מאור עקיבא להרצאות ברחבי הארץ על פיוטים: חיים פסחוב לא נותן למגבלות לעצור אותו 📹

הוא בוגר החוג להיסטוריה של עם ישראל באוניברסיטה העברית, התחבר לעולם הפיוטים, חילוני, עיוור, מרצה ומראיין סופרים ישראלים בפודקאסט חדש: חיים פסחוב מאור עקיבא, ירושלמי כיום, מגשים חלומות ורוצה להגשים עוד

גילוי נאות: כשהייתי ילד, הייתי פוגש את חיים פסחוב ברחוב הנשיא באור עקיבא או בבית ספר "רוטשילד" בו למדתי והוא למד. הוא תמיד היה מחובר לאמו, וכבר אז נתגלו ניצוצות גדולים של כישרון, חוכמה ויכולות מפותחות. פסחוב, עיוור מלידה, מתגורר היום בירושלים, אך מוכר היטב בקהילת אור עקיבא, הרבה בזכות פועלו, הן כנער, הן בלימודיו, והן בעיסוקיו היום.

במהלך השבועות האחרונים החל פסחוב להרצות בנושא שאולי קצת נשכח – אך ריתק אותו מאוד, גם במסגרת לימודיו באוניברסיטה העברית בירושלים – פיוטים ופייטנים. "זהו ערב שבמסגרתו תוכלו לקרוא ולהבין מה זה בכלל הדבר הזה שנקרא פיוט", מסביר פסחוב. "מקבלים הצצה על ההיסטוריה של הפיוט והפייטנים, פיקנטריה צהובה ומעניינת במיוחד על כותבי הפיוטים. יש הרבה על מה לספר". כזמר חובב, הוא מבצע בעצמו במהלך ההרצאה כמה פיוטים מוכרים ואהובים שמתוכם הקהל מקבל טעימה מהדבר הנפלא הזה, וכן מרחיב על משמעותם ופירושם של הפיוטים.

למי זה מתאים?
"לכולם, ובעיקר לאוהבי מוזיקה, לאנשים שמחפשים את השורשים שלהם, למי שרוצים להרחיב את הדעת והנפש, לכאלו שמעוניינים לשמוע הרצאה לא שגרתית מזמר חובב שהפיוטים פתחו לו את הלב".

פסחוב חושף במהלך הרצאותיו גם מעט מחייו האישיים והחיים בצל העיוורון. "הרבה מאוד אנשים חושבים שהמשמעות של עיוורון דומה למה שהם חווים כשהם עוצמים עיניים", הוא מציין. "אני מבין את זה, למרות שמדובר במיתוס. כעיוור מלידה צבע הוא רק מושג עבורי. כמוכם, אני מכיר את שמות הצבעים ומשמעותם, אבל מימי לא ראיתי אותם.

"אני מבחין בין אור, חושך וצל בעין שמאל, כך שאני יודע מתי יום ומתי לילה. וכשאני עוצם את העיניים חשוך לי בדיוק כמו לכם. אף על פי שאני לא רואה, אני יודע שהחיים יפים ומרתקים. ואי ידיעה דומה לישיבה בחושך". 

כזמר חובב, הוא מבצע בעצמו במהלך ההרצאה כמה פיוטים מוכרים ואהובים שמתוכם הקהל מקבל טעימה. פסחוב (משמאל) || צילום: פרטי

כבחור עיוור, איך אתה יודע שהקהל בהרצאה עדיין איתך?
"נשאלתי לאחרונה שאלה זאת, שגרמה לי לחשוב. ראשית, אני אוהב להופיע מול קהל, ואני מאמין שאני עושה את זה טוב. כשאני מרצה אני מרגיש שאני יכול לקחת את הקהל שלי יד ביד בדרך פתלתלה של מילים ומנגינה. לסיפור מסע. עבורי הרצאות הן כלי להרחבת הדעת והנפש, וכך אני רוצה להעביר את התכנים שלי.\

"אז איך בכל זאת כמי שלא רואה, אני שומר על קשר עם הקהל? אני מקשיב. אם אני שומע אנשים מדברים ברקע, אני מבין שאולי איבדתי אותם, ושאני צריך למצוא את הדרך המעניינת ללכוד את הקשב שלהם בחזרה. ואם יש שקט מהקהל אני יודע שתשומת הלב שלהם, מנותבת לסיפור שלי".

במקביל להרצאות הפיוט, פסחוב גם קידם בשנים האחרונות את תחביבו וחלומו – שידור ברדיו. הוא התארח במספר תחנות רדיו והחל להקליט פודקאסטים (הסכתים) על ספרות, סופרים, פיוטים ועוד. לפני כחודש עלה לאוויר הפרק הרביעי של הפודקאסט-הסכת שהוא מנחה יחד עם אביב מלכה, "מדברים ספרות". עד כה ראיינו השניים את ישי שריד, יובל אלבשן, מירה מגן ויהודית רותם. לתכנית ניתן להאזין באחת מאפליקציות הפודקאסטים שברשותכם. 

פסחוב גם כותב בעצמו. בשבוע שעבר, לאחר פיזור הכנסת וקיום מערכת בחירות שלישית בתוך כשנה, כתב ברשתות החברתיות שיר העוסק במצבה של המדינה בראיה חברתית ואזרחית.

שיר קטן ממני המתוסכל.

הוי ארצי מולדתי.
הישארו אזרחייך ואוהבייך בתוכך?
הנוכל לחיות כל מגוון מרכיבייך בקרבך?
כי מנהיגייך רק בכיסא ושררה הם חושקים.
וגובי המס בך את אזרחייך עושקים.
ומה בסך הכל אנו רוצים?
חיים נוחים ונעימים לחיות משתוקקים.
והפכנו להיות בך למרמס.
וגרוננו ניחר כבר מלזעוק חמס.
הנה שוב הרגע המשמים הגיע.
יכריזו בקול תרועה רמה צאו צאו כולם להצביע.
תוהה אני בכל ליבי איך בכלל נוכל על מצבנו זה להשפיע.
במקום לחשוב על טובת הציבור חושבים להם מנהיגינו רק על ממונם וביתם המפואר ביותר בו יוכלו הם לדור.
במקום לדאוג לחולה המאושפז חושבים מנהיגינו על עוד הזדמנות לקבלת מתנות פז.
מתי?
מתי נשמע על מעשים אמתיים לתושבים הסובלים מגחמות האויב?
מתי נשמע על יושר ועשייה למען הקשיש שעל בדידותו וחוסר מרפא ועזרה לשארית חייו הוא דואב?
לאן נעלמו אותם מדברים גבוהה גבוהה על טובת המדינה אך ברגע האמת ממש לא מקיימים את הבטחתם נאמנה?
הבחירות יתקיימו שוב הפעם בחודש השלישי.
ולא זה לא יצא מקופות העושר של הפוליטיקאים באופן אישי.
ממש לא מעציב את נכבדייך על עוד בזבוז שירד לטמיון.
כי אנחנו אזרחייך נשלם שבעתיים על כל שיגיון.
די די להתגלגל כל יום מוויכוח לוויכוח.
הגיע הזמן שמישהו יתעורר שם לפני שכולנו נתפזר על הרצפה כפרוסות התפוח.
בתקווה גדולה לשלום ולהקלה.

מה אתם חושבים?

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן