Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

תאונות הבנייה בפח”כ ● סערה בישיבת המועצה, האופוזיציה ניצחה בהצבעה; פרי-יגור: “לא חוקי”

תאונות הבנייה בפח”כ ● סערה בישיבת המועצה, האופוזיציה ניצחה בהצבעה; פרי-יגור: “לא חוקי”

האופוזיציה כינסה ישיבה שלא מן המניין בנושא תאונות הבנייה בפרדס חנה-כרכור * במהלך הישיבה עלתה קריאה להפסיק לאלתר את עבודתן של הבחרות הקבלניות שעובדות כיום במוסדות החינוך ושלהן עבירות בנייה * המועצה מצידה ענתה כי הנהלים והפיקוח הודק * בשלב ההצבעה נרשמה סערה לא קטנה

הסערה התורנית בישיבת מועצת פרדס חנה-כרכור: בישיבה שהתקיימה ביום חמישי האחרון (24.3), אותה יזמו חברי האופוזיציה, סערו הרוחות סביבו נושא תאונות הבנייה במוסדות החינוך במושבה.
כזכור, לאחרונה התרחשו מספר תאונות בנייה מזעזעות במושבה. בחודש ספטמבר 2021 קרס קיר שהיה בבנייה בממלכתי כרכור, למרבה המזל לא היו במקום תלמידים. בנובמבר 2021 נהרג פועל בניין לאחר שנפל מגובה באתר בנייה בשכונה החדשה הנבנית בכרכור. בחודש פברואר האחרון, פועל בניין נהרג ממוט ברזל כבד באתר בנייה ברחוב הכורש.

צילום אחת מתאונות העבודה בפרדס חנה | דוברות מד”א

בעקבות כך יצאו חברי מועצה בקריאה “לעצור את העבודות במושבה ולכנס דיון דחוף בנושא הבטיחות בנושא”, ואולם העבודות לא נעצרו. בהמשך לזאת, הגישו חמישה חברי מועצה בקשה לדיון במועצה בנושא וכינסו אותה ב-5 חתימות. הישיבה כאמור, התקיימה בחמישי, אליה הגיעו גם תושבים.

“לפני מספר חודשים הגשתי הצעה לסדר בנושא המשכ”ל (החברה למשק וכלכלה) בעניין הכלכלי”, פתח ואמר חבר המועצה יוני חכימי. “חשבתי שלא כדאי לבזבז כספי ציבור ולהעביר את העבודות אליהם – שהם גוזרים קופון משמעותי. לא חלמנו שאחרי מספר חודשים, נעסוק בנושא חוקי בטיחות עם בעיות בטיחות חמורות ביותר בעבודות ביישוב שקשורות אליהם. לראש המועצה לא אכפת מבטחון הילדים שלנו ועוברת על כך לסדר היום. בגלל זה ביקשנו את הדיון החשוב הזה”.

“נושא שלא קשור לקואליציה או אופוזיציה”

במהלך הישיבה הרבו חברי האופוזיציה לתקוף את ראש המועצה הגר פרי יגור, וטענו כי לא עשתה מספיק על מנת לעצור את העבודות ולבדוק את מחדלי החברות המעורבות – באם ישנן. חבר המועצה עו”ד אייל כגן הוסיף: “הדיון הזה חשוב וחשוב שהתושבים הגיעו. הנושא הזה לא קשור לקואליציה ואופוזיציה. יש לנו אחריות על היישוב שלנו. חילקנו לחברי המועצה את האסמכתאות. מדובר בנושא של הפסקת התקשרות עם שלוש חברות שעובדות כאן”.

ראש המועצה הגר פרי יגור | צילום ארכיון פרטי

על פי ההצעה לסדר שהגיש כגן, “מותו של עובד הבנייה וקריסת קיר בממלכתי כרכור, נעשו במסגרת עבודות שבוצעו עבור המועצה, על ידי משכ”ל…למרות הצהרות ראש המועצה שיפורסמו ממצאי קריסת הקיר, טרם קיבלנו לידינו ממצאים כאלו”.

כגן ציין כי בשטח פועלות שלוש חברות המתפעלות את הבנייה במוסדות חינוך שונים במושבה לקראת שנת הלימודים הבאה: ” חברה 1 שמבצעת את העבודות בבית הספר ‘נועם’ וכן בתיכון ‘שבילים’. חברה נוספת – 2-  שמבצעת את עבודות הבינוי בבית ספר ‘ממלכתי כרכור’ וכן בתיכון ‘אורט חקלאי’ “.

כגן הוסיף וכתב בהצעה לסדר כי “כנגד חברה 1 האמורה, הוצאו במהלך השנים כ-30 צווי בטיחות…רשיונה אל החברה הותלה באופן זמני למשך שלוש שנים, וב-28.2.22 הפכה ההתלייה לשלילה בפועל לשלוש שנים. למרות זאת מבקשת המועצה המקומית להמשיך בהתקשרות עם החברה באמצעות משכ”ל, תוך הסתתרות מאחורי טיעון שרשם הקבלים החריג את העבודות באתרי הבינוי שבהם פועלת החברה בפרדס חנה-כרכור”.

דרישה להפסיק את ההתקשרות עם חברות בנייה

על פי רשם הקבלנים, בדברים שפורסמו בחודש האחרון, על אף שהחברה הפסיקה לפעול באתרי בנייה שונים בארץ, חלק מהאתרים הוחרגו והיא ממשיכה לפעול בהם. בין האתרים – אלה בפרדס חנה כרכור, אך גם אתרים בגני תקווה, מודיעין, פתח תקוה, נצרת, רמת השרון, אילת ועוד.

חבר המועצה עו”ד אייל כגן | צילום ארכיון פרטי

גם בנוגע לחברה 2 טוען כגן כי רשיונה הותלה על תנאי והיא ממשיכה כאמור בעבודות הבינוי במושבה. כגן מוסיף: “ממש לאחרונה, התברר כי בשטח התפעול של חברה 2 בבית הספר החקלאי – נעצרו שני שוהים בלתי חוקיים….המועצה איבדה שליטה על המתרחש בתחומי הבטיחות במסגרת בינוי באתרי הלימוד…אנחנו לא יכולים לתת יד להפקרות הזאת”.

כגן וחבריו הציעו להפסיק מיידית את ההתקשרות עם חברה 1 ו-2 ואף להפסיק את ההתקשרות עם משכ”ל בהמשך לאירועים האחרונים. על ההצעה חתמו חברי האופוזיציה – כגן, כחימי, טל דנטס, עו”ד אלדד בר כוכבא ועו”ד מור כהן-עמר.

“מחלקת ההנדסה לא מצליחה לעמוד בעומס”

במהלך הישיבה זעם מ”מ ראש המועצה, יואב קעטבי, על הממצאים שהציגו האופוזיציה. “אם יש חברה שמחזיקה שב”חים פה בפרדס חנה – אני אלך להוציא אותו!”, ובכך הצטרף לעמדת האופוזיציה. “זה לא אופוזיציה-קואליציה פה, זה הילדים שלנו! קבלן שנפל לו קיר בבנייה פה ביישוב – אסור שהוא יהיה יותר ויעבוד כאן, נקודה”.

בין לבין התפרצו לדיון הורים מודאגים שטענו כי לא נעשה די לגבי בטיחות ילדיהם. “אנחנו נדבר כי אנחנו דואגים לילדים שלנו ורואים מה קורה בשטח”, אמרו.

חבר המועצה עו”ד אביעד סיני (בתמונה משמאל) לקח את רשות הדיבור: “השאלה מה עושים עם אירוע שקורה כי אירועים קורים. הצעתי להקים ועדת בדיקה בלתי תלויה. צריך לשאול – איך אנחנו מחזקים את אגף ההנדסה שלנו – שיתאים להיקפים שיש פה בפרדס חנה כרכור – ברמת פיקוח, ניהול פרויקטים. אי אפשר להטיל את העבודות שיש פה על אגף עם שניים וחצי עובדים. זה לא עובד באף מקום ולא פה. צריך להקים מנהלת עם 4-5 מהנדסים שיעבדו תחת מהנדס המועצה, גם לתשתיות וגם לבנייה – צריך לקבוע את זה עכשיו. לגבי משכ”ל – אני לא נגדם, אבל צריך לשאול איך הבם בחרו לארבעה פרוייקטים בפרדס חנה-כרכור, שני קבלים, כל אחד עם הקן צרעות שלו. חלק מהביקורת של האופוזיציה, לצערי הרב, נכונה ואני מסכים איתה. חלק מהאירועים לא טופלו כמו שצריך”.

המועצה: “הובאה חברה המתמחה בנושאי בטיחות ותוקנו כל הליקויים נכון להיום”

מהנדס המועצה אדר’ אריה רפפורט (בתמונה הקטנה  משמאל), התייחס לסוגיה. “אגף הנדסה מכיל תוכנית בטיחותית וגם תוך כדי עשייה יש חשש שדברים יתרחשו ואנו עושים כל מאמץ לקבוע כללים לעבודות בטוחות באתרי הבנייה”, אמר והוסיף: “אנחנו פועלים תחת חוזר מנכ”ל משרד החינוך. כלל ראשון הוא שיש בידוד פיזי מוחלט בין אתר הבנייה למתחם הלימודים היכן שנעשות עבודות. בית ספר חקלאי זה מקרה מורכב עם שלושה אתרי בנייה בו זמנית. כעקרון יש גידור וברגע שאחד התלמידים חוצה את הגדר אז העבודות נפסקות. כשאנחנו מכינים תוכנית מכרז ישנו חלק שנקרא – תוכנית בטיחות לבנייה באתר. את המסמך הזה עורך מהנדס בטיחות והוא קובע קווים מנחים לקבלן על פי מה שהוא לעשות. מבחינה משפטית, האחריות על בטיחות חלה על הקבלן ולא על הרשות כמזמינת העבודות.

“קבלן חייב לעמוד בכללים האלה לפני שהוא מתחיל בעבודות, כולל מנהל עבודה מטעם משרד העבודה, וכולל ממונה בטיחות מטעמו שאמון על הנושא. אנחנו מקיימים בכל פרויקט ישיבה שבועית לאותו פרויקט, במיוחד לאחר קריסת הקיר, נעשית בקרה על תוכנית הבטיחות.

“אנחנו עובדים נכון להיום עם חמישה קבלנים ממשכ”ל, כולל עוד אחד ב’מרחבים’ שבונה כעת את המבואה. אני לא חושב שיש קבלן במדינה שאין לו בעיית בטיחות. אנחנו נמצאים בתחום במדינה עם קבלנים רבים אבל לא כולם עוברים את ההכשרה המתאימה לנהל עובדים. מבחינת ממלכתי כרכור לאחר קריסת הקיר – לקחנו מהנדס בטיחות חיצוני, הוא הגיש דו”ח וניתן מה היו הגורמים לקריסת הקיר.

צפו בישיבת המועצה בנושא הבטיחות בפרדס חנה-כרכור

“בעקבות האירוע בשבילים עשינו עצירה מלאה של העבודות במושבה עם משכ”ל והכנסנו חברה נוספת המתמחה על נושאי בטיחות בעבודות והיא עשתה בקרה בכל אחד מהאתרים. תוקנו ליקויי בטיחות באתרי הבנייה כולם. כרגע, אנחנו מתנהלים באופן שעושה דגש מיוחד על בטיחות באתרים וגם בנושא הגישה. זו תוכנית העבודה שלנו”.

הצעת האופוזיציה עברה, ראש המועצה: “ההצבעה לא חוקית וללא סמכות”

בעקבות עוד התפרצות כעס של תושבים, אמרה ראש המועצה הגר פרי יגור: “אנחנו באותה סירה פה ורוצים שילדינו ילמדו בבטחה. הילדים האלה הם של כולנו. מבקשת שנשמור על כבוד הדדי. הדיון הזה גולש למחוזות פוליטיים במקום לשמור על הפן המקצועי. הדלת שלי פתוחה עבור כל תושב ותושבת”. בישיבה צוין כי הרגולטור קבע כי הקבלנים האמורים יכולים להמשיך לעבוד וכי המועצה לא אמורה להאפיל אל החלטה שכזו.

היועץ המשפטי עו”ד יניר גור התייחס לשתי נקודות. “בנוגע להצעה לסדר – אני סבור שהמועצה לא יכולה לקבל את ההצעה הזאת לסדר במובן הזה שההצעה הזאת גם לא יכולה לחייב אופרטיבית את המועצה לנקוט בפעולות שצויינו. המועצה מוסמכת לקבל החלטות אך ורק איפה שהחוק הקנה לה סמכות לעשות זאת. לגבי הרגולציה – נקודת המבט של המועצה מול המדינה. המדינה מפקחת על בטיחות באתרי עבודה באמצעות רשם הקבלנים, וזו האינדיקציה של  המועצה האם היא יכולה להתקשר עם קבלנים. המדינה לא קבעה רף של בטיחות בחוקים שלה”.

בשלב זה החל מחול שדים במועצה לנוכח אמירות היועץ כי אין למועצה עילה  להפסיק עבודה של קבלן בגין רישיון כאשר חברי המועצה חותרים לנושא הפרות הבטיחות. יואב קעטבי צעק: “זה קשקוש, תעלו את זה להצבעה וזהו”.

כגן חתר להעלות להצבעה ולא נתן לפרי-יגור להגיד את אשר תכננה בנוגע לנושא. לאחר שהעלה את הסעיף להצבעה הצביעו שבעה חברי מועצה בעד. בשלב זה שוב נזרקה הערה לאוויר ופרי-יגור החליטה לנעול את הישיבה, בניגוד לעמדת כגן שרצה להמשיך את ההצבעה. גם בסעיפים האחרים הצביעו שבעה בעד ההצעות של האופוזיציה אולם ראש המועצה אמרה כי “ההצבעה הזו אינה חוקית ולא בסמכות, היא לא רלוונטית בכלל”.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן