Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

שמאות מוקדמת – מה חשוב לדעת? // מאמר מקצועי מאת עו”ד מוחמד ג’בארין

שמאות מוקדמת – מה חשוב לדעת? // מאמר מקצועי מאת עו”ד מוחמד ג’בארין

שמאות מקדימה היא שמאות הנעשית על ידי שמאי מקרקעין מוסמך לפני שחתמתם חוזה רכישה לדירה, מחירה גבוה משמעותית ממחיר שמאות שנעשית על פי הפנית הבנק לשמאי לאחר חתימת הסכם המכר, אך דבר זה מתגמד מול הסכנות באי עריכתה

מאז הוסמכתי למקצוע בשנת  1995 ביצעתי עבור לקוחותיי אלפי עסקאות מקרקעין ברחבי הארץ, דבר שהקנה לי ניסיון רב אותו אני מעמיד לרשותכם והפעם אני מבקש לשתף אותכם במאמר בעניין שמאות מוקדמת.

רוב עסקאות המקרקעין בארץ הן בתחום רכישת ומכירת דירות מגורים אשר ממומנות באמצעות נטילת משכנתא ו/או הלוואה מהבנקים למשכנתאות או מגופים פיננסיים אחרים הפועלים בתחום.

הבנק אשר מעניק את המשכנתא יבקש לקבל לידיו שמאות על מנת להעריך את שווי הנכס  ולוודא כי הוא תואם את מחיר הרכישה וכי אין בנכס חריגות בניה ו/או בעיות אחרות שעלולות להפוך את הנכס לבטוחה לא טובה עבור הבנק. ערך הנכס הקובע עבור הבנק הוא לפי שמאות או חוזה רכישה – הנמוך מבין השניים.

השלב בו נהוג בדרך כלל לבצע שמאות הוא לאחר קבלת אישור משכנתא, חתימת חוזה רכישה והקמת תיק משכנתא בבנק למשכנתאות. במקרה זה, ינפיק הבנק למשכנתאות הפניה לשמאי מקרקעין המכילה בדרך כלל שמות של  שלושה שמאים ויותר  הנבחרים באופן אקראי על ידי מחשב הבנק. הלווה יבחר שמאי מהרשימה של הבנק ויפנה אליו לצורך ביצוע שמאות. במקרה זה, המחיר עבור השמאות יהיה נמוך מהמקובל לעומת שמאות פרטית והוא יהיה במחיר המפוקח על ידי הבנק .

מטרת השמאות הינה קבלת תמונת מצב ריאלית לגבי הדירה, מצבה התכנוני, המשפטי ושוויה האמיתי. כאשר חותמים על עסקת רכישת דירה ללא ביצוע שמאות מקדימה באמצעות שמאי מקרקעין מוסמך, אנחנו עלולים לגלות בשלב מאוחר מדי כי קיימות תקלות המפחיתות משווי הדירה ובמקרים מסוימים הופכות את הדירה לבטוחה לא מקובלת על הבנק. המשמעות במקרה כזה היא שהרוכש יהיה חייב לממן את עסקת הרכישה מכיסו במקרה בו לא תאושר הדירה כבטוחה לקבלת משכנתא  או להשלים את החסר מכיסו הפרטי במקרה ושווי הדירה יהיה נמוך מהמחיר שנקבע בחוזה הרכישה. במקרים מסוימים כאשר אין יכולת לגיוס הון עצמי נוסף עלולה עסקת המכר להתבטל על כל המשתמע מכך.

על פי הסטטיסטיקה, כעשירית מבקשות האשראי לא מאושרות כתוצאה מדו”ח שמאי מקרקעין שעלול להצביע על שווי נמוך משמעותית מזה שנקבע בהסכם המכר או על תקלות תכנוניות ו/או אחרות בנכס עצמו. באפשרותנו למנוע תקלה זאת באמצעות הזמנת שמאות פרטית מקדימה וזאת לפני החתימה על הסכם המכר, דבר שאני תמיד ממליץ ללקוחותיי לעשות גם אם אין להם צורך כלל במשכנתא.

שמאות מקדימה היא שמאות הנעשית על ידי שמאי מקרקעין מוסמך לפני שחתמתם חוזה רכישה לדירה, מחירה גבוה משמעותית ממחיר שמאות שנעשית על פי הפנית הבנק לשמאי לאחר חתימת הסכם המכר, אך דבר זה מתגמד מול הסכנות באי עריכתה.

כשאנחנו מחליטים לרכוש  דירה, לרוב אנו מחפשים דירה שתתאים לצרכים שלנו מבחינת המיקום, המצב הפיזי והמחיר. יחד עם זאת, חשוב לא פחות לוודא שהדירה שמצאנו אותה וראינו אותה בעיני קונה סביר מוגדרת נכון מבחינה משפטית ותכנונית. פעמים רבות עלולות להופיע בדירה שאנחנו מעוניינים לרכוש, בעיות שונות המונעות מהבנק להכיר בה לצורך שיעבוד הנחוץ כדי להעניק לרוכש את המשכנתא. אלה יכולות להיות בעיות של רישום הנכס בטאבו ו/או ברשות מקרקעי ישראל, אי יכולת לזהות אותה במקרה של רישום במושע (חוסר הסכם שיתוף או רישום בית משותף למשל) , חריגות בנייה, היות הדירה חלק ממבנה מסוכן, חלוקה לא חוקית וסוגיות נוספות שלא חשבנו ולא ידענו עליהן.

מהאמור לעיל אנחנו יכולים להבין את חשיבותה של שמאות מקדימה ואת היתרון שלה עבורנו בגילוי אי התאמות בדירה מבחינה תכנונית ומשפטית ואת שוויה האמיתי, דבר שיעזור לנו בין היתר לקבל החלטה מושכלת לגבי כדאיות הרכישה ואף לנהל משא ומתן מחדש לגבי המחיר מול המוכר.

אבהיר כי הבדיקות הנערכות על ידינו כעורכי דין  הן חשובות אך לא מהוות  תחליף לשמאות מוקדמת המבוצעת ע”י שמאי מקרקעין מוסמך , מאחר והשמאי עורך ביקור פיזי בנכס ובודק את התאמתו לתשריטים ולהיתר הבניה.


לייעוץ וליווי בעסקת מכר/רכישת דירה הנכם מוזמנים לפנות אלינו.

עו״ד ג’בארין – משרד עורכי דין ונוטריון, שד’ דוד המלך 520, אור עקיבא. טלפון לתיאום: 054-6171780, 04-6263460 פקס: 04-6100248 או באתר.  


// האמור אינו מהווה תחליף לייעוץ משפטי.
// מדור משפטי בשיתוף עם עו”ד מחמוד ג’אברין (מדור חסות)

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

מחקר חדש: אלצהיימר מתחיל כ-18 שנה לפני האבחון הקליני

מחקר חדש בכתב העת היוקרתי בעולם מצא שאלצהיימר מתחיל כ -18 שנה לפני האבחון הקליני | כ-150 אלף איש בישראל מתמודדים עם המחלה, שנפוצה יותר בקרב נשים מאשר בגברים ועד שנת 2050, מספרם ישלש את עצמו | בדיקת דם חדשה בישראל יכולה לנבא את המחלה בשלב מאוד מוקדם וברמת דיוק גבוהה

קרא עוד »

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן