Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

חיים בעשן: תושבי פרדס חנה-כרכור, מנשה וחדרה סובלים ממטרדי עשן אתרי הפסולת הפיראטיים

אחרי שנלחמו במשך שנים בעשן המפחמות הרעיל, נאלצים תושבים מפרדס חנה-כרכור, יישובי מנשה, מזרח חדרה והאזור לסבול מהתופעה התורנית: עשן מטמנות זבל שמביא איתו שלל תופעות לוואי ● בין היתר הם טוענים לריח חריף, צריבות בעיניים וקשיי נשימה ● "כשמגיע הערב אנחנו סוגרים את כל הבית", אומר תושב כרכור
תושבים מפרדס חנה-כרכור ומנשה טוענים כי ריח עשן של שריפות פיראטיות התגבר מאוד לאחרונה והורס את איכות חייהם.
התושבים, בין היתר מכרכור, מצר ומועצה איזורית מנשה, טוענים כי הם מתקשים לנשום בשעות מסוימות ביממה ונאלצים להגיף את חלונותיהם על מנת שריח העשן החריף לא יחדור פנימה. הסיפור מזכיר במידה רבה את מטרד המפחמות, שהיה כאן באזור במשך שנים והגיע כמעט אל סיומו המוחלט לאחר שנים ארוכות של מאבק ב-2016.
תופעת השריפות הפיראטיות מוכרת מאוד בישראל והוגדרה לא אחת כ”מכת מדינה”. השריפות לא מתרחשות רק באזור מנשה, אלא גם בשרון – באזור המשולש, וגן באזור חוף הכרמל.
על פי התושבים, מדובר בריח של עשן ושריפה עם כימיקלים באוויר, המגיעים משריפות של גזם ושריפות פסולת פיראטיות נוספות, חלקן באישור משרד החקלאות וחלקן הגדול לא באישור ומגיעים משטחי הרשות הפלסטינית מעבר לקו הירוק (ממש כמו שקרה כאמור עם המפחמות) כאשר מדובר במטמנות פסולת שהשריפות בהן מתרחשות באופן יום יומי, חלקן מאשפה שמגיע מתוך שטח ישראל.
עוד הם מציינים כי ישנם ימים שאי אפשר לצאת החוצה, לא לשבת בגינה ואפילו לא לתלות כביסה, מכיוון שאליה מיד ידבק ריח חריף של עשן טורדני. מדובר במפגע המשפיע על עשרות אלפי תושבים בניהם מפרדס חנה-כרכור, תלמי אלעזר, להבות חביבה, מצר, מענית, מצפה אילן, חריש ועוד.

תושב כרכור צחי פרי, התראיין השבוע ל’כאן ב’ וסיפר על איכות החיים הירודה שהוא ושכניו חווים בתקופה האחרונה. “אנחנו חיים בכוננות מתמדת”, הוא מתאר. “מרגע ששוקעת השמש, אנחנו נכנסים לכוננות ספיגה. עין אחת על קבוצות הוואטסאפ, עין שנייה על קבוצת הפייסבוק בהן אנו עוקבים אחרי הריחות ומי מדווח ראשון”.
התושב מוסיף: “יש לנו חברים במצר, ומחכים לראות מה קורה. השריפות קורות בלילה וכאשר הרוח היא מזרחית אנחנו מרגישים את זה חזק. זה נורא ואיום, אנחנו נאלצים פשוט לסגור את כל הבית”.
התושב מעריך כי מדובר במאות אלפי אנשים שנפגעים מהסיפור. “אני אישית מכיר אנשים שדיווחו על בעיות בריאות כמו צריבה במערכות האף והנשימה, אני אישית חוויתי צריבות בעיניים וכאבי ראש”, הוא מציין. “זה מן ריח של שריפה ומתווסף אליו ריח כימי בלתי מוסבר. זו בעירה איטית כזאת עם חומרים כימיים. לא צריך להכביר במילים על ההשפעות הבריאותיות שלו”.
האכיפה של המנהל האזרחי, האמון על השטחים האלה, היא מוגבלת ורשת ב’ פורסם כי ב-4 השנים האחרונות מדובר על עלייה של 200% בתפיסת משאיות פסולת כאלה שמגיעות משטח ישראל בבקשה לעבור לשטחי הרשות. הישראלים הרוכשים את השירות מעדיפים אותו בכיוון שהוא זול יותר מהמקבילה הישראלית, מבלי שהם נותנים את הדעת כאמור – לזיהום הסביבתי ולמטרד שמגיע עד לפתח הבתים באזור המושבות ומנשה.
התושבים מספרים כי הם מדווחים השכם והערב ל’מוקד הסביבה’ בנושא השריפות והריחות – אך שום דבר מהותי לא נעשה ואין שקיפות ודיווחים חזרה לתושבים בנושא. “אנחנו לא יודעים מה נעשה עם התלונות האלה”, הוא אומר.
מהמנהל האזרחי נמסר לכאן רשת ב’: “אנו רואים חשיבות רבה במניעת מפגעי הסביבה בתחום יהודה ושומרון לרבות תופעת שריפות הפסולת ואנו משקיעים משאבים רבים בכך. מידי שבוע מתבצעות פעולות פיקוח ואכיפה כנגד פעילויות בלתי חוקיות באתרי פסולת פיראטיים, כמו גם פעילויות הסברה מול המועצות הפלסטיניות בנושא. בשנים האחרונות בוצעו למעלה מ-1,000 פעולות אכיפה כנגד מפגעים סדרתיים ברחבי יהודה ושומרון בהשקעה הנאמדת בלמעלה ממיליון שקלים בשנה.  אלה כללו בין היתר, תפיסות של משאיות המשליכות פסולת בלתי חוקית וכן כיבוי מוקדי שריפות”.
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר לרדיו כי “מפגעי הריח באזור מנשה מגיעים ברובם משריפת פסולת בשטחים פלסטיניים, המשפיעה על ישובי האזור. יש לפנות למנהל האזרחי שהוא בעל הסמכות באזורים אלה. יצוין כי מקום מספר שריפות שהתרחשו לאחרונה התגלו כשריפת פסולת חקלאית כאשר אישורים לשריפות אלה מתקבלים ממשרד החקלאות. אנחנו ממשיכים לבקש מהציבור לפנות בזמן אמת לגורמים הרלוונטיים במהם מוקד החירום של של המשרד להגנת הסביבה – *6911”.
מהמועצה המקומית פרדס חנה-כרכור נמסר: “פגישת עבודה התקיימה עם צוות איגוד ערים לשמירת איכות הסביבה שרון כרמל וקידום מספר סוגיות במרחב המועצה, שביניהם זיהום אוויר כתוצאה משריפות במרחב הסמוך למועצה”.
מאיגוד ערים שרון כרמל נמסר לרשת ב’ כי “האיגוד פועל בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות המקומיות והגופים הרלוונטיים על מנת לאתר ולטפל במפגע”.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

החל מאוגוסט: שינוי משמעותי בקרב רוכבי קורקינטים ואופניים חשמליים בישראל

יו”ר ועדת הכלכלה דוד ביטן קורא להחרים אופניים וקורקינטים חשמליים שלא יעמדו בתקנות להתקנת לוחית זיהוי. ביטן אמר את הדברים בדיון מעקב שכינס, לקראת הכניסה לתוקף של חובת התקנת לוחית הזיהוי ב-1 באוגוסט; משרד התחבורה: בחודש הבא נגיש לאישור הוועדה את תקנות הקנסות

קרא עוד »

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן