נתונים חדשים: כמה קילומטרים בשנה נוסעים תושבי אור עקיבא וחדרה ברכביהם?

מאת: איתי טטרו, 19.05.2019, 14:00

תושבי אור עקיבא נוסעים יותר ברכבם הפרטי מאשר תושבי העיר השכנה • וגם: כמה אירועי חניה של השתלטות על מקומות חניה או חסימת מעברים קרו בחדרה בשנה החולפת?

מי נוסע יותר ברכב הפרטי, מרכז או פריפריה? ומהו הישוב שתושביו נוסעים הכי הרבה? מי נוסע יותר ברכב הפרטי ופחות בתחבורה הציבורית? האם תושבי הפריפריה משתמשים יותר ברכב הפרטי? או שאלה דווקא תושבי המרכז שמשתמשים בו יותר?

נתונים חדשים שמפרסמת היום (ראשון) עמותת “אור ירוק” חושפים כי תושבי חדרה נוסעים בממוצע ברכבם הפרטי כ-15,000 ק”מ בשנה. 

תושבי אור עקיבא נוסעים יותר: על פי הנתונים, אלה נוסעים כ-16,000 ק”מ בשנה. 

במבט ארצי עולה כי תושבי המרכז נוסעים פחות ברכביהם הפרטיים באופן משמעותי לעומת תושבי הפריפריה. ניתן לשער הסיבה נעוצה בכך שלתושבי המרכז המתגוררים בערים ישנן אפשרויות מגוונות ורבות יותר לנסיעה בתחבורה הציבורית לעומת תושבי הפריפריה המרוחקים.

עד כמה קשה מצב התחבורה הציבורית בפריפריה? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ”ס לשנת 2017 עולה, כי מי שנסעו הכי הרבה מכל תושבי המדינה ברכבם הפרטי הם דווקא תושבי רהט, שגומעים מדי שנה 22.3 אלף קילומטר בממוצע. מדורגים מיד אחרי רהט ברשימה הם תושבי ערד אשר נוהגים 20 אלף ק”מ בממוצע לשנה, ואחריהם תושבי כפר קאסם שנוסעים 19.4 אלף ק”מ לשנה בממוצע, תושבי עראבה עם 18.4 אלף ק”מ, ואחריהם תושבי שדרות שנוסעים בממוצע 18.2 אלף ק”מ בשנה.

בהשוואה לכך, במקום האחרון ברשימה זו, עם מספר הקילומטרים המועט ביותר בשנה, נמצאים תושבי גבעתיים, שנוסעים בממוצע 11.7 אלף קילומטר בלבד בשנה. אחריהם נמצאים תושבי רמת גן עם 12.1 ק”מ נסיעה ממוצעים מדי שנה, תל אביב-יפו מדורגת שלישית מהסוף עם 12.5 אלף ק”מ בלבד, ובהמשך תושבי הרצליה שנוסעים ממוצע של 12.8 אלף ק”מ ותושבי גבעת שמואל עם 13 ק”מ נסיעה ממוצע מדי שנה.

 

בתוך כך, עלייה של 20% באירועי החניה בחדרה בשנה האחרונה לעומת השנה שקדמה לה. לרגל כנס ישראל לחניה, תנועה ותחבורה שנערך השבוע בירושלים, ביוזמת המגזין חניה ותחבורה חשף ניצב אמנון אלקלעי, ראש אגף השיטור במשטרת ישראל נתונים חמורים בכל הקשור לאירועי חניה המתרחשים בערי ישראל.

על פי הנתונים, בחדרה ארעו 6,711 אירועי חניה בשנה החולפת. לדברי ניצב אלקלעי המשטרה פתחה בשנה החולפת למעלה מחצי מיליון אירועים בארץ שקשורים לחניה. מדובר ב-1 מכל -5 מקרים שהמשטרה פותחת ועוסקת בהם. אירועי חניה מוגדרים כאירועי חסימת מעברים, רכבים החונים במקום אסור ומקרים של השתלטות על מקומות חניה פרטיים והסגת גבול חניה פרטית.

ניצב אלקלעי “אירועים אלו באים לידי ביטוי בכך שאנשים משתלטים על מקומות חניה, ועושים פעולות יזומות שמגיעות לכדי אלימות. הרבה מאוד אנשים חונים בחניות פרטיות שלא שייכות להם, למרות שמדובר בעבירה פלילית.  יש כאלו שחונים באדום לבן ובאוטובוסים”. לדבריו, התופעה מתעצמת, כבר בשנת 2019 יש עליה של עשרות אחוזים השנה. יש מחוזות במשטרת ישראל שכל קריאה שניה או שלישית שלה קשורה לחניה, במקום שהמשטרה תתעסק בתאונות דרכים או באלימות או בדברים שמטרידים באמת את האזרח, המשטרה נדרשת לטפל בחניה.

אלקלעי אמר כי מסקר שעשתה המשטרה עולה שהציבור סובל מאוד מנושא החניה. “עשרות אלפי אנשים אמרו שזה הנושא הכי מטריד את האזרח. בין ההצעות לטיפול בבעיה הנפוצה שהעלה ניצב אלקלעי:  קנס מוגדל, התייחסות לעבירות חניה פרטית כעבירת תנועה, ולהתייחס אליה בניקוד -כתוספת שישית. כמו כן הציע אלקלעי לנקוט בהסדרה,והסברה, והרתעה. לדבריו הרשות המקומית היא הגורם המרכזי המוביל שצריך לטפל בבעיה זו.  “אני חושב שהדבר המרכזי שצריך לעשות הוא מניעה. הרשות המקומית היא הגורם המוסמך המוביל יש להם את היכולת גם אכיפה מקצה לקצה.