Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

תגלית: האדם הקדמון שהשתכן על הכרמל אכל נחשים ולטאות

במסגרת החפירות של חוקרי אוניברסיטת חיפה ביישוב הנטופי שנמצא בשמורת הטבע נחל מערות, מלפני כ-15 אלף שנים, נתגלו אלפי עצמות של נחשים ולטאות - שחלקם נאכלו כחלק מדיאטת האדם הקדמון

עדות ראשונה מסוגה בעולם לכך שהאדם הקדמון אכל כחלק מהדיאטה שלו גם נחשים ולטאות התגלתה במערת הנחל שבכרמל, במסגרת החפירות של חוקרי אוניברסיטת חיפה ביישוב הנטופי, מלפני כ-15 אלף שנים. הממצאים פורסמו בכתב העת היוקרתי Scientific Reports.

“אנחנו יודעים ממקורות היסטוריים שבני אדם אכלו נחשים כבר בימי הביניים, אבל עד כה לא הייתה שום עדות לכך שהם עשו זאת גם לפני 15 אלף שנים. ייתכן בהחלט שבעזרת השיטה שפיתחנו נוכל למצוא עדויות קדומות עוד יותר”, אמר ד”ר ראובן ישורון, מעורכי המחקר.

התרבות הנטופית בפרהיסטוריה של ארץ ישראל (15,000–11,600 שנים לפני זמננו) מהווה את תקופת המעבר בין תרבויות הציידים-לקטים של התקופה הפלאוליתית והחקלאים הקדומים של התקופה הנאוליתית והיא מתאפיינת בהרחבה של הדיאטה האנושית. באתר הנטופי מערת הנחל (אל-ואד) שבכרמל, שנחפרת על ידי ד”ר ראובן ישורון ופרופ’ מינה וינשטיין-עברון מהמכון לארכאולוגיה ע”ש זינמן באוניברסיטה, התגלו כבר בעבר אלפי עצמות של נחשים ולטאות על-פני שרידי רצפות הבתים הפרהיסטוריים.

אולם, בניגוד לעצמות של בעלי חיים אחרים שנמצאו באתר, דוגמת צבאים וארנבות, שהיו חתוכות ושרופות ולכן העידו בברור על כך שהן שימשו למאכל, לא היה ברור האם עצמות הנחשים והלטאות היו חלק מהדיאטה של אבות אבותינו הנטופים, או שאולי הם הגיעו לשם כשיירי טריפה של בעלי חיים אחרים.

כדי לענות על השאלה ערכה תלמידת הדוקטורט מעיין לב מהחוג לארכאולוגיה באוניברסיטת חיפה סדרה של ניסויים שבחנו כיצד ייראו עצמות נחשים ולטאות כשהן צלויות, מעוכלות בידי עופות דורסים או מרוסקות מדריכה ולחץ האדמה. תוצאות הניסויים הושוו לשרידי הזוחלים שנמצאו באתר במטרה להבין אילו תהליכים עברו על הממצא הארכיאולוגי מאז הגעתו לאתר ועד לחפירתו.

מהבדיקה הסתבר כי מינים רבים של לטאות ונחשים קטנים הגיעו לאתר כחלק מצניפות (פליטות חלקים לא מעוכלים שפולטים עופות) של עופות דורסים שקיננו במצוק נחל מערות, נפלו ואז נחשפו לתהליכי שחיקה ורמיסה על ידי יושבי האתר. בניגוד לכך, המינים הגדולים והלא ארסיים, קמטן החורש וזעמן שחור, נתפסו ככל הנראה על-ידי הנטופים למטרות אכילה.

“הקמטן הוא לטאה גדולה והעצמות שנמצאו היו נפוצים במיוחד בבתים הנטופיים ונדירים מחוצה להם, שם מצאנו בעיקר את שרידי הצניפות. על חוליות הזעמן השחור התגלו לראשונה סימני חיתוך כתוצאה מביתור עם סכיני צור. ממצאים אלה מצטרפים לעדויות רבות של צריכה של בעלי חיים קטנים בדיאטה הרחבה של הכפרים הנטופיים כתוצאה מהשינויים המשמעותיים באורחות החיים ובניצול הסביבה, שחלו עם המעבר מחיי הנדודים וראשית ישיבת-הקבע”, סיכמו החוקרים.

המחקר מבוסס על עבודת הדוקטורט של מעיין לב בהנחיית ד”ר ראובן ישורון ופרופ’ מינה וינשטיין-עברון בחוג לארכאולוגיה באוניברסיטה ובמימון מלגת נשיא האוניברסיטה למסלול ישיר לדוקטורט וקרן נתן רוטנשטרייך לדוקטורנטים מצטיינים. מערת הנחל נמצאת בשמורת נחל מערות המנוהלת על ידי רשות הטבע והגנים.

// בתמונה: שרידי עצמות לטאות ונחשים שנמצאו באתר נטופי בכרמל, צילום: רועי שפיר – באדיבות אונ’ חיפה

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

מכתב לעיריית חדרה להנצחת טל אליהו ז”ל: זה המקום המוצע

יו”ר ‘המחנה המאמין’ וחבר מועצת העיר בועז ביטון פנה בשבוע שעבר אל ראש העיר ניר בן חיים בבקשה להנציח את זכרו של חבר מועצת העיר טל אליהו ז”ל  | “טל אשר נגע במשך שנים בשליחותו בהמוני אנשים ממש, הקריב את חייו למען הפעילות הציבורית ולא ויתר לעולם על שליחותו הציבורית גם אם זה בא על חשבון ממונו, זמנו, וחייו שנגדעו בשיא עשייתו”

קרא עוד »

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן