Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

לקראת החג: רקפת צור החדרתית כובשת את מדף הספרים עם “הגדתא”

לקראת החג: רקפת צור החדרתית כובשת את מדף הספרים עם “הגדתא”

ליל הסדר והקריאה בהגדה המתלווה לו הם מסממני המסורת השורשיים ביותר שלנו, אולם פעמים רבות מוצאים עצמם רבים מהמסובים מאבדים עניין בטקסט, או שאינם מבינים לגמרי את המלל של ההגדה. אין זה סוד שרבים מאיתנו במשפחות חילוניות מחכים בקוצר רוח לסיומו של החלק הזה ולתחילתה של הסעודה.

בעקבות הרצון העז והיצירתי שלה להוציא לאור הגדה חדשה, מאוירת, חילונית, שתספר את סיפור יציאת מצרים בצורה קצת אחרת, פתחה רקפת צור עמוד מימון המונים ב”הדסטארט” על מנת לגייס הון ראשוני להדפסה ההגדות. מיותר לציין כי היוזמה נחלה הצלחה מדהימה והספרים כבר בחנויות?

“במרכז ליל הסדר עומדת ההגדה המסורתית שלנו שהיא ארוכה וחלקה כתוב בארמית”, מספרת צור, תושבת חדרה. “כתוצאה מכך היא אינה מדברת לרוב האנשים ובמיוחד לדור הצעיר יותר. קריאת ההגדה הפכה למשהו שצריך לעבור בליל הסדר בדרך אל הארוחה. החלטתי לשנות מצב זה ולהפוך את ההגדה למשהו קריא שגם הדור הצעיר יתחבר אליו וגם יצליח להעביר את משמעות החג בצורה נגישה. לכן כתבתי את הגדתא –הגדה חילונית, מאוירת ומקוצרת. הטקסט בהגדה הוא ברוח חילונית ואינו הטקסט המקורי של ההגדה. עם זאת הוא עדיין מתאים גם לסבים ולסבתות, גם להורים וגם לילדים. ההגדה נכתבה מתוך רצון לחגוג את החג בצורה חילונית”. 

כריכת “הגדתא”. בתמונה הקטנה: רקפת צור || צילום: פרטי, מתוך הפייסבוק

“הגדתא -הגדה חילונית לפסח” מאת רקפת צור, בהוצאת הספרים “אוריון”, מביאה את סיפור יציאת מצרים על שיריו, סיפוריו ולקחיו, ועושה זאת בשפה עדכנית, נגישה, ברורה ונהירה, מלווה בהומור ובאיורים מקסימים. יש בהגדה את סיפור יציאת מצרים ואת סיפורו של משה, ארבע כוסות, מה נשתנה ואפיקומן. יש שירים ישראלים ויש ארבעה בנים ובנות. היא אינה כוללת קטעים בארמית, אינה כוללת ברכות (מלבד לחיים), ואינה כוללת דברי רבנים.

הטקסט של הגדתא שונה מההגדה הרגילה ואינו כולל את הטקסט המקורי. החידוש העיקרי הוא סיפור יציאת מצריים, המסופר בהגדתא כסיפור כולל איזכור משה, וההתייחסות לנשים. בתנ”ך ובהגדה ממעיטים להזכיר נשים, או שהן דמויות שוליות. אצלי גם הן גיבורות. לדוגמא, בחרתי לכתוב על ארבעה בנים ובנות והבת היא אכן רשעית, ודבר זה נעשה מתוך מחשבה תחילה. בנות מתוארות ברוב הספרים כטובות וחמודות. רציתי לתת מקום גם לילדה שאינה הולכת בתלם.

“החלטתי להפוך את ההגדה ממשהו משעמם, מייגע וארכאי לכיף. אני רוצה להמשיך את המסורת של ליל הסדר, חשוב לי שהילדים שלי יידעו מה השורשים של העם שלהם, ודווקא מהסיבה הזו זה חיוני בעיניי להנגיש להם את המוצר. שיתחברו אליו כמו לטקסט שנכתב בימינו ברוח חילונית”, מציינת צור. 

והאם נוכל לקרוא בו זמנית בהגדה רגילה ובהגדתה? “לא, הטקסט של הגדתא שונה מההגדה הרגילה ואינו כולל את הטקסט המקורי”, משיבה צור, שבעיסוקה -מאפיינת חווית משתמש, בת זוג, אמא לשני ילדים בחינוך דמוקרטי, מטפסת, קרמיקאית וציירת חובבת, אוהבת לטייל. לפעמים גם כותבת. “ההגדה נכתבה מתוך רצון לחגוג את החג בצורה חילונית”, היא מודה. “הגדתא הופכת את קריאת ההגדה מנטל לחוויה משפחתית משותפת שמצליחה להעביר את רוח החג לילדים”.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן