Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro

חוסם פרסומות בנייד שלך מופעל!

גולשים יקרים, התוכן באתר הינו חינמי ומתאפשר בזכות המפרסמים שלנו. אנא כבו את חוסם הפרסומות על מנת להמשיך לקרוא. לא יודעים איך? צרו עימנו קשר בוואטסאפ: wa.me/972586672383

Powered By
Best Wordpress Adblock Detecting Plugin | CHP Adblock

מלחיץ: מה עומד מאחורי ההודעה לתושבי איזור חדרה להתפנות מהבתים בקרוב?

מלחיץ: מה עומד מאחורי ההודעה לתושבי איזור חדרה להתפנות מהבתים בקרוב?

על פי דו"ח רפואי שהציג ארגון "שומרי הבית" - הנאבק בהרחקת אסדות גז משטחי ישראל ומריכוזי אוכלוסיה - תושבי מישור החוף המתגוררים בין נתניה לחיפה צריכים לשקול התפנות מהאזור בתקופה הקרובה, ולכל הפחות לפנות אוכלוסייה רגישה, כגון חולים, ילדים וקשישים • המשרד להגנת הסביבה: "לא צפויה חריגה מערך היעד לבנזן בקו החוף"

המאבק באסדת הגז “לווייתן” שבחוף הכרמל שבר אמש שיאים חדשים: בהודעת תפוצה נרחבת שנשלחה בעשרות קבוצות וואטסאפ וברשתות החברתיות נקראו תושבי “עוטף לווייתן” לעזוב את איזור מגוריהם לאיזור מרוחק, זאת לאור “שני הנישופים המתוכננים של אסדת לוויתן” במהלכם, כך לטענת הארגון, יפוזרו לאוויר חומרים מסוכנים, ובהם בנזן. ​בהודעה נמסר כי “המלצת “שומרי הבית” לתושבי עוטף לוויתן למען בריאותם, המגובה בדו”ח אפידמיולוגי, היא לשקול התפנות מהאזור לפרקי זמן אלה ולכל הפחות לפנות אוכלוסייה רגישה, כגון חולים, ילדים וקשישים.

האמור מכוון לתושבי מישור החוף בין חיפה לנתניה ועד למרחק של 10 ק”מ מן החוף, ולכל הפחות לתושבים בין קווי הרוחב עתלית-חדרה. במהלך תקופת ההרצה אחד מהחומרים שיפלטו לאוויר הינו בנזן. על-פי הגדרת ארגון הבריאות העולמי, בנזן הוא חומר מסרטן בכל רמת חשיפה, חומרים נוספים שייפלטו מהאסדה במהלך שני הנישופים המתוכננים, מוכרים כמסרטנים ומחוללי מחלות קשות אחרות”.

על פי ארגוני הבריאות, בנזן הינו ממס ארומטי, הנספג בגוף על ידי מערכת הנשימה והעור, ומוכר על ידי אירגון *ACGIH  כחומר מסרטן וודאי  לבני אדם וגורם ללוקמיה. כמו כן, החומר נחשב כמוטגני וטרטוגני (פוגע בעובר), מהווה אחד המרכיבים של הדלק (בנזין), והתופעות הבריאותיות שעלולות להופיע כתוצאה מחשיפה חריפה בעבודה עם מוצרי דלק הן: גירוי דרכי הנשימה והעיניים, כאבי ראש, סחרחורת, בחילה, חוסר שיווי משקל.

בארגון “שומרי הבית” מציינים כי הנישופים צפויים להתרחש בימים הקרובים ודורשים מהמשרד להגנת הסביבה להתריע בפני הציבור לפחות 48 שעות טרם תחילת הנישופים. תושבי “עוטף לווייתן” הם התושבים המתגוררים בישובים בחוף הכרמל, זכרון יעקב, פרדס חנה-כרכור, עמק חפר/נתניה, חיפה/טירת הכרמל, בנימינה, חדרה, אור עקיבא, קיסריה ובקרבתם.

על פי ההודעה שהופצה אמש, “חוות דעת רפואית חדשה טוענת חד משמעית: יש לתת התראה לתושבי עוטף לוויתן על מנת להתארגן ולצאת מהאזור המועד לחשיפה עודפת לחומרים מסוכנים במהלך שני הנישופים המתוכננים של אסדת לוויתן.

“המחבר, פרופסור מיכה ברחנא, קובע: “כשם שבמקומות אחרים בעולם וגם בישראל מפנים תושבים מבתיהם במקרה של אסון, יש לתת לתושבים התראה ברורה ומספיק ארוכה על מנת שיוכלו להתארגן כדי לצאת מהאזור ולמנוע את החשיפה”. ברחנא מוסיף: “מפתיע ביותר שמשרד ההגנה על הסביבה מתיר ביצוע של פעולות כאלו מבלי לשתף ולתת לציבור אפשרות להבין את התהליך או את השלכותיו ולא ברור אם קיימת הסכמה או חוות דעת של משרד הבריאות בסוגיה בריאותית משמעותית”.

מאבק נגד אסדת הגז בשנים האחרונות באיזור || צילום ארכיון: איתי טטרו

בארגון מציינים כי פרופסור מיכה ברחנא, הוא רופא מומחה בבריאות הציבור ובאפידמיולוגיה, שימש כ- 16 שנים כמנהל הרישום הלאומי לסרטן במשרד הבריאות, היה כ- 18 שנים חבר קבוע במועצה הלאומית לאונקולוגיה, חבר בוועדת החומרים המסרטנים הארצית באגודה למלחמה בסרטן, וכיהן בעוד שורה של תפקידים בכירים בתחום האונקולוגיה והאפידמיולוגיה.

“מקשיבים למומחים ולא לתאגידים זרים בעלי אינטרס, מתארגנים ומתפנים מעוטף לוויתן!”, מציינים בארגון, שכאמור, פועל להשגת מספר מטרות בהן הפרדת הגז הגולמי למרכיביו- על פי בארות הקידוח בלב ים בלבד, מניעת שינוע, אחסון וטיפול בתוצרי הלוואי של הגז הטבעי על אדמת ישראל, הרחקת תעשייה פטרוכימית מריכוזי אוכלוסין בישראל ועמידת מדינת ישראל ביעדי ההפחתה של פליטות גזי החממה, הנגזרים ממחקרי ה- IPCC מטעם האו“ם, לצורך מניעת משבר האקלים הגלובלי.

במשרד להגנת הסביבה דוחים היום את טענות הארגון ומבקשים להרגיע את הציבור. בתגובת המשרד נמסר למגדלור ניוז כי “באחרונה מופץ מידע שגוי ומטעה שמועבר לציבור ברשתות החברתיות בחוסר אחריות בידי גורמים שונים. נדגיש, כי המשרד להגנת הסביבה בדק את תכניות החברה עבור תקופת ההרצה, ואף במקביל, ביצע מודל פיזור מזהמים במצבים סינופטיים שונים, וממצאיו מראים כי לא צפויה חריגה מערך היעד לבנזן בקו החוף, ובפרט במועדי הנישופים המהותיים.

“לאור הריכוזים הסביבתיים שהוערכו על-ידי המשרד להגנת הסביבה, לא צפויות להיות חריגות מערכי היעד ומערכי הסביבה בעת ביצוע שלב ההרצה. בשל העובדה שערך הבנזן לא יוביל לחריגה מערכי היעד, המשרד להגנת הסביבה לא רואה מקום בהנחיה מיוחדת לתושבים. המשרד ימשיך לעקוב אחר הנושא בצורה הדוקה, ויעדכן את הציבור במידת הצורך.

“המשרד מחדד כי נובל עומדת עד כה בתנאי תוכנית ההרצה שנקבעו לה, וכי אם תהיה אי-עמידה בתנאים המשרד לא יאפשר את המשך ההרצה. המשרד מעביר באופן קבוע את תוצאות ניטור האוויר באתר האינטרנט של מערך ניטור אוויר ארצי, והציבור יכול לעקוב אחרי תחנות הניטור הרלוונטיות: https://www.svivaaqm.net/. לעניין תחלואה בעקבות חשיפה לבנזן – יש לפנות למשרד הבריאות לקבלת התייחסות מקצועית, האמון על נושא התחלואה בישראל”.

מה אתם חושבים?

—————————————————-
הצטרפו לקבוצות הוואטסאפ של מגדלור ניוזר:
מגדלור ניוז אונליין – כל החדשות מכל האזור • חמ”ל – הודעות חירום מידיות • חדרה- חדשות חדרה • אור עקיבא – חדשות אור עקיבא • פרדס חנה-כרכור –חדשות פרדס חנה-כרכור •  בנימינה-גבעת עדה – חדשות בנימינה-גבעת עדה  • זכרון יעקב – חדשות זכרון יעקב •חריש – חדשות חריש • חוף הכרמל – חדשות חוף הכרמל •מנשה – חדשות מנשה • עמק חפר – חדשות עמק חפר
לכל הקבוצות של רשת מגדלור ניוזר – הקליקו
—————————————————-

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

במשך למעלה מ-13 שנים אנחנו מסקרים חדשות אזוריות!

האתר מגדלור ניוז הוא אתר חדשותי העובד ממש כמו ynet אך במתכונת אזורית. אנו מסקרים במהלך היום את כל המתרחש בערים וביישובים:

חדרה, פרדס חנה-כרכור, אור עקיבא, בנימינה-גבעת עדה, קיסריה, זכרון יעקב, ישובי חוף כרמל, עמק חפר, מנשה, אלונה, חריש ועוד.

דילוג לתוכן