Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
100% Free SEO Tools - Tool Kits PRO

תושב פרדס חנה לאחר שלקה ב’תסמונת בל’ וחצי מפניו השתתקו: “התחיל פתאום והפך לסיוט”

תושב פרדס חנה לאחר שלקה ב’תסמונת בל’ וחצי מפניו השתתקו: “התחיל פתאום והפך לסיוט”

בוקר אחד קם ליאור, בן 43 מפרדס חנה-כרכור, עם כאבי ראש שעד מהרה התפשטו גם לאוזן. כעבור כמה ימים הוא החל להרגיש גם שהפנים שלו משתנות ועד מהרה אובחן עם תסמונת שיתוק בחצי פנים. בתחילת החודש הוא שיתף את מכריו ברשת בימים הלא פשוטים שעבר: "כמעט שבוע הייתי מאושפז במחלקה כשהיומיים הראשונים עוד עברו בסדר יחסית ואחריהם הצטרף גמגום קל, סחרחורת שהפכה לי את הראש, ירידה בשמיעה ורגישות לרעשים"

זה קרה אחרי כמה ימים של כאבי ראש. ליאור, תושב פרדס חנה-כרכור בן 43, מספר כי הכבאים לא הרפו. אחר כך, כאב הראש התגבר והפך גם לכאב אוזניים, צפצופים ולבסוף משהו מוזר בפנים.

“הרגשתי שמשהו בפנים שלי לא בסדר – כאילו האף החליט לעבור שמאלה, והשפתיים ימינה”, הוא מתאר. “בבדיקה ראשונית אצל רופא משפחה נקבע שזו פגיעה בעצב הפנים שגרם לשיתוק בחצי הפנים השמאלי. אושפזתי בבית חולים הלל יפה בחדרה אחרי שש שעות במיון”.

התושב מתאר כי לא הצליח אפילו לחייך. אבל לא רק זה: “לא הצלחתי להרים גבה, לא למלא את הפה באוויר, לא לתת נשיקה, לא לשתות בצד שמאל (רק בצד ימין עם קש), עין שמאל לא נסגרה בכלל וההרגשה? לא משהו בכלל בלשון המעטה.

אז התברר, על פי הרופאים, כי כל יום חוטפים את הוירוס כ-100 אנשים, וירוס שפוגע כאמור בחצי פנים ומשתק אותם. שיתוק עצב הפנים (facial nerve palsy), המכונה גם פציאליס, הוא תופעה שכיחה למדי הפוגעת בגברים ובנשים כאחד. השיתוק גורם לבעיות תפקודיות משמעותיות ועלול לגרום להפרעה קוסמטית.

שיתוק ע”ש בל. צילום: ג’יימס הלימן, מתוך ויקיפדיה

שיתוק של עצב הפנים מעוות את הפנים שכן בעקבותיו העפעפיים, הלחי וזוויות הפה נמצאים ברפיון לא טבעי. פגיעה כזאת גורמת לאובדן לא טבעי של תנועות ההבעה (למשל חיוך) בצד אחד של הפנים, ולכן העיוות הקיים במבט סטטי מחמיר בתנועה דינמית של הפנים.

אנשים הלוקים בשיתוק כזה נאלצים להתמודד עם נכות פיזית וגם עם נכות פסיכולוגית־חברתית בשל העובדה שהפנים שלהם קיבלו מראה חדש. נוסף על כך נלווים להפרעה הזאת עלייה ברגישות לחום, לקור ולריח; דיבור מעומעם ולא ברור ודמעת. כל אלה תורמים לירידה כללית באיכות החיים.

“גמגום, סחרחורת, ירידה בשמיעה – סיוט”

הרופאים, במקרה של ליאור, ניסו לעודד אותו. “קח סטרואידים לשבוע ימים, זה כמו המקרה של אנה זק ומיכל אנסקי.. אולי תרגיש קצת על ספיד.. וזה יעבור” –  קבע רופא המשפחה. “יומיים אח”כ כבר הגעתי למיון עם אוזן שמתפוצצת מכאבים. ההרגשה הייתה של מסרגה תקועה באוזן ומנסרת לי אותה פעם בכמה דקות.. לאט אבל מאוד בטוח וכואב.

“תודה לאל מעולם לא הייתי מאושפז, לא נטלתי תרופות והדבר הכי ‘חולה’ שעברתי הייתה עקירת שן. פתאום הרופא קובע שאני צריך להישאר בבית חולים להמשך טיפול? בשלוש וחצי לפנות בוקר קיבלו אותי למחלקה כירורגית ב’ בהלל יפה והתחלתי לקבל כמויות של אנטיביוטיקה לוריד. בנוסף לאנטיביוטיקה בכדורים, בנוסף לסטרואידים וטיפול לאוזן “החדשה” שגדלה לה.. האוזן התנפחה, הפכה לאדומה ודלוקה מאוד והוצגתי בביקורי רופאים בתור החולה שיש לו ‘תסמונת רמזי האנט’ “.

ליאור, שנעלם באחת לחבריו, מספר כי ניסו להשיג אותו רבות אך הוא לא יכול היה לענות. “כמעט שבוע הייתי מאושפז במחלקה כשהיומיים הראשונים עוד עברו בסדר יחסית ואחריהם הצטרף גמגום קל, סחרחורת שהפכה לי את הראש, ירידה בשמיעה ורגישות לרעשים… מבחינתי זה הפך לסיוט.

“משככי הכאבים הפכו להיות חברים טובים בכל שעה שהיה בהם צורך, בחילות והקאות נוספו לחבילת ‘הכל כלול’ ופתאום מבחור שתודה לאל מרגיש טוב, מתפקד וחיוני הרגשתי שאני ממש נובל. לא היה לי ספק לרגע שאני בידיים טובות – הצוות, הרופאים כל הזמן היו שם לבדוק מה איתי, איך אני מגיב לטיפול שאני מקבל ובעיקר לעשות הכל כדי שכל הדבר הזה כבר יהיה מאחוריי”.

את הפוסט הארוך כתב ליאור כדי להסביר את שעבר עליו וגם להעביר מסר. “בתקופה הזו הבנתי שוב כמה חשוב להודות על מה שיש, לדעת להוקיר, לברך על כל רגע שיש לנו עם היקרים שלנו, ליהנות מהביחד, התגעגעתי מאוד לקן הפרטי שלי, לבנות שלי, לאשתי. אמנם אני בן 43 ותודה לאל שיש לי אימא מהממת כזו ששוב חזרתי להיות ‘הילד הקטן שלה שלא מרגיש טוב’ והיא והבת טיפלו ודאגו לי כדי שאוכל לחזור הביתה.

” שואלים אותי כל הזמן האם אמרו לי ממה זה קרה? יש הרבה סברות וכרגע זה לא רלוונטי, כי אני כבר על המסלול הנכון תודה לאל”.

ממיכל אנסקי, דרך אנג’לינה ג’ולי ועד אנה זק

הסימן האופייני של התופעה הוא שיתוק פתאומי של מחצית הפנים שהולך ומחמיר במשך שבוע עד עשרה ימים. לעיתים נלווים לשיתוק כאב ושינוי בחוש הטעם.  בעולם הרפואה, ב-75% מהמקרים הסיבה לשיתוק אינה ידועה. מצב זה נקרא Bell’s palsy. אולם לתופעה ישנן מספר וריאציות – בניהן תסמונת ראמזי האנט – גרסה נדירה של שלבקת חוגרת, שנגרמת על ידי התעוררות של וירוס אבעבועות ישן, ומאובחנת בדרך כלל כשיש שיתוק של חצי הפנים ופריחה דמויית הרפס באוזן

מיכל אנסקי בתמונה מתוך הפוסט שהעלתה לאחר שלקתה בתסמונת. צילום מסך: מהאינסטגרם

עם זאת, ייתכן והתופעה נגרמת מזיהום – לרוב זיהום הרפס בעיניים,  חבלה – כתוצאה מפגיעה בעצם הגולגולת שבתוכה עובר העצב או כתוצאה מפגיעה בעצב במהלך ניתוח וכן גידול סרטני – לחץ על העצב שמקורו בתוך הגולגולת או מחוצה לה”.

בשנים האחרונות התפרסמה התופעה לאחר שידוענים לקו בה. המקרה הישראלי הכי מפורסם מהשנים האחרונות הוא של מיכל אנסקי, שלקתה בשיתוק בל.  מגישת הטלוויזיה ואשת העסקים חשפה בפרופיל האינסטגרם שלה ב-2019 כי לקתה בשיתוק בחצי מפניה.

גם שחקנית הקולנוע ההוליוודית אנג’לינה ג’ולי סיפרה ב-2017 כי לקתה בשיתוק בל. ג’ולי סיפרה בזמנו כי דיקור סיני עזר לה להחלים.

בחודש שעבר, מרץ 2021, חשפה כוכבת הרשת אנה זק כי לקתה בשיתוק בל בפניה ונעלמה מהראדר במשך תקופה ארוכה. זק סיפרה בראיון לטלוויזיה כי “זה קרה ביום אחד, זה פתאומי. מהרגע שזה קרה זה נמשך כמעט שלושה חודשים”.

מה אתם חושבים?

עקוב
Notify of
guest
0 .
Inline Feedbacks
View all comments
—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

יו”ר הנהלת מתנ”ס אור עקיבא, שלום שבתאי, עוזב את תפקידו: “המתנ”ס התייצב כלכלית ועלה על דרך המלך”

לאחר עשור של פעילות התנדבותית כיו”ר ההנהלה, מסכם עו”ד שבתאי את הפעילות הענפה במרכז התרבות המקומי שמיצב עצמו מחדש כמוקד פעילות תרבותית | “כיום אני נפרד די בסיפוק ממתנ”ס מיוצב כלכלית, ובקופתו מונחים למעלה ממיליון ₪, אותם הועדתי לשיפוץ המתנ”ס וריהוטו”

קרא עוד »

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן