Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

מה אתם יודעים על האמזונס?

מה אתם יודעים על האמזונס?

האמזונס עלה לכותרות לאחרונה בעקבות גל השריפות שפקד את יער הגשם העצום. אך מלבד היותו יער הגשם הגדול בעולם, ואחד ממקורות החמצן החשובים בכדור הארץ, מה אתם באמת יודעים על האמזונס?
הנהר הארוך בעולם
נהר האמזונס נחשב כיום לנהר הארוך בעולם. במשך שניים התקיימה מחלוקת בין גיאוגרפים האם הנהר הארוך בעולם הוא הנילוס או האמזונס. המחולקת נבעה מקושי להעריך את אורכו המדויק של הנהר ולזהות את מקורותיו. לאמזונס יובלים רבים אשר זורמים לנהר, מעל 1,100 יובלים וכ-14 אלף יובלי משנה. המקור הרחוק ביותר של הנהר, נמצא בקרחון מיסואי אשר בפרו. אורכו של הנהר ממקור זה הוא 6,440 ק״מ אך קיימת בו הסתעפות שמאריכה אותו עד לכדי 6,750 ק״מ. לעומתו, אורכו של הנילוס ממקורו הרחוק ביותר אש בבורונדי הוא 6,655 ק״מ.
בין אם הוא הארוך ביותר בעולם או שלא, נהר האמזונס הוא ללא ספק הנהר הגדול ביותר בעולם. רוחבו של הנהר נע בין קילומטר אחד בנקודה הצרה ביותר לעשרות קילומטרים באזורים הרחבים ביותר עד כי מגדה אחת לא ניתן לראות את הגדה השניה. עומקו נע בין 30-50 מטרים, דבר המאפשר שיט לאורך רובו. זרימת המים בו עצומה ומגיעה לכדי 220 אלף קוב בשנייה. אגן הניקוז של האמזונס הוא הגדול בעולם, גודלו כגודלה של ארצות הברית ללא אלסקה, הוא מכסה כשליש משטחה של אמריקה הדרומית וכלולות בו תשע מדינות – ברזיל, פרו, קולומביה, בוליביה, סורינאם, ונצואלה, אקוודור, גיאנה וגיאנה הצרפתית.
מה מקור השם אמזונס?
קיימות מספר סברות לגבי שמו של נהר האמזונס. יש הטוענים כי הנהר קיבל את שמו מפרנסיסקו דה אוריאנה, נוסע ספרדי אשר שט לאורך הנהר ופגש בשבטי אינדיאנים בעלי שיער ארוך וללא שיער חזה, לבושים בחצאיות והזכירו לו את מראן של הלוחמות האמזונות מהמיתולוגיה היוונית. אך על פי גרסה סבירה יותר מדובר בשיבוש השם הילידי של הנהר ״אמאזונו״, אשר משמעותו בשפת האינדיאנים הוא ״המיית ענני מים״.

בעלי החיים של האמזונס
נהר האמזונס זורם ביער האמזונס שהוא יער הגשם הגדול בעולם. בהיותו כזה, יער האמזונס מהווה בית גידול ל-2.5 מליון מינים שונים של בעלי חיים, כ-10% ממגוון המינים הידועים בעולם. 5,500 מיני דגים חיים במימיו של הנהר העצום. מינים אלו כוללים דגי נוי יפהפיים, פיראנות מסוכנות, צלופחים חשמליים, דולפיני נהרות ורודים ואפילו כרישים המגיעים מן הים. באדמה שולטים מגוון טורפי על כמו היגואר, הפומה, זאב הרעמה וגם נחש האנקונדה הארוך. על העצים חיים מגוון של מינים מטפסים כמו עצלנים, דובי נמלים ואופוסומים. היער הוא גם ביתם של עופות רבים כמו תוכים ויונקי דבש וגם עופות טורפים כמו ההרפיה. בנוסף, חיים באמזונס מיני חרקים רבים כמו הטרנטולה, עקרבים וכן גדודי נמלים המסוגלים לטרוף כל חיהביער.
פלא טבע שחייבים לשמור עליו
בשנת 2011 הוכרז נהר האמזונס כאחד משבעת פלאי עולם הטבע, יחד עם אתרים כמו מפרץ הא לונג בוייטנאם, הר השולחן בדרום אפריקה ומפלי האיגואסו בברזיל. הנהר נבחר בתחרות בינלאומית אשר אחת ממטרותיה הייתה לקדם את דעת הקהל העולמית ולהציף את החשיבות של השמירה על מקומות אלו. עם זאת, ניכר כי ההכרזה לא שינתה הרבה במאבק להצלת יער הגשם. בשנת 2019, נצפתה כמות השריפות הגדולה ביותר ביער אי פעם. שריפות אלו נובעות ברובן מרצונם של חקלאים ובעלי עסקים להשתלט על אדמות בקרבת היער ולהשתמש בהן כשטח חקלאי לעיבוד בקר.
הטבע הפראי של יער האמזונס הוא יחיד במינו בעולם ועל אף הקשיים שעובר האזור בשנים האחרונות טיול בו הוא ללא ספק הרפתקה מיוחדת. עם זאת, לא מומלץ לצאת להרפתקה כזו ללא מדריך שכן הסכנות האורבות ביער הן רבות. מומלץ לשכור מדריך מקומי באחת העיירות בשפך האמזונס או לשלב טיול באזור במסגרת טיול מאורגן לדרום אמריקה כולה.

מה אתם חושבים?

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן