! סיור מודרך של למידה תוך כדי משחק מה זו קיימות, הדרכות החיים מתחת למים – הדרכות אקולוגיות בבריכת החורף .

שומרים על בריכת החורף

שימו לב! בתי הגידול הלחים כגון בריכות החורף נמצאים בסכנת הכחדה חמורה בשל הפיתוח האינטנסיבי ולכן החשיבות הרבה לשמירה על הבריכה שוקקת חיים. שיקום וטיפוח בריכת החורף מתאפשר הודות לשיתוף הפעולה בין המועצה, בית ספר שדה חוף הכרמל החברה להגנת הטבע ומתנדבים יקרים תושבי פרדס חנה כרכור, לטובת התושבים והמבקרים באתר. שימרו על החי והסביבה והקפידו לא להיכנס למים ולשמור על המגוון הביולוגי בבריכה וכמובן לשמור על הניקיון ולהתחשב בשכנים הגרים מסביב. 

איך מגיעים? בווייז , בוסתן קהילתי כרכור, או רחוב ירושלים 53 פרדס חנה כרכור.

מה אתם חושבים?

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן