אישה הגיעה עם עין נפוחה באופן חריג ואז התגלה: היא הסניפה ריטלין

אישה בשנות ה-40 לחייה הגיעה למרכז הרפואי מאיר עם עין נפוחה באופן חריג, ולאחר בדיקה, התגלה כי הגורם הינו הסנפת ריטלין. בעקבות המקרה פורסם מאמר ראשון מסוגו בנושא נזקי הסנפת הריטלין על הרס המחיצה והמבנים התקינים באף

המרכז הרפואי מאיר הוציא הבוקר (א’) אזהרה חמורה על נזקים העלולים להיגרם מהסנפת ריטלין.

ריטלין היא תרופה זמינה, הנמצאת כיום בשימוש נרחב בילדים וצעירים. בשנים האחרונות צוברת תאוצה תופעה של הסנפת ריטלין. בעיתון ‘הרפואה’ פורסם כי 7.5% מהילדים בישראל בין הגילאים 6-18 נטלו ריטלין. בסקר שנערך בקולג’ לאומנויות במסצ’וסטס בארה”ב, 16.6% מהסטודנטים הודו שהשתמשו בריטלין שלא לצורך, ו12.6% דיווחו שניסו להסניף ריטלין.

תופעת הסנפת ריטלין עלולה להיות מסוכנת וחשוב להיות מודעים לתופעות הלוואי, ולסכנות העלולות להיות טמונות בשימוש כזה.

לאור מקרה שהגיע למרכז הרפואי מאיר מקבוצת כללית, פורסם לראשונה בספרות הרפואית מקצועית מחקר המראה את תוצאות הסנפת הריטלין על הרס המחיצה והמבנים התקינים באף.

ד”ר מיכל בלאו-מוסט, מומחית א.א.ג במרכז הרפואי מאיר משתפת: “המחקר החל לפני מספר חודשים, לאחר שמטופלת בשנות ה-40 לחייה פנתה למיון עיניים במרכז הרפואי מאיר ודיווחה שמיד לאחר שקינחה את אפה, העין שלה התנפחה בצורה חריגה (בלט עין אקוטי). במיון נראו נפיחות עצומה, וחוסר יכולת להניע את אחת העיניים.

הסימפטומים שנצפו העלו חשש לזיהום פטרייתי חריף ומסכן חיים, ולכן המטופלת הובהלה להדמייה דחופה ולביופסיה מהאף והסינוסים, שם ברוב המקרים נמצא המקור של הפטרייה המסוכנת. בעת בדיקת האף לביופסיה ובעת ההדמיה, נמצאו הרס מוחלט של המחיצה האפית והרס של האנטומיה התקינה באף”.

ד”ר בלאו-מוסט מוסיפה: “בבדיקת הפתולוגיה נראה חומר זר בצורת קריסטלים בתוך הרקמה של המטופלת. בשל ממצאים אלו נעשה תשאול חוזר של המטופלת, שהודתה לבסוף כי התמכרה להסנפת ריטלין. בספרות הרפואית ידוע כי הסנפת קוקאין יכולה לגרום להרס של מחיצת האף, אולם לא היו דיווחים כאלו לגבי ריטלין.

על מנת להוכיח שהחומר הקריסטליני שנמצא ברקמת אפה של המטופלת הינו ריטלין, ביצעו הרופאים בביה”ח ניסוי בו פוררו קפסולת ריטלין, כפי שמפוררים אותה לפני הסנפה. הרופאים ערכו השוואה בין החומר הטהור בתרופה לבין החומר שנמצא ברקמת המטופלת, ומצאו שהחומרים זהים מורפולוגית”.

המאמר פורסם השבוע בכתב העת הרפואי IFAR  (International Forum of Allergy & Rhinology)והזו הפעם הראשונה בו מוכחת השפעת הסנפת הריטלין על הרס המחיצה והמבנים התקינים באף. פענוח המקרה התאפשר בזכות עבודת צוות הדוקה בין מחלקות עיניים, בהובלת פרופ’ אריה נמט וד”ר מיכל בלאו-מוסט, אא”ג בהובלת ד”ר פיראס קאסם, ופתולוגיה בהובלת פרופ’ דבורה קדרון במרכז הרפואי מאיר בכפ”ס.

511521cookie-checkאישה הגיעה עם עין נפוחה באופן חריג ואז התגלה: היא הסניפה ריטלין

דילוג לתוכן