פרויקט מיוחד בתמונות: זכרון יעקב חוגגת 138 שנה – אז והיום

המושבה שנוסדה בחודש דצמבר 1882, חוגגת יום הולדת בפרויקט מיוחד ביוזמת המועצה - עם האתרים והאנשים של פעם ושל היום

המושבה זכרון יעקב מציינת החודש 138 שנים להיווסדה, ובפרויקט צילומים מיוחד שנערך במושבה, מספרים התמונות את מה שהיה אז במושבה וכיצד נראה אותו המקום בדיוק היום.

זכרון יעקב נוסדה ב-6 בדצמבר 1882 בידי עולים חובבי ציון מרומניה, והייתה המושבה השלישית של אנשי העלייה הראשונה. היא הוכרזה כמועצה מקומית בשנת 1950.

ראשוני המתיישבים הגיעו מרומניה באוניה "טטיס", שאורגנה על ידי הוועד המרכזי ליישוב ארץ ישראל וסוריה. האוניה יצאה מנמל גאלאץ שעל הדנובה ב-25 באוגוסט 1882, כשעל סיפונה הפליגו חמישים משפחות ובהן 228 נפשות. חלקן יצאו לגליל ליישב את המושבה ראש פינה, חלקם הגיעו לחיפה.

בהתחלה נקרא שמה של המושבה "זמרין", שם יהודי או שומרוני מתקופת הבית השני או תקופת המשנה אשר משמעותו בשפה הארמית-השומרונית הוא ככל הנראה 'כורמים' והשתמר בשמו של כפר האריסים הערבי "זמארין" ששכן במקום לפני רכישת אדמותיו וחידוש היישוב העברי ב-1882, וכן משום ששם זה הזכיר למתיישבים את השם "שומרון" בלועזית ('סמאריה').

בפרויקט צילומים מיוחד שמפרסמת היום המועצה, נראים מוסדותיה הראשונים של המושבה, בראי של אז ובראי של היום.

בית הספר העממי
תושבת המושבה רותי פרסקי הייתה תלמידת כיתה א' בשנת 1945, עת בית הספר העממי של המושבה שכן במבנה אשר משמש כיום את מוזיאון העליה הראשונה. ביום הלימודים הראשון הצטלמה רותי בפתח מבנה בית הספר, לאחרונה, כאקט נוסטלגי מקסים הצטלמה רותי בשנית על רקע הדלתות המפוארות של המבנה. אותה תמונה ישנה, אף שימשה לשיחזור הדלת כפי שהיא היום.


ספריה
הספריה הציבורית ע"ש יעקב לוי ז"ל שכנה תחילה ברחוב הרצל, במבנה אשר משמש כיום את משכ"ל, המרכז לשיפור כישורי למידה בניהול מחלקת החינוך. הספריה אשר התרחבה עם השנים עברה למבנה גדול יותר ברחוב הנשיא וכיום שוכנת ברח' הדגן.


בריכת בנימין
מצוקת המים אשר איפיינה את ימיה הראשונים של המושבה הצעירה, הובילה את הברון רוטשילד לפתוח בפרויקט מפעל מים, ליצירת מקורות מים נגישים יותר לתושבים המייסדים. טרם הפרויקט, נאלצו התושבים לסחוב דליים וכדי מים מהבירכה ומדיר אל קוט'אב – מרחק של מאות מטרים (חלקו בעלייה מאתגרת), פרויקט המים שהחל בשנת 1889 כלל חיבור צינור תת קרקעי, שבעזרת מנוע קיטור, איפשר הזרמת מי שתיה לבריכת בנימין, ששוכנת במדרחוב.


אהל יעקב
בית הכנסת אהל יעקב קם בשנת 1886. המבנה המרשים מהווה את בית הכנסת הראשון במושבה ומשמש את קהילת זכרון יעקב עד היום.

בית הכנסת אהל יעקב מבפנים

מוזיאון העלייה הראשונה ע"ש משה ושרה אריזון
המוזיאון שוכן ב"בית הפקידות" שנבנה בשנת 1894 ע"י פקידי הברון רוטשילד ונחשב בזמנו לגדול והמפואר בארץ ישראל ב-1903 התכנסה בו הוועידה הראשונה של המורים העבריים בארץ ישראל ובו אף הוכרז על הקמתה של הסתדרות המורים. בימי מלחמת העולם הראשונה הפכו השלטונות התורכיים את המבנה לבית חולים צבאי ולמסגד. כשנטשו את הארץ חזר הבנין לשמש את אנשי המושבה כבית ועד ובהמשך כבית הספר היסודי של המושבה זכרון יעקב. כיום מציג המוזיאון את תולדות העלייה הראשונה לארץ ישראל באמצעות סיורים מודרכים ומיצגים מרשימים.


המדרחוב
המדרחוב אשר ברח' המייסדים כונה בעבר רח' האיכרים, וכבר בראשית ימי המושבה שימש כרחוב מרכזי, בו בין היתר עברו חקלאי המושבה בהוצאתם את עדרי הצאן שברשותם למרעה.

גן טיול
הגן אשר נוסד בהובלת הברון, משמש את תושבי המושבה והתיירים כפיסת טבע קסומה במרחב האורבני של המושבה. גן טיול נודע כגן הראשון בארץ ישראל בו נטעה ההנהגה עצי נוי, עד אז נהוג היה לנטוע עצי פרי, מתוך תפישה כי יש למקסם את תמורותיו של העץ בארץ. בשנת ה-60 לחגיגות קום המדינה שופץ הגן.


מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן