ראש עיריית אור עקיבא בפועל, אלי אנקונינה, בראיון לפסח: "אני מלא סיפוק, תהליכים רבים יבואו לביטוי בזמן הקרוב"

ראש עיריית אור עקיבא בפועל שזכה השבוע לאמונם של חברי מועצת העיר, פועל בשנה האחרונה לשנות מקצה לקצה את התנהלות העירייה.  בראיון לחג הפסח הוא מתאר את מצב העירייה אותה קיבל לפני כשנה, את הפיתוח בשכונת אור ים, את התקדמות הפרוייקטים בנושא התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות. והוא גם מסביר למה חשוב לו להיות ראש עיר של כל המגזרים 

החודש הפך אלי אנקונינה, מממלא מקום ראש העיר אור עקיבא לראש העיר בפועל באופן רשמי, לאחר שזכה לאמונם של חברי מועצת העיר בישיבה מיוחדת.

אנקונינה, שבמשך השנה האחרונה קיבל סמכויות רבות והתנהל כראש עיר של ממש, מוערך בקרב רבים מתושבי העיר. במשך 30 שנים שהוא מכהן בתפקידים ציבוריים, מיו"ר מועצה דתית דרך איש ציבור כחבר מועצה, כסגן וכמ"מ ראש העיר ולמעשה הוא נחשב לאחד מחברי המועצה הוותיקים והמנוסים באור עקיבא.

לכבוד חג החירות, חג הפסח, הוא מספר על השנה האחרונה מנקודת מבטו וצופה אל העתיד – אל אור עקיבא המתפתחת, המשגשגת והגדלה, שקולטת אליה אוכלוסייה חדשה ומגוונת.

הנסיבות המיוחדות בשנתיים וחצי האחרונות והתפטרותו של ראש העיר יעקב אדרי, הובילו לכניסתו של אנקונינה לחזית קבלת ההחלטות. "קיבלתי עירייה במצב גרעוני עם תקציב שאושר ב-2018, שלוש שנים התנהלה העירייה ללא תקציב", הוא מתאר.

"זה דבר שניכר בכל התחומים. קיבלתי מועצה לעומתית וחוסר יכולת להעביר החלטות מליאה. למרות הכל, בשנה האחרונה הכנו תקציב בליווי משרד הפנים, כולל תוכנית הבראה, והצלחתי לנווט את העירייה לתקציב מאושר ותפקוד מלא של כל האגפים והמחלקות.

"התקציב שאושר כולל הגדלה של כ-20 מיליון ש"ח לטובת אגפי שפ"ע, חינוך וביטחון, ותהליכים רבים שנמצאים בהתנעה ונראה אותם בעתיד קרוב".

"הצלנו את העיר מנפילה לתהום"

אנקונינה מבטא סיפוק גדול מהתפקיד שקיבל ומהעשייה שנרקמת לה אט אט. "אני מלא סיפוק מהעשייה ומההצלחה להוביל את העיר למצב בו היא נמצאת מכל הבחינות", הוא אומר. "ההרגשה שלי 'שהצלנו' את העיר מפני נפילה לתהום. טרם הספקתי להקים מרכז שירות לתושב שייתן פתרון ומענה מיידי לכל פנייה אבל התהליך בהתנעה, יוצא לדרך ואפעל בכל הכוח שהמרכז ייפתח ויפעל כבר בחודשים הקרובים".

אנקונינה מרבה להזכיר את חוד החנית של העיר – מערכת החינוך, בה הוא מתגאה בכל מקום. "אני גאה במערכת החינוך שלנו. 92% זכאות בגרות, 20 אחוזים למעלה מהממוצע הארצי. לנוכח ההשקעה בחינוך בתקופה מורכבת, הגדלתי את תקציב החינוך ב-8 מיליון ש"ח וכך גם ננהג בעתיד".

תקציב העיר אושר ע"י משרד הפנים. כיצד הדבר ישפיע על התנהלות העיר?
"נראה את השינויים בשטח כבר בזמן הקרוב – במסגרת אגף שפ"ע, בטיפול בגינון שיוביל לניקיון העיר, תוספת משמעותית תינתן לחינוך ולביטחון. לכל אגף יש תקציב מובנה שיאפשר לו לפעול כל השנה תחת תקציב מסודר. כאחד שהגיע מעולם העסקים, אני מאמין שכך ארגון בריא צריך לפעול".

"העיר תגדל בצורה משמעותית"

אור עקיבא הכפילה את עצמה בשנים האחרונות, ושכונת אור ים הולכת ומתאכלסת, שכונה חדשה לחלוטין שצפויה להכפיל אוכלוסיית העיר ותגדיל אותה בצורה משמעותית. שאלנו את אנקונינה, כיצד העירייה וגורמי הרשות נערכו לשינוי ולקליטתם של אלפי תושבים חדשים שעברו וצפויים לעבור להתגורר בה.

"אור עקיבא נמצאת בתנופת פיתוח", מסביר ראש העיר בפועל. "בשכונת אור ים יהיו 4,000 יחידות דיור. עם בחירתי, לפני כשנה, גיליתי פער עצום במבני חינוך וציבור. זה היה כשאכלסנו 1,000 יחידות בשכונה החדשה, לא היו בה עדיין גנים, בתי ספר ומעונות יום. נאלצנו לקלוט את כולם בשכונות הוותיקות יותר.

"כעת אני שמח לבשר שהצלחנו בזמן קצר מאוד לסיים בניית בית ספר יסודי עם 24 כיתות, 3 גני ילדים שכבר פועלים, ו-12 גנים שבנייתם תסתיים עד ספטמבר הקרוב. כך ניתן מענה לאיכלוס שכונת אור ים. במקביל, החל קידום תיכנון מתנ"ס ואולמות ספורט, בתי כנסת ומקוואות בשכונה".

תוספת האוכלוסייה בשכונת אור ים לצד פתיחתם של עסקים חדשים ומבני ציבור, יביאו בהכרח לתנועה רבה וצפיפות של כלי רכב ברחובות הראשיים, במיוחד בשעות הבוקר ואחר הצהריים. "במסגרת פיתוח השכונה, משרד התחבורה דרש שינוי צומת דוד המלך-הנשיא והפיכתה למרומזרת במטרה לתת מענה לגידול כמות התנועה בחלק זה של העיר", מסביר אנקונינה.

"בנוסף, מכיוון דרום, ביציאה הדרומית לשכונה, החלו עבודות הרחבת כביש 651 עם פנייה חופשית ימינה לכיוון קיסריה ויציאה אל כביש 4. על פי דעת כל המומחים ויועצי התחבורה,  פתרונות אלה צפויים לתת מענה לגידול האוכלוסייה".

ממשיכים לקדם התחדשות עירונית

אנקונינה מכיר היטב את השכונות הוותיקות באור עקיבא. הוא גדל בהן ומתגורר בשכונה ותיקה עד היום. נושא ההתחדשות העירונית נמצא בראש מעייניו ולדבריו, עיריית אור עקיבא והרשות להתחדשות עירונית הארצית החלו בהכנת תוכנית אב להתחדשות עירונית בשכונות הוותיקות בעיר.

"הפרוגרומה מדברת על 1840 יחידות דיור – פינוי בינוי ביתר השכונות, לא כולל שז"ר, והיתר – במסגרת תמ"א 38. חלק נוסף מהעיר ייוותר ללא שינוי – אך צפויים שדרוגים וחידושי תשתיות בתחומי הביוב, המים, הניקוז, התחבורה, מבני החינוך והציבור – ובעצם כל דבר שייתן מענה לתחום בשכונות אלה. כל אלה נדונו בוועדה המחוזית ואנחנו בישורת האחרונה".

כיצד אתה מתכוון לקדם את נושא פינוי-בינוי בשכונת שז"ר?
"במשך האחרונה מתקיימים דיונים מקצועיים בין חברות תדהר, שיכון ובינוי והעירייה. נערכו פגישות בלוחות זמנים של אחת לשבוע. היו כמה בעיות שדורשות פתרונות בשכונה, אחד מהם הוא נושא התחבורה. הבאנו יועצים, בדקו את השטחים  ועלו מספר פתרונות על השולחן, בהם שני נתיבים בעורק תחבורה ראשי, יציאה מהמחלף ועוד. נושאי התשתיות, המים, הביוב והניקוז סוכם מול היזמים. נותרו מחלוקות מצומצמות.

"התוכנית הוכנה ב-2015 ומאז מחיר הקרקע הכפיל את עצמו. לכן, הצענו לבנות עוד שטחי מסחר ותעסוקה שיהוו מקור הכנסה לעירייה. בפרוגרמה  – מבני הציבור, יש הסכמות. ברגע שנסיים את הסכם הפיתוח הסופי, הוא יובא לאישור מליאת מועצת העיר.

"אני מאמין מאוד בפרויקט פינוי-בינוי שז"ר. דחפתי את הפרויקט כל הזמן ואני רואה בעיני רוחי את השכונה שהופכת משכונה מיושנת לשכונת יוקרה מודרנית מתקדמת, עם מגדלים לגובה".

גם בתחום החינוך מדגיש אנקונינה כי ישנה השקעה רבה בנושאי החדשנות והפדגוגיה. "השקענו מאות אלפי שקלים בכיתות חכמות, בתי ספר וגני ילדים. הכנסו את מרכז המוזיקה לבתי הספר והגנים, ב-'עתידים' שילבנו מגמת מדעים וטכנולוגיה, נעשית הכשרת תלמידים ליחידת 8200 בצה"ל ואנו מטפלים גם באוכלוסיות חלשות וכאלה עם צרכים מיוחדים.

"השנה הקמנו מבנה חדש להקמת מעון יום שיקומי וגן ילדים שיקומי לפעוטות וילדים – שאילולא הפתרון החשוב הזה שהיו יוצאים מכאן להוסטלים בחוץ. כעת יש להם מענה בתוך העיר. כל זה לא היה קודם. אנו משקיעים רבות בנושא מניעת בריונות ברשת, טיפול, הרצאות וסדנאות".

שיתופי פעולה לצד הערכה על העשייה

כשישה חודשים נותרו לפני מועד הבחירות לרשויות המקומיות וראש העיר בפועל מודע למצב הפוליטי הרגיש בעיר אך גם אופטימי. "יש לי תמיכה רחבה במועצה, 10 מתוך 13. מערכת היחסים במועצת העיר טובה, חלק מהחברים מעירים ומאירים ואנחנו פועלים בשיתוף פעולה למען הצלחת העיר. אין התנגחויות מיותרות. התחושה שלי היא שהם מעריכים את מה שנעשה, עושים בצנעה ואהבה, הם מעודכנים ומסייעים. אציין את שיתוף הפעולה עם סגני ראש העיר, ארקדי גדילוב, ילנה זסלבסקי והמשנה לראש העיר, יוסי כדורי".

חלק מהתושבים רואים בך מועמד מגזרי. מה יש לך לומר להם?
"מעולם לא הייתי מגזרי. מצביעיי, בחלקם הגדול, אינם מהאוכלוסייה החרדית. התפיסה שלי – ומי שמכיר אותי יודע – היא מתן שירות לכולם, לכל התושבים ולא רק למגזר מסוים, או לחרדים בפרט.

"כשהייתי יו"ר המועצה הדתית היה חשוב לי נושא הנפטרים חסרי הלאום שנאלצו למצוא מקומות קבורה מחוץ לאור עקיבא. יזמתי הקמת חלקה בעיר למחוסרי לאום בבית העלמין המקומי. הדבר נתן מענה למשפחות של נפטר, בהם האב יהודי והאם גויה. בנוסף, אני נותן מענה לקהילת דוברי הרוסית, מכבד את הטקסים ונותן מה שאפשר כדי לסייע לתושבים".

מה ייחודי באור עקיבא ביישוב לעומת ערים אחרות?
"מיקום אסטרטגי, עיר בעלת פוטנציאל להפוך לפנינת האיזור. התהליכים שהתחלנו ושאני מתכנן, יהפכו אותנו לפנינה כזו. בהזדמנות זו אאחל לכל תושבי אור עקיבא ובני משפחותיהם חג פסח כשר ושמח, שנרבה באהבת חינם וכבוד הדדי, שנחגוג יחדיו את ליל הסדר בבריאות טובה ובשפע ברכה".

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ"ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן