Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

מגדלור ניוז

לא הוכנו לחירום: המקלטים הציבוריים באור עקיבא נזנחו עם השנים

מקלט אחד שימש כבית כנסת. מקלט אחר שימש לאחסון ציוד. במקלט אחר ההזנחה כל כך גדולה, שאין בו מים, ריח ביוב התפשט בו, עכברים ומיני חרקים מטיילים בו כבית קבע. כך נזנחו המקלטים ברחבי אור עקיבא בעשורים האחרונים, בין אם חלק מצד העירייה ובעיקר מצד התושבים בבניינים המשותפים.

עם פתיחת מלחמת “חרבות ברזל”, וההיערכות הקדחתנית לאפשרות של הסלמה בגזרות נוספות, הובילו את הרשויות המקומיות בישראל לפתוח את המקלטים הציבוריים, אלה שמשמשים אוכלוסיות שלהן אין מרחבים מוגנים בתוך הדירות. באור עקיבא – עם פתיחת המקלטים בימים האחרונים, התגלתה תמונה עגומה של מקלטים מוזנחים שאינם מטופלים וכאלה שהפכו להיות שמישים למטרות אחרות כאשר בחלקם בעייתי לאכלס בהם אזרחים בעת מצב חירום.

חשוב להבין כי אחזקת מקלטים הנמצאים בבניינים משותפים נתונה לאחריות הדיירים במבנה. על הדיירים לדאוג לניקיון המקלטים, לתשתיות, למנעול תקין שנמצא אצל אחד הדיירים. למרות זאת, עיריית אור עקיבא ומתנדבים יצאו בימים האחרונים לפעילות אינטנסיבית על מנת לפתור בעיות שצפו במקלטים, פונה ציוד רב, מקלטים נוקו, ונעשתה עבודה שלא נעשתה בהם שנים.

מקלט בשכונת קנדי. צילום: מור דבסטני

מ’, שאימו מתגוררת בעיר באחת השכונות הוותיקות נדהם ממה שסיפרה לו אימו – בנוגע למקלט ציבורי שהאחריות העירייה. “ממתי מקלטי חירום של פיקוד העורף הופכים לבתי כנסת ומתקני אחסנה?”, הוא תהה השבוע. “המקלט בשכונת קנדי, בואו תגידו לי איך אפשר לאכלס שכונה שלמה בתוכו? הכל סירחון, חלונות ממ״ד לא נסגרים. נכנסתי עם הבן שלי פנימה והוא דרך על קקי וזכוכיות. הוא חוזר הביתה היום, לממ”ד, אבל מה על התושבים ללא ממ”ד? מה על המבוגרים שצריכים לרדת במדרגות עם קקי וסירחון, הדלתות שיכולות ליפול עליהם?”.

תושבת אחרת זעמה: “יש בעיה במקלטים וזורקים אותנו לכלבים. בלי צפי לטיפול, בלי צפי לחזרה, בלי שום התייחסות רק עם שיח שחוזר על עצמו שיטפלו. אבל מי יטפל? מתי יטפלו?
אם בכלל יטפלו. ההורים שלי בני 64 וכמוהם עוד המון תושבים, וככל הנראה שאם תיהיה אזעקה לא יהיה להם לאן ללכת! כי ליושבי העיירה יש דברים חשובים יותר”.

ובינתיים, חבר מועצת העיר עו”ד נוח שמאילוב, קרא בשבוע שעבר לראש העיר אלי אנקונינה לכנס את מליאת מועצת העיר באופן מיידי כדי לאשר את הצעתו – שיקום תשתיות אינסטלציה וביוב כולל התקנת כלים סניטריים על חשבון העירייה לכל המקלטים בעיר, בדגש על בניינים משותפים בשכונות הוותיקות. “מאז פרוץ המלחמה, רשימת ׳אור עקיבא אחת׳ בראשות שמחה יוסיפוב הקימה סיירת מקלטים פרטית שלקחה על עצמה לטפל עד כמה שניתן במחדל המקלטים שנוצר בעיר בשנים האחרונות, בדגש על בניינים משותפים בשכונות הוותיקות”, ציין שמאילוב.

“במהלך הפעילות אנחנו עוברים במקלטים רבים ופוגשים קטסטרופה, מחדל של ממש, כזה שבתרחיש של מלחמה אזורית- עלול לפגוע ביכולת שלנו לשמור על חיי התושבים. ההצעה שאני מביא לסדר יום אינה עוסקת בפינוי, ניקיון או חיבור לחשמל, אלא במוצר הבסיסי ביותר במצב של מלחמה- שיקום תשתיות אינסטלציה ביוב ומים! אני קורא לממלא מקום ראש העיר לאשר את ההצעה שהגשנו לפיה העירייה תפעל לשקם את תשתיות האינסטלציה וביוב כולל התקנת כלים סניטריים על חשבון העירייה ולחבר את כל המקלטים ברחבי העיר (כולל בניינים משותפים) לנקודות מים”.

המועמד לראשות העיר וראש רשימת “חזון והגשמה” משה ביטון עדכן בראשית השבוע (ראשון, 22.10) כי בשבוע הקרוב, המקלטים יושמשו כולם. “מרגע זה, חובה לדאוג שלא נחזור למצב כזה, אחת לשנה לבצע בדק וטיפול מונע. אבקש היום לוודא שבכל מקלט יש ערכת ער”ן. יישר כח למנכ”ל העירייה וצוות עובדי הרשות שפועלים במרץ להכנת המקלטים”.

העירייה: “הוחלט כי בכל 97 המקלטים המשותפים תיעשה עבודה”

מעיריית אור עקיבא נמסר: “באור עקיבא 23 מקלטים ציבוריים אשר מתוחזקים במהלך השנה, ועברו תחזוק נוסף ויישור קו בעקבות המלחמה הנוכחית. בנוגע למקלטים המשותפים בבניינים, לאחר שנים של הזנחה ובעקבות ההסלמה הנוכחית, יצאה עיריית אור עקיבא, בהנחיית ראש העיר אלי אנקונינה, במבצע לסיוע וטיפול עירוני במקלטים אלו. חשוב לציין כי המקלטים המשותפים באחריות הדיירים בלבד, והעירייה רק מסייעת היכן שצריך.

“ביום חמישי שעבר, לאחר סיוע ראשוני של תאורת חירום ומים למקלטים, ערך ראש העיר סיור במקלטים הבעייתיים יותר, בין היתר בכאלה בהם ישנה סתימת ביוב או חוסר גישה לביוב בעקבות יציקת בטון שנעשתה בניגוד לחוק.

“עובדי העירייה קיבלו הנחיה לעבור במקלטים אלה ולבדוק כיצד ניתן לטפל בכך. בנוסף, הוחלט כי בכל 97 המקלטים תיעשה עבודה, ובעזרת תקציב של למעלה מ-300 אלף שקלים שהתקבלו ממשרד השיכון, יעשו עבודות להשמשת המים, הביוב והחשמל”.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
3 .
Inline Feedbacks
View all comments
אורית
אורית
24/10/2023 23:04

בגבעת אולגה באלי כהן כל המקלטים מוזנחים והעיקר שסידרו תמים ממש בדיחה. בושה לראש העיר אלק נבחר נציג שיחכה בסיבוב זבלים

דילוג לתוכן