Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

יופי טבעי ליד הבית: סקר טבע עירוני חשף בתי גידול, צמחים ו-290 מינים של חיות באור עקיבא

יופי טבעי ליד הבית: סקר טבע עירוני חשף בתי גידול, צמחים ו-290 מינים של חיות באור עקיבא

ממצאים מעניינים בעיר וסביבתה: איגוד ערים והחברה להגנת הטבע ערכו סקר טבע עירוני באור עקיבא וגילו מאות זנים של חיות, צמחים, שטחי טבע ועוד

סקר טבע עירוני שהתקיים באור עקיבא חשף פרטי טבע מעניינים – כאן קרוב לבית. במסגרת הסקר באור עקיבא אותרו ונסקרו אתרי טבע סביב ובלב המרקם הבנוי, ובסך הכל סומנו 12 אתרים ברחבי ובצמידות לעיר, בשטח של כ-30% מהתחום המוניציפלי.

כך התגלה, למשל, כי בעיר מגוון בתי גידול, טבעיים ומופרים כמו האתרים ה”חולות המזרחיים” ו”כביש החוף דרום”. חלקם משתרעים על פני מאות דונמים, כגון “נחל עדה דרום” ו”החולות הצפוניים” וחלקם מצומצמים ל”איים” קטנים ומבודדים כגון “עוטף בית הקברות” ו”רחוב הכרמל”.

סוקרי החברה להגנת הטבע חשפו גם כי באור עקיבא בולטים 11 בתי-גידול מגוונים, המהווים חלק חשוב ומשמעותי מאתרי הטבע האיכותיים: בתי גידול לחים, בתה על קרקע חולית, חורשות אקליפטסים, שיחיה ים-תיכונית, שטחי כורכר, שטחי חולות, פרדסים כרמים ומטעים, גידולי שדה, מעזבות ושטחי בור לצד שטחי גינון עירוני בתווך הבנוי בעיר. במסגרת הסקר תועדו בסה”כ 203 ממצאים נקודתיים הכוללים ממצאים בוטניים, זואולוגיים, גיאולוגיים, הידרולוגיים, מיפוי תשתיות לקליטת קהל ומפגעים סביבתיים.

בסקר תועדו 373 מיני צמחים שונים, חלקם נדירים, ייחודיים לישראל – אנדמיים ובסכנת הכחדה, ויש לציין את אתר נחל עדה דרום המייצגים מספר מינים ייחודים ואת אתר חרבת מלח (צפונית לעיר) המייצגים ריכוז מרשים של המין נרקים סתווי הנמצא בסכנת הכחדה.

עוד תועדו בסקר 290 מינים שונים של בעלי חיים, הכוללים זוחלים, עופות, יונקים, פרפרים ובעלי חיים האופייניים למקווי מים. מתוכם 19 מינים בסכנת הכחדה, כגון: צב יבשה מצוי, חמט גמד, שנונית שפלה, קרפדה ירוקה, אילנית מצויה, בז נודד, זמירון, חופמי גדות, רחם מדבר וקיפוד חולות.

השטחים הלחים בעיר כגון נחל עדה, בריכות חורף והאחו הלח מהווים אתר קינון מרכזיים למגוון מיני ציפורים, כגון: מיני חופמאים, לבנית קטנה, סכי קוצים, קנית ארופאית ועוד. ממצאים אלו, ורבים אחרים, התגלו על ידי אנשי יחידת סקרי טבע עירוניים בחברה להגנת הטבע, שביצעו בשנתיים האחרונות כ-20 סקרים ברשויות מקומיות במסגרת קול קורא של המשרד להגנת הסביבה.

“ערים רבות בעולם משמרות אתרי טבע הנמצאים בסביבה העירונית ושומרות על האופי המקורי והייחודי של הטבע המקומי לרווחת הציבור, ובישראל ניתן לראות כמה דוגמאות בולטות לכך – פארק הרצליה, פארק עמק הצבאים בירושלים ואתרי טבע עירוניים נוספים רבים המתוכננים ברחבי הארץ. אנחנו שמחים לראות יותר ויותר דיווחים של אזרחים בממשק הטבע העירוני של החברה להגנת הטבע. במיוחד עכשיו, שמשבר הקורונה הוכיח לכולנו את חשיבותו של הטבע העירוני הנמצא במרחק נגיעה לבתינו והדגיש את חשיבות השמירה, התכנון והניהול של אתרי טבע עירוניים נוספים, חשוב לשמור, לטפח ואף לתכנן אתרי טבע עירוניים נוספים”, אומרת זילברשטיין-ברזידה.

אבנר רינות, החברה להגנת הטבע

פאבל יליזרוב, מנהל אגף שפ”ע בעיריית אור עקיבא, מסכם ואומר כי בשנים אחרונות אור עקיבא עוברת שינוי התפתחותי ענק ותוך זמן קצר אמורה להכפיל את כמות התושבים המתגוררים בתחומה. “יחד עם זאת לכל שינוי שנעשה בעיר אנו מקדשים מחשבה רבה, כיצד תוך כדי פיתוח נצליח לשמר ולשפר את הטבע העירוני. דוגמא טובה לזה הוא נחל עדה שזורם לאורך כביש 4, שמתחיל מחורשת האקליפטוס האגדי, ממשיך לתוך אור עקיבא הוותיקה ומסתיים באזור תעשייה הצפוני.

“אנו רואים בו נכס טבע שיוכל להשפיע המון להתפתחות טבעית של מיני חי וצומח ייחודיים, מקום שיתרום רבות לשינוי האקלים באזור ויהפוך להיות כאטרקציה ומקום בילוי איכותי לאזרחי ישראל כולה. לכן, ראש העיר מר יעקב אדרי, עם שותפים נוספים מובלים תוכנית מיוחדת לפיתוח פארק נחל עדה שיהפוך את המקום למקום בילוי אטרקטיבי תוך מתן דגש לשמירת נכסי טבע הקיימים באזור”, הוא מסכם.

מנכ”ל איגוד ערים לאיכות סביבה שרון-כרמל, ניר סהר, אומר כי “האיגוד קידם בשנים האחרונות סקרי טבע בקרב 18 הרשויות החברות באיגוד ובניהם עיריית אור עקיבא וזאת לשם הטמעת ערכי הטבע במרחב הבנוי לשיפור איכות חיי התושבים לרבות תיעוד ואיסוף של המגוון הביולוגי המקומי, שמירה על ערכי טבע ומשאבים הקיימים במרחב העירוני, לצד איתור מינים חדשים ותופעות טבע ייחודיות. “סקרי הטבע מספקים הזדמנות יוצאת דופן לעצור את מירוץ היום יום, לצאת ולהכיר פינות של  טבע ועושר מינים מן החי, גם בתוך עיר סואנת ובסביבתה. החיפוש ותיעוד המינים מייצרים הזדמנות להתחבר אל הטבע ולהעלות מודעות לחשיבות הנושא הן בקרב אנשי המקצוע בתחום התכנון העירוני, הציבור הרחב ותלמידי בתי הספר”.

יו”ר האיגוד אסיף איזק ציין כי נתוני סקרי הטבע מכלל הרשויות במרחב האיגוד מהווים בסיס לתכנון עירוני מקיים ויכולים להוות בסיס לקבלת החלטות סביבתיות המקדמות את ישראל למדינה סביבתית וירוקה ונעימה לתושביה. “הפרויקט באור עקיבא  נוצר מתוך שיתוף פעולה נרחב של תושבי אור עקיבא מכל השכונות ובכלל זה של  תלמידי בית הספר אשר הביעו התלהבות וסקרנות מלמידה וחקר בשטח הפתוח, הזדמנות להכיר מקרוב את השכונה בה הם מתגוררים ואת מגוון המינים הייחודי הקיים באזור”, הוסיף. צילומים: מגדלור ניוז

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן