Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

תגידו מזל טוב לפרדס חנה-כרכור: המושבה חוגגת

תגידו מזל טוב לפרדס חנה-כרכור: המושבה חוגגת


לוגו 90 שנה לפרדס חנה-כרכור ואיחוד המושבות


מתנדבי וחוקרי בית ראשונים עמלים זה שנים רבות לאיתור תאריך היווסדה המדויק של פרדס חנה כרכור. עד כה גרסה הסברה כי המושבה נוסדה בסוף חודש מרץ 1929.

השבוע בעקבות בדיקה מדוקדקת של ד”ר גיל שליו, מתנדב בית ראשונים, בארכיוני עיתון ‘הארץ’ התגלתה ידיעה ממנה עולה כי תחילת ההתיישבות בפרדס חנה התרחשה ב-15 במרץ.

הידיעה אותרה הודות לעלייתו לאוויר, ממש השבוע, של ארכיון עיתון ‘הארץ’ עם העיתונים שיצאו בין השנים 1929-1932. מהידיעה המקורית שנסרקה בארכיון העיתון הוותיק והתפרסמה במרץ 1929 עולים פרטים על החזון שעמד בפני מקימי הישוב בשנותיו הראשונות. על פי הדיווח ” המושבה החדשה תשתרע על שטח של שלושים אלף דונם ועליהם יינטעו פרדסים.”

 



כותרת הידיעה – “המושבה החדשה ‘רביה'” כאשר בסוגריים ניתנת התייחסות לשמה החדש- פרדס חנה, שם המוסבר בגוף הידיעה . מתוך הידיעה: “בחודש זה נוספה נקודה חדשה לישוב העברי בארץ. ב-15 למארס נכנסו ראשוני המתיישבים לבתיהם במושבה החדשה ‘רביה’, אשר לפי השמועה תקרא בשם “פרדס חנה” על שם גברת אחת ממשפחות הבארון.”עוד מהידיעה ההיסטורית: “לפי התכנית שעובדה ע”י המהנדס קסלמן יהיו במושבה 800 בית, מהם 50 בתי פועלים והשאר בתים למתיישבים פרטיים ובנינים ציבוריים שונים.”

הידיעה החשובה מתגלה בעיתוי חגיגי במיוחד -שנת ה-90 להיווסדה של פרדס חנה ויובל לאיחוד המושבות. בהמשך לכך, לחשיפה המשמעותית צפוי ביטוי כבר השבוע במסגרת אירועי ציון 90 שנה למושבה בבית הראשונים בישוב. אירית אורן, ד”ר גיל שליו, חוקרי בית ראשונים והפעילים הרבים העושים מלאכתם בהתנדבות צפויים ביום שישי הקרוב לחנוך מעטפה עם לוגו חגיגות ה-90 לפרדס חנה ו-50 לאיחוד המושבות ועליה בול פרדס חנה (אנדרטת הנח”ל) הנושא חותמת התאריך-15 במרץ. במסגרת חגיגות השנה נערכים בבית הראשונים  להצבתה של תערוכת חוצות במהלך השבועות הקרובים לציון 90 שנות קיום ושגשוג של המושבה האהובה.




ד”ר גיל שליו, מספר: ” הקדמה הטכנולוגית מאפשרת לנו הצצה נדירה ורבת ערך לשנים הראשונות של הישוב היהודי בארץ המתועדות על גבי דפי העיתונות. הסריקה הנמרצת של מערכת ‘הארץ’ את העיתונים שראו אור בשנים אלו והעלאתם לרשת מרחיבים את המידע שהיה קיים עד כה על נושאים רבים בהם לשמחתנו, פרדס חנה כרכור. אני וצוות ‘בית ראשונים’ מזמינים אתכם להתעדכן ולהגיע לתערוכה  ולפעילויות השונות שנקיים השנה במסגרת חגיגות יום ההולדת של ‘ראביה’ היא פרדס חנה, ושל איחוד המושבות”. 

מנהל עמותת בית ראשונים, אירית אורן מסרה: “תאריך תחילת ההתיישבות בפרדס חנה הוא תאריך הולדתה. ארכיון מטבעו הוא מערך דינאמי המתעדכן מפעם לפעם. אנו בבית הראשונים מקבלים לאורך השנים פיסות מידע נוספות ומעניינות בהן- תצלומים מאלבומים פרטיים, תרומות של חפצים בעלי ערך היסטורי, סיפורי משפחות, מידע שהיה אגור בבתים הפרטיים ומצטרף עם העברתו לארכיון הציבורי”. 



סגן ראש המועצה, יו”ר ועדת איכות סביבה ומחזיק תיקי תיירות וקהילה, עו”ד אייל כגן, אשר העביר את המידע החדש לידי המועצה מציין כי “ההתחקות אחר ההיסטוריה המרתקת של פרדס חנה וכרכור באמצעים השונים בהם אמצעי התקשורת היא מלאכה סיזיפית אותה מבצעים בהתנדבות  פעילי בית ראשונים, נשאה השבוע פרי נוסף. במובן מסוים לקבל את המידע כהנהלת הרשות זה להיות חלק מההיסטוריה”. 

ראש המועצה, הגר פרי יגור, ציינה כי “זוהי פיסת היסטוריה נדירה שממקמת את פרדס חנה על ציר הזמן בשנותיו הראשונות של הישוב היהודי בארץ ישראל, ומעניקה לה תאריך פורמאלי להתייחס אליו בחגיגות הישוב, השנה ובשנים הבאות. כבת הישוב אני נרגשת מהמאמץ שהושקע כדי לחשוף את המידע וכן מהעיתוי שקשה להתעלם ממנו- יום הולדת 90 ויובל לאיחוד המושבות”. 

פרדס חנה-כרכור || צילום ארכיון


מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן